Rattaiden/sisarusrattaiden kanssa vanhoissa ratikoissa ja lähijunissa, ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA / SENTTITIETOA?

Pähkäilen nyt sellasen pulman kanssa, että olis tarkotus hankkia uudet, kunnolliset rattaat Crago Mirage -rimpuloiden tilalle, mutta pelkään että hankin sellaset, joilla ei pääse liikkumaan kätsysti Helsingissä julkisilla...

Googlailin ja jotain vanhoja keskusteluja aiheesta löysinkin, mutta en mitään uutta tai esim. tarkkoja mittoja ovien leveyksistä. Kertokaa kokemuksianne / faktatietoa, mieluusti muista(kin) kuin matkarattaista ja myös peräkkäinistuttavista sisarusrattaista. Mitkä rattaat mahtuu ja mitkä ei + mihin juna/ratikkatyyppeihin?

Vr:n tai HSL:n sivuiltakaan ei löytynyt mitään tietoa asiasta, ja asumme lähijuna-aseman vieressä, joten asia on tärkeä valintakriteeri meille! Luulisi, että aika moni muukin pähkäilee rattaiden leveyksiä vanhanmallisissa kulkuneuvoissa... Siksi on vähän outoa, ettei googlettamalla mittoja / luotettavaa tietoa löydy.

Meillä harkinnassa peräkkäinistuttavat britax b-dualit sisarusrattaiksi. Ikäeroksi tulee reilu 2,5 vuotta, mutta haluaisin silti, että esikoisellakin ois oma istuin. Tätä puoltaa myös, se, että toivottavasti kakkonen ei jää viimeiseksi ja mahdollisten seuraavien lasten ikäerokaan ei välttämättä ole yhtä iso kuin nyt. Siksi noi b-dualit on kätsyt, kun niitä voi sitten käyttää myös ihan normi yhden lapsen rattaina. Valmistajan nettisivuilla sanotaan b-dualin ratasleveydeksi 69cm, mutta onkohan mitta ilman renkaita vai renkaiden kanssa ja ilman lokasuojia vai lokasuojien kanssa??
 
Suurimmaksi osaksi niissä vanhoissa ratikoissa on yksi uusi osasto mihin mahtuu pyörätuolin ja tuplien kanssa. Meillä on joku 63-65cm ja mahtuu vanhoihin juniin ihan hyvin. Varmaan on ehkä semmonen 75cm?
 
"Vieras"
Meidän tuplat mahtuu vanhojen lähijunien helsinginpuoleisista ovista (siis lähijunat) noissa vanhoissa vaunuissa siis ovet erilevyisiä. Ps. Itse olen kokenut että vierekkäinistuvilla vaunuilla helpompi mahtua ylipäätään minnekään kuin peräkkäinistuvilla.
 
valitettavasti
Meillä juuri nuo britaxin b-dualit eivätkä mahdu vanhojen junien sisäovista vaunuosastolle.. :( muutoin kyllä loistavat rattaat/vaunut.
ja ongelma on nimenomaan siinä, että takarenkaat ovat niin korkeat, että ottavat oven alasaranaan kiinni ja matka meinaa tyssätä siihen. Ratkaisu tähän on nostaa takarenkaat saranakohdan yli, mutta painavalla lastilla (kahden lapsen kanssa) se on käytännössä mahdotonta tai ainakin melkoisen hankalaa. Toinen ratkaisu on vältellä vanhoja junia tai jos se ei ole mahdollista, yrittää osua aina sellaiseen vaunuun, jossa vaunuosaston ovessa on se avattava lisäosa oveen, jolloin rattaat mahtuvat sisälle istumaosastolle.
 
Kiitti vastauksista!

