RD ja ei painoarviota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Raskausdiabetes todettu, mutta minkäänlaista painoarviota ei ole ollut :o ruokavaliolla pysynyt sokerit ok, mutta nyt on alkanut stressaamaan jos vauva onkin iso.

Laskettu aika parin päivän päästä ja mitään merkkejä ei ole synnytyksen alkamisesta. Antaako ne mennä 2 viikkoa yli lasketun ajan tutkimatta ollenkaan vauvan kokoa?
Mitenhän saisin vaadittua et pääsisin kokoarviointiin :(

Silloin jos vainnyksinarvo sokerirasituksessa on ollut pielessä ja ruokavliolla sokerit ok niin ei tarvi painoarvioita. Kyllä se sieltä syntyy, tai jos ei mahdu tulemaan niin tehdöön sektio, sitte se selviää.

Mulla oli kaikki arvot rasituksessa koholla :O taitaa riippua paikkakunnasta sitten?
Mittauksissa pari kertaa ollut sokerit yli, mutta kuulemma ei tarvinut huolestua kun muuten ok..

Etkö sitten ole käynyt diagnoosin jälkeen kertaakaan arviossa? Aika lailla sitten vissiin eroavat käytännöt tässäkin... jos itse olisin asiasta noin huolissani, soittaisin todnäk neuvolaan ja lähtisin sieltä kyselemään, tai sitten äitipolilta

En täällä muuten kyselis, mutta neuvolakäynneillä joka kerta ollut eri terveydenhoitaja ja oon menettäny luottamuksen niiden osaamiseenkin. Ajattelin vaan, että onko ihan normaalia ettei mitään painoarviota tehdä vaikka menis yli? :O

Ainoa arvio on annettu sillon rakenneultrassa 18 viikollako se nyt oli? Kuitenkin 350g tais sillon olla arvio, ettei siitä oikee saa mitään kuvaa paljonko mahtaa olla nyt :D

Mulla oli kaksi arvoa rasituksessa yli ja ruokavaliolla sokerit pysy hyvänä. Ainoa painoarvio tehtiin viikolla 39+1 (muusta syystä tosin polilla). Vauva syntyi 39+4.

Mullakin oli rasituksessa kaikki arvot yli, mut loppuun asti riitti tiukka ruokavalio. Säännöllisesti kuitenkin kävin sairaalassa seurannassa, sen hetkisen kokoarvion aina sain, syntymäpainon arvioivat olevan ihan ok, niinkuin se olikin. Syntyi pari päivää yli lasketun. Koska vauvalla ja mulla kaikki muuten ok, sanoivat että odotetaan rauhassa synnytyksen alkua, ei aleta käynnistelemään. Kaikki meni hienosti. Mullakin oli sokerit aina sillon tällön koholla ja stressasin kovin siitä, mutta ihan turhaan.

[QUOTE="vieras";27835614]En täällä muuten kyselis, mutta neuvolakäynneillä joka kerta ollut eri terveydenhoitaja ja oon menettäny luottamuksen niiden osaamiseenkin. Ajattelin vaan, että onko ihan normaalia ettei mitään painoarviota tehdä vaikka menis yli? :O[/QUOTE]

No tuossa tilanteessa soittaisin huomenna sinne polille, kertoisin tilanteen ja kysyisin heidän mielipidettään.... Etpä menetä siinä kuin puheluun kuluvat rahat ;)

[QUOTE="vieras";27835583]Mulla oli kaikki arvot rasituksessa koholla :O taitaa riippua paikkakunnasta sitten?
Mittauksissa pari kertaa ollut sokerit yli, mutta kuulemma ei tarvinut huolestua kun muuten ok..[/QUOTE]

Täällä lähetetään äitipolille kaikki joilla on kaks tai kolme arvoa yli rajan. Seuranta sokereiden osalta on siellä eikä neuvolassa.

Uskallanko mä sinne äitiyspolille soittaa kun ei oo kuitenkaan aiemmin sinne ohjattu tän takia ollenkaan? Käskevät varmaan vaan kysymään neuvolasta kun en niiden "asiakas" ole :(

Kyllä sä äitiyspolin asiakas olet, kun olet raskaana. Kannatan soittoa äippäpolille, eipä ne siellä suutu, jos sinne soittelet ja asiasta kysyt. Ja jos ohjaavat neuvolaan, niin sitten soita neuvolaan ja kysy sieltä mielipidettä.

Mulla oli ekassa raskaudessa pissassa aina sokeria mutta rasitus oli ihan ok. Painoarvioon mentiin kuitenkin ison vatsan takia, se oli päivää ennen lapsen syntymää noin 4 kiloa. Lapsi painoi syntyessään just ja just kolme kiloa.

Tokassa raskaudessa rasituksessa oli yksi arvo yli. Paastosokereita sen jälkeen vaan mitattiin ja ruokavaliolla mentiin, ylimääräisiä ultria ei sen takia määrätty, mutta kaksi- kolme viikkoa ennen synnytystä otettiin ultra perätilaepäilyn takia. Kokoarvio oli silloin 3900 grammaa. Lapsi painoi viikon yliaikaisena syntyessään 3800g. Mulla nuo painoarviot ovat menneet siis niin pieleen, kun vaan mahdollista on mennä, mutta onneksi näinpäin, että lapsi onkin ollut pienempi.

Yhteistyössä