Rattaiden suojaaminen?! -Vinkkejä kaivataan!

  • Viestiketjun aloittaja K04
  • Ensimmäinen viesti
K04
Eli taaperoni on aloittanut hiekkalaatikkotouhuilut ja vaunut (Brio Novat) ovat nyt herkän värinsä vuoksi alttiina kovalle likaantumiselle. Tuli mieleeni, että oletteko suojanneet vaunujanne kuinka vai antaneet olla. Itselleni tuli mieleen, että voisi ommella kosteutta kestävästä kankaasta jonkun hupun, jota voisi irrotella ja pestä. Hullua, mutta vaunut ovat vaaleat ja haluaisin vähän säästellä vielä, enkä ole valmis koko aika tahroja pesemään pois. Eli vinkkejä otetaan vastaan, jos jollakulla on tullut samantyyppisiä ajatuksia mieleen! ;)
 
Jäärä
Rattaisiin on helppo ommella sellainen suora huppu, joka pujotetaan selkänojaan, suojaa ainakin pepun alusen. Jos haluaa suojata sivutkin kurakäsiltä, niin silloin tulee monimutkaisempi juttu. On helpompi ottaa puhtaat käsineet ja vaihtaa ne rattaisiin mennessä.
 
Kurahousut kannatta aina riisua pois ennen rattaisiin istuttamista. Säästää penkkiä, eikä lapsella ole sen kylmempi olla ilman kuriksiakaan.

Minä olen laiskana heittänyt lapsen rattaisiin istumaan myös hiekkaisena (tietty suurimmat varistellut pois). Istuinkangasta olen sitten pessyt joitakin kertoja vuodessa ja onhan se penkki aika sotkuisen näköinen :(
 
Meillä on kanssa vaalet rattaat, tai siis on aina hetken pesun jälkeen.
Minä en halunnut rattaisiin mitään ylimääräista huppua tehdä, eikä siinä olis semmonen pysynytkään kun taapero kiipeää sinne itse. Jotenka suihkutin rattaaiden tekstiili osat semmoisella huonekaluille tarkoitetulla "teflon" suihkeella. Tuoreet tahrat lähtee nykyään märällä rätillä pyyhkimällä ja vaikeampaan likaan käytän huonekalujen vaahtopesuainetta.
 
www
hupun voi toki ommella ja se suojaa parhaiten. mutta onhan siinä oma räpellys että saa kunnolla kaikki kohdat suojaan. eli yleenä pelkkä istuintyynyn opäällystys ei suojaa tarpeeksi vaan sitä kuraa ja hiekkaa menee tyynyn alle yms ja ne siellä jopa hankaa kankaat rikki. eli ihann hyvä ajatus keksia suoja siisteille rattaille.

kannattaa sitten muistaa että kosteutta pitävä huppu pitää sen kosteuden myös siellä kankaissa. eli kostealla ilmalla sitä kosteutta on siellä kankaissa ja jos ei muiosta aina otaa sitä huppua pois niin rattaat helposti homehtuu! sama jos pitää rattaiden ulkopuolen suojana aina sadehuppua yms! eli muistakaa tuulettaa rattaita.

yksi ja ehkä helpompi tapa on katsastaa kirppareilta yms halvat käytetyt kulahtaneet esim ponyt tai softyt siis avorattaat. niiden kankaat on helppo irroittaa pesuun ja käyteytyssä ei niin kamalasti haittaa vaikka kuraantuu. ja onpa nuo heklpot sikälikin että lapsi voi ite kiibvetä kyytiin yms
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2005 klo 12:15 tyy kirjoitti:
Meillä on kanssa vaalet rattaat, tai siis on aina hetken pesun jälkeen.
Minä en halunnut rattaisiin mitään ylimääräista huppua tehdä, eikä siinä olis semmonen pysynytkään kun taapero kiipeää sinne itse. Jotenka suihkutin rattaaiden tekstiili osat semmoisella huonekaluille tarkoitetulla "teflon" suihkeella. Tuoreet tahrat lähtee nykyään märällä rätillä pyyhkimällä ja vaikeampaan likaan käytän huonekalujen vaahtopesuainetta.
Kiitos tästä vinkistä, tulee kovaan käyttöön meillä :flower:
 

Yhteistyössä