Hmmm... Britaxien pisteet vähän alenee noitten perusteella. Täytyy siis punnita montaa asiaa ja valita niin sanotusti huonoista vaihtoehdoista vähiten huonoin. Noi b-dualit ois meille kaikin puolin näppärät ja hinta-laatusuhteeltaan suorastaan täydelliset, vaatimuksena kun on kunnollinen travel system vauvalle. Mutta siis, mahtuukohan b-dualit mitenkään vääntämällä tai välikaiteen yli nostamalla tms. vanhoista (punavalkosista) lähijunista sisälle? Esim. laittamalla esikoisen kävelemään ja nostamalla vauvan kantokoppineen erikseen junaan sisään...?

Tuossa asennossa sitä luultavasti käyttäisin julkisilla liikkuessani (siis vauva kopassa ja esikoinen / tavarat alhaalla):

http://s3.madeformums.com/uploads/images/medium/14082.jpg
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Meillä on phil&tedsit ja M-junalla kuljetaan jos julkisia tarvitsee käyttää. Ratikkaa käytetään harvemmin, mutta rattailla niissäkin menty. On kätevät pyöritellä ahtaissa ja pienissä tiloissa, eikä pituussuunnassakaan mitenkään erityisen paljon vielä tilaa.
 
kokemuksia
Pähkäilen nyt sellasen pulman kanssa, että olis tarkotus hankkia uudet, kunnolliset rattaat Crago Mirage -rimpuloiden tilalle, mutta pelkään että hankin sellaset, joilla ei pääse liikkumaan kätsysti Helsingissä julkisilla...

Googlailin ja jotain vanhoja keskusteluja aiheesta löysinkin, mutta en mitään uutta tai esim. tarkkoja mittoja ovien leveyksistä. Kertokaa kokemuksianne / faktatietoa, mieluusti muista(kin) kuin matkarattaista ja myös peräkkäinistuttavista sisarusrattaista. Mitkä rattaat mahtuu ja mitkä ei + mihin juna/ratikkatyyppeihin?

Vr:n tai HSL:n sivuiltakaan ei löytynyt mitään tietoa asiasta, ja asumme lähijuna-aseman vieressä, joten asia on tärkeä valintakriteeri meille! Luulisi, että aika moni muukin pähkäilee rattaiden leveyksiä vanhanmallisissa kulkuneuvoissa... Siksi on vähän outoa, ettei googlettamalla mittoja / luotettavaa tietoa löydy.

Meillä harkinnassa peräkkäinistuttavat britax b-dualit sisarusrattaiksi. Ikäeroksi tulee reilu 2,5 vuotta, mutta haluaisin silti, että esikoisellakin ois oma istuin. Tätä puoltaa myös, se, että toivottavasti kakkonen ei jää viimeiseksi ja mahdollisten seuraavien lasten ikäerokaan ei välttämättä ole yhtä iso kuin nyt. Siksi noi b-dualit on kätsyt, kun niitä voi sitten käyttää myös ihan normi yhden lapsen rattaina. Valmistajan nettisivuilla sanotaan b-dualin ratasleveydeksi 69cm, mutta onkohan mitta ilman renkaita vai renkaiden kanssa ja ilman lokasuojia vai lokasuojien kanssa??
Tässä kokemuksia eli meillä oli nuo dualit kesällä 2011. Pidin pientä kantokopassa alhaalla ja esikoista istumassa ylhäällä, ikäeroa siis reilu 2,5 vuotta. Mentiin noilla lopulta vain muutama kuukausi, koska siirryttiin yhdistelmiin ja seisomalautaan.

Mutta se mitä junilla kuljettiin, mahduttiin mukaan vanhoihin ja uusiin juniin. Tottakai vanhoissa junissa piti pyytää apua nostamiseen, mutta muuten mahduttiin. En kyllä menny vaunuihin vaan jäin siihen sisäänmenoaukkoon (apua, mikä sen nimi ny onkaan...) koska ei siellä vaunussa olis juuri ollu tilaa eikä matkat ollu pitkiä.

