rauhattomat yöt

Minulla 6.5kk ikäinen tyttö. Vatsavaivainen oli pienenä joskaan ei koliikkinen. Nukahtaminen ja nukkuminen todella iso ongelma ollut koko ajan. 4.5kk nukahti vain tiettyyn asentoon minun syliin ja sain vaivoin siirrettyä sänkyyn. Yöt todella rikkonaisia. Rintaa ei syö enää, päätti lopettaa sen itse kuukausi sitten. Nan-maitoa juo 1-2 kertaa yössä. Päivät on kuin aurinko ja hyvät päikkärit nukkuu vaunuissa partsilla. Mutta voitteko antaa neuvoja minkälaista unikoulua voisi antaa koska minusta ei ainakaan perinteiselle huudattamiselle ole. Kuuluuko tämä rauhattomuus jotenkin tähän ikään vai miten teillä muilla ? Alkaa olla tosi väsynyt äiti kun ei ole puoleen vuoteen nukkunut kunnon unia vaan 15 min - 1 tunnin pätkiä.

Meillä yöt alkoi hiukan rauhoittumaan, kun luin Elisbeth Pantleyn kirjan vauvan nukkumisesta ja kokeiltiin sieltä saatuja vinkkejä. Suosittelen!!!! Tilasin netistä ja maksoikohan jotain vajaa 20e.

Tsemppiä teille!! Ja yritä jaksaa. :hug:

T:7.5 kk:n ikäisen pojan äiti

Myös meillä oli aluksi käytössä Pantleyn kirja, josta luinkin vinkkejä aiemmin kun vielä imetin. Parhaiten meillä yöt kuitenkin lopulta rauhoittuivat, kun annoin miehen valvoa pari yötä tytön kanssa ja nukuin itse eri huoneessa. Yösyötöt lopetettiin silloin ja tyttö oli 6-7kk ikäinen.

Kyllähän lapsi silloin itki, mutta ei se mitään huudatusta todellakaan ollut kun isänsä kanssa oli, välillä sylissä ja välillä vieressä. Tottumuksen takia itki tissin perään ja rauhoittui nukkumaan ilman sitä muutamassa yössä. Imetyksen loputtua 8kk iässä yöt rauhoittuivat vähäksi aikaa kokonaan. Oli kausi, kun meillä nukuttiin klo 20-07 heräämättä! Luksusta se oli kuukausien 1-2h välein heräämisen jälkeen. Meillä tosin on ollut allergiajuttuja, jotka häiritsevät unia, ja lisäksi tehty/tehdään hampaita ja opittu liikkumaan enemmän, joten noin pitkät katkeamattomat yöunet ovat jo takanapäin. Tuttia käydään nostelemassa ja tyttö parempaan asentoon siirtelemässä 2-4 krt. yössä, joten tilanne ei ole ihanteellinen edelleenkään. ;) Mutta tätä kai se on näiden pienten kanssa, harvat nukkuvat rauhassa läpi yön.

Mutta kuten tuossa Pantleyn kirjassa (jossa muuten neuvoja sekä imetyksessä oleville että pulloa syöville, ja perhepedissä tai omassa sängyssä nukkuville vauvoille) sanotaan, ensin pitäisi varmistaa ettei lapsi herää kipuun, huonoon oloon tai mihinkään muuhun kuten esim. sairauteen, ennen kuin kokeilee kirjan neuvoja. Eli esimerkiksi allergiat (kuten meillä) tulisi poissulkea ennen kirjan oppien kokeilemista. Mutta voin suositella, meillä ainakin muutama niksi tepsi silloin alkuvaiheessa hienosti!

Jaksamista! Muistan kyllä millaista tuo valvominen oli! :hug:

Meillä ihan samanlainen tausta kuin teillä. Tulosta saatiin kotiunikoululla. Meillä meni niin, että siirrettiin poika silloin nukkumaan pinnasänkyyn omaan huoneeseen. Poika hermostui heti, kun laskettiin sänkyyn, eikä tassuttelu auttanut yhtään. Nostettiin siis hyvin pian syliin ja kun rauhoittui, sitten taas sänkyyn. Itse asiassa poika itki myös sylissä, koska oli tissin perään. Ensimmäisenä iltana nukahtaminen kesti 2,5 h ja yöllä valvottiin 1+1,5+1h. Seuraavana iltana nukahtaminen kesti 1,5 h ja yöllä valvottiin 1+1+1h. Sitten kolmantena nukahtaminen kesti 40 min ja yöllä valvottiin 1+0,5h. Tämän jälkeen on joskus nukuttu jopa kokonaisia öitä, mutta nykyisin yleensä kerran yössä valvotaan vajaa tunti ja nukahtaminen kestää edelleen puolisen tuntia. Tämä on kuitenkin mulle lähes täydellistä, sillä ennen heräiltiin ihan koko ajan. Unikoulu aloitettiin vajaa 7 kk iässä kuukausi sitten. Yölläkin nostetaan herkästi syliin, koska en halua huudattaa sängyssä. Lopetin imettämisen samalla, mikä oli mielestäni välttämätöntä. Nyt kuitenkin viimeisenä kolmena yönä on taas pojalla ollut nälkä aamuyöllä, mutta tuntuukin olevan tankkausvaihe meneillään, sillä päivisinkin syödään enemmän. Toivottavasti teilläkin yöt rauhoittuu, sillä tiedän todella, miltä susta tuntuu.

Meillä myös yöt ovat rauhattomia nykyään, tyttö kohta 6kk. Jossain vaiheessa nukkui hieman levollisemmin, että sain jopa 2h yhtämittaisen unen joka nyt tuntuu tosiaankin luksukselta :/
Nyt syödään 2-3krt, eikä siinä mitään, mutta kun tutti on kadoksissa koko ajan ja loppuaika pyörii ja hyörii jne...
Allergiaa meilläkin taustalla, mutta tilanteen "pitäisi" olla nyt ok. Hampaita ei ole näköpiirissä, ei liiku vielä mihinkään (kääntyilee kyllä)... Yösyöttöjä en uneksikaan vielä lopetettavan, koska ei syö vielä kiinteitä.... (yritetty on) Nii, ja korvikkeella mennään, imetys lopetettiin kokonaan pari kk sitten allergioiden takia.

Toivottavasti saatte hyviä vinkkejä, itsekin niitä täällä kaipaillaan... :hug:

Yhteistyössä