Rautalisä+raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vetämätön olo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vetämätön olo

Vieras
Olen raskaana ja nyt rv 30. Hemppa on laskenut, mutta ei vielä mitenkään ihan surkeisiin lukemiin, silti olo on väsynyt ja hengästyttää koko ajan. Neuvolan terkka jostain syystä ei vielä halua suositella rautakuuria ja sama oli myös edellisessä raskaudessa; rautalisää suositteli vasta kun vointi oli jo ihan kamala. Osaisiko joku nyt selittää, että miksi meidän terkka on niin kovasti tuota rautalisää vastaan??? Selitti vaan jotain, että ei sovi kaikille, voi mennä vatsa sekaisin. Onko se siis se ainoa syy?

Rauta-arvojen laskeminen on normaali-ilmiö raskaudessa. Jos arvot laskevat liian alas, tarvitaan rautalisää. Ilmeisesti rauta-arvosi pysyttelevät normien yläpuolella ja tämän takia terkkari ei suosittele lisärautaa

mulle tosiaan ei sopinut hemppa laski 114 ja mä olin ihan kuitti (normaalisti hemppa 155 joten aika reilu lasku) meni masu ihan totaalisen sekasin jo yhden tabletin jälkeen (molemmista päistä lensi) ja oli vielä parhaiten siedetty rautavalmiste joten en saanut enään rautaa syödä piti vaan kärsiä hirveestä väsymyksestä

voithan aloittaa raudan ilma th:n "siunaustakin". kysy apteekista, ennen sai maltofer- nimistä rautavalmistetta, jonka ainakin piti olla vatsaystävällisempää kuin muut. itse olen aloittanut raudan syömisen aina, kun olo on alkanut tuolta tuntua. mulla kun on hb norm. 156, niin jo 136 tuntuu elimistössä.

Mulla taas rauta aiheutti just noita vatsaoireita eikä hemppa ees noussut. Lopetin raudan syönnin ja heps; hemppa nousi ja masu parani! Ja raskaana väsyttää muutenkin kun vaan alhaisen hempan takia!!!

Mulle suositeltiin Obsidania vatsaystävällisimpänä rautavalmisteena apteekissa ja maha onkin kestänyt sen ihan hyvin. Oon ottanut kapselin aina illalla ennen nukkumaanmenoa. Toiset sanoo, että se nestemäinen Floradix-rautavalmiste on vatsaystävällinen.

Ok, taidan kokeilla rautaa ilman terkkarin "lupaa". Meillä taitaa tuota Obsidania ollakin lääkekaapissa ja ainakin edellisessä raskaudessa se sopi ihan hyvin, ei tullut mitään vatsaoireita ja olo koheni ihan hetkessä. Sitä vaan olen ihmetellyt kun kaikki tuttuni, jotka raskaana ovat, ovat syöneet rautalisää jo melko aikaisessa vaiheessa ja meillä neuvolan terkka vaan lykkää sen aloittamista.

kannattaa ostaa ferroforte b-rautalitkua, on vatsaystävällinen ja mulla kohosi olo jo kahdessa viikossa ja myös hemppa oli noussu kivasti kun reilun kuukauden lk. katottiin.. obsidan ei mulle sopinut ja mulle sitten suositeltiin tuota! tosin maun hyvyydestä en niinkään tiedä, mutta sitä kiskoo vaikka väkisin, kun olo parantunut.. mulla oli hempa 114..

Mä en tiedä paljonko mulla hemppa normaalisti,mutta kun raskauden aikana oli aiemmin ollu siinä 125 ja kerran sit oli 119,niin terkka suositteli rautalisää "mahdollisimman mieto ja aluks vaikka joka toinen päivä". Ostin sit apteekin suosituksen mukaan Elivo Rautaa,joka on pakkaustekstien mukaankin vatsaystävällinen. Obsidanissa on rautaa kai 100mg ja tossa Elivossa on 25mg,joten on paljon miedompi.. Eli sopi ja ainakin toistaiseksi riittää minulle,mutta ei ehkä riitä jos hemppa kovasti laskenut..

Yhteistyössä