Meillä oli sekä yhdistelmät ja dualit ja koska molempia piti säilyttää sisällä, päätin myydä ne dualit. Oli jotenkin isot eikä niin hyvä, mitä etukäteen kuvittelin. Jossain sanottiin, et on vähän matkaratasmaiset ja niin mustakin, hyvin sanottu. Mutta toimivat rattaat, jotka sain myytyä hyvin ja hyvään hintaan!
 
valitettavasti
Ps. Mikä ihmeen avattava lisäosa junanoveen? En oo semmosesta kuullutkaan tai nähnyt??
Anteeksi sekava selitys.. :) Itse kuljemme Espoon suuntaan ja muistaakseni ainakin sunnuntaisin on ollut joskus ongelmia mahtumisen kanssa.Tuolla "lisäosalla" tarkoitin sitä, että eräissä junavaunuissa (muistaakseni niissä, joissa pyörätuolipaikat siellä istumaosastolla) on eteisen ja istumaosaston välisessa ovessa mahdollisuus tavallisen läppäoven lisäksi leventää kulkuväylää (ilmeisesti juuri pyörätuolia varten) avaamalla se oven "lisäosa"/levike/mikä lie oikealta nimeltä onkaan. Ihan siis samalla logiikalla on monien kerrostalojen ulko-ovia on mahdollista hetkellisestä leventää esim. muuton aikana. Varsinaisista junan ulko-ovista olemme kyllä aina mahtuneet sisään, mutta se nyt ei juuri lämmitä, jos joutuu jäämään vanhassa vaunussa siihen eteiseen, siitä eivät juuri muut pääse silloin kulkemaan sisään tai ulos. Ainakin meillepäin arkisin kulkee kyllä sekä Flirt-junia että muiden junien (lähinnä A-junan) matalalattiavuoroja, joihin on helpompi mennä sisälle..
 
Onkohan noissa phil&tedseissä ja b-dualissa merkittävä leveysero? Siis merkittävämpi kuin karmea hintaero? :D

Phil&tedsit houkuttelis kyllä, mutkun se hinta (okei, käytettyjä on paljon markkinoilla) ja sitten se ettei niihin saa turvakaukaloa kiinni (paljon autolla matkustavalla travel system on kyllä melko ehdoton, kun ei tartte ruveta huudattamaan vauvaa siirtämällä kesken unien autosta pois ja takaisin...).
 
valitettavasti
Onkohan noissa phil&tedseissä ja b-dualissa merkittävä leveysero? Siis merkittävämpi kuin karmea hintaero? :D

Phil&tedsit houkuttelis kyllä, mutkun se hinta (okei, käytettyjä on paljon markkinoilla) ja sitten se ettei niihin saa turvakaukaloa kiinni (paljon autolla matkustavalla travel system on kyllä melko ehdoton, kun ei tartte ruveta huudattamaan vauvaa siirtämällä kesken unien autosta pois ja takaisin...).
Ainakin korkeusero uskoakseni on huomattava. Itse en olisi ottanut mistään hinnasta Phil&Tedsejä, kun niissä se alempi lapsi (vauva) on niin kovin matalalla, talvikeleissä varsinkin. B-dualit ovat leveät, mutta muilta osin mielestä aivan erinomaiset ja ketterät kaikissa olosuhteissa. Pidän erityisesti tilavasta/isosta kuomusta, jolla saa tarvittaessa ylempänä istuvan lapsen hyvin suojaan vaikka auringolta/lumituiskulta mahdollisten päiväunien aikaan.
 
Anteeksi sekava selitys.. :) Itse kuljemme Espoon suuntaan ja muistaakseni ainakin sunnuntaisin on ollut joskus ongelmia mahtumisen kanssa.Tuolla "lisäosalla" tarkoitin sitä, että eräissä junavaunuissa (muistaakseni niissä, joissa pyörätuolipaikat siellä istumaosastolla) on eteisen ja istumaosaston välisessa ovessa mahdollisuus tavallisen läppäoven lisäksi leventää kulkuväylää (ilmeisesti juuri pyörätuolia varten) avaamalla se oven "lisäosa"/levike/mikä lie oikealta nimeltä onkaan. Ihan siis samalla logiikalla on monien kerrostalojen ulko-ovia on mahdollista hetkellisestä leventää esim. muuton aikana. Varsinaisista junan ulko-ovista olemme kyllä aina mahtuneet sisään, mutta se nyt ei juuri lämmitä, jos joutuu jäämään vanhassa vaunussa siihen eteiseen, siitä eivät juuri muut pääse silloin kulkemaan sisään tai ulos. Ainakin meillepäin arkisin kulkee kyllä sekä Flirt-junia että muiden junien (lähinnä A-junan) matalalattiavuoroja, joihin on helpompi mennä sisälle..
Aa, nyt tajusin. Luulin, että puhuit junan ulko-ovesta. :D

Mutta siis kiva kuulla, että noilla b-dualeilla on kuitenki päästy ees junan ulko-ovesta sisään, vaikkei olis matalalattia.

Nii-in, monet kyllä suosittelee seisomalautaa yksösenrattaisiin, mutta taidan silti kallistua noihin b-dualeihin... Meillä kun ei oo tällä hetkellä muita kuin matkarattaat, jotka on kyllä sinänsä kätevät, mutta melko rimpulat. Aluksi ne b-dualitkin (siis kuvissa) vaikutti rimpuloilta ainakin moniin järeämpiin verrattuna, mutta kun näin ne "pienet" eturenkaat livenä, niin ne oli kuitenkin meidän matkarattaiden "isoja" renkaita järeämmät! Joten uskoisin, että kaupunkikäytössä varsin passelit.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Jos sua jälleenmyyntiarvo kiinnostaa niin phil tedsit parempi vaihtoehto. B dualien jälleenmyyntiarvo on aika olematon . Ja vanhoihin raitiovaunuihin ei mahdu ainakaan meidän 65cm leveät brion rattaat. Yleensä vanhoissakin ratikoissa on matalalattiavaunu mutta ei aina. Junista en tiedä.
 
Meillä oli Emmaljungan ceroxit sisaristuimella. Mahtui kaikkiin juniin, busseihin ja ratikoihin. Sisaristuimen saa taitettua kasaan kun siinä ei istu. Aisa oli nappisäädöllä. Se oli hyvä kääntää pieneksi niin mahtui porukkaa ohi.

Tuohon ceroxiin ei saa travelsystemia kiinni, mutta ehkä johonkin muuhun saa. En kyllä koskaan kaivannutkaan vaikka paljon autoillaankin. Se istuma-asento ei ole ihan hyvä kai pidemmänpäälle.
 
Bdualin kuomun alle mahtuu 5v :)
Itse valitsin ne siksi että molemmat istuimet sai täysin makuulle, kaupoilla usein vauva kaukalossa ylhäällä ja isompi alhaalla. Ne myös saa pieneen kasaan sisaristuimen kanssa, toinen iso plussa
 
no juu
Onkohan noissa phil&tedseissä ja b-dualissa merkittävä leveysero? Siis merkittävämpi kuin karmea hintaero? :D

Phil&tedsit houkuttelis kyllä, mutkun se hinta (okei, käytettyjä on paljon markkinoilla) ja sitten se ettei niihin saa turvakaukaloa kiinni (paljon autolla matkustavalla travel system on kyllä melko ehdoton, kun ei tartte ruveta huudattamaan vauvaa siirtämällä kesken unien autosta pois ja takaisin...).
No on aika merkittävä ero, uudet phil&teds -mallit ovat vain 58 cm leveät (dots ja navigator). Ja jälleenmyyntiarvo on hyvä. Ja kaikkiin niihin saa myös kaukalon kiinni, taitaa tosin rajoittuu maxicosin malliin.
 

Yhteistyössä