Rattaat taaperolle ISO ONGELMA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaarina72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaarina72

Vieras
Nyt talven tullessa näyttää siltä, että meidän 1 v ja 2 kk taapero (n. 82 cm) on jättiläinen ainakin mitoitettuna Emmaljungan Crossway rattaisiin. Laitoin rattaisiin lampaantaljan ja näyttää siltä ettei lapsi sovi enää kärryyn mukaan toppahaalarit päällä. Olen miettinyt pääni puhki, ratkeaako ongelma vaihtamalla rattaat esim. Teutonia Timmyihin tai muihin tilavampiin rattaiisin esim. Traxxeihin? Timmythän ovat jopa kapeammat kuin nämä nykyiset. Auttakaa, mitä teen? Lenkille on päästävä! Nykyisille rattaille olisi mahdollinen ostaja tiedossa ja uudet vain mietityttää.

Ei ole järkevää tehdä noin isoa ostosta postiennakolla saati mitenkään postin välityksellä jollei ole aivan varma mahtuuko lapsi vaunuihin sillä siitä ei tule itselle muuta kun vauivaa jos rattaat eivät olekkaan sopivat=( Sopivat löytyy vain kokeilemalla joten ei muuta kun lapsi autoon ja shoppaileen=) Itsekkin olen ajanut jopa 120km saadakseni lapselleni mieleiseni pinnasängyn=)

Joka tapauksessa olen kiinnostunut tietämään, MITÄ rattaita käytätte taaperoillanne ja mitkä olette kokeneet tilaviksi? Ajatuksenamme on mahdollisesti lähteä ajelemaan se 200 km ensi viikolla, mutta kiva olisi kuulla kokemuksia muilta. Traxxeja emme ehkä n. 600 km päähän taida lähteä sovittamaan ;).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 11:13 Kaarina72 kirjoitti:
Joka tapauksessa olen kiinnostunut tietämään, MITÄ rattaita käytätte taaperoillanne ja mitkä olette kokeneet tilaviksi? Ajatuksenamme on mahdollisesti lähteä ajelemaan se 200 km ensi viikolla, mutta kiva olisi kuulla kokemuksia muilta. Traxxeja emme ehkä n. 600 km päähän taida lähteä sovittamaan ;).

Meillä on Oran Fondeo yhdistelmät...niihin mahtuu ainakin tosi hyvin..

Huuda huuto.netistä teille rattaat...

Vai täytyykö rattaiden olla viimeisintä mallia ja väriä?

Kyllä kattelen aina netistäkin käytettyjä. Mietin vain tässä, mitä huutais siis. Siis millaisia, jotka olis tilavat. Ostettiin nuo Emmaljungat ajatuksena, että ovat koko taaperoiän. Toisin kävi, nyt jo näyttävät pieniltä. Olisivat todella hyvät muuten. Avorattaita en edes harkiste, koska lenkkeilen lapsen kanssa paljon.

Minä taas olen vähän sitä mieltä, että harkitse nyt vielä. Rattaat on kuitenkin kovin kallis ostos, ei niitä viitsisi yhtä lasta varten monia ostaa. Alkuun näyttää siltä, että lapsi kasvaa rattaista ulos koht sillään kun ikää on noin 1-v ja tulee yhtäkkiä kaikki toppavermeet päälle. Lapsi kuitenkin hoikkenee tokana vuonna aikas paljon kun vauvan pyöreys katoaa ja ruumiinmallikin muuttuu kun alkaa kunnolla kävelemään. Silloin lapsi yhtäkkiä sopiikin sellaisiin vaatteisiin, jotka ennen on olleet just leveydestä pieniä. Sama pätee rattaisiin eli uskon kyllä, että teidänkin muksu mahtuu kyllä niissä rattaissa olemaan.

Eriasia on sitten se, jos lapsi nukkuu rattaissa ja niistä jää pituus liian lyhyeksi. Toisaalta, mun 2 v 9 kk ikäinen nukkuu just rattaissa parhaillaan päikkäreitä. Jalat on kippurassa ja kyljellään nukkuu, mutta aina vaan rattaisiin tahtoo eikä yhtään valita, että ois hankala nukkua.

Jos kuitenkin tuon ikäiselle rattaita meinaatte ostaa, niin oletkos miettinyt ihan avorattaita? Ne on kevyet työntää hangessakin ja menee pieneen tilaan. Ainoa vaan, että niissä ei sitten lapsi pysty nukkumaan kun selkänojaa ei saa alas.

Tuon ikäiselle en hankkisin ehdottomasti avorattaat. Brion Ponyt tai Emmaljungan Sortyt siis. Tilavat, menevät pieneen läjään, pyörivät myös lumessa eteenpäin, lisävarusteena saa kaikkea mahdollista kuomusta alkaen. Edulliset, kestävät lapselta toiselle ja helppo myydä eteenpäin.

minä kanssa ehdotan avorattaita. ainakin brio pony tai emmaljunga softyissä on iso istuintila. taitaa olla isoimmat istuintilta kaikista rattaista. niissä kulkee lapsi lopun ratasikää (jopa meidän 5v joskus laiksuuttaan kun 2v haluaa kävellä)

isot renkaat. hyvät työntää talvellakin. kuomun saa lisävarusteena jos tarvii. menee liki yhtä pieneen läjään kuin sateenvarjorattaat ja on kevyet nortella auitoon yms.

ainoa vika ettei mene täysin makuulleen. menee lepoasentoon vaan.

Meillä poju nyt 2v ja 2kk ja kokoa oli 2 vuotis neuvolassa jo 87cm ja 15kg ja kyllä edelleen mahtuu emmaljungan crosswayhin (malli 2005) lampaantaljan kanssa ilman ongelmia.Nukkuukin niissä päikkäritkin vielä.

Meillä on myös brion ponyt ja niihin TEKEE kyllä tiukkaa vaikka ei ole alla edes makuupussia ;) Joten ne kyllä on sen verran pienet että niihin tuskin mahtuu helpomalla kun emmaljungiin. luulen että meillä jäävät ponyt ihan vaan kesärattaiksi ei mahdu toppapuku päällä kyllä meidän poju niihin kunnolla ainakaan.

:xmas:

Meillä esikko 1v 9kk ja pituutta on n86 cm ja painoa 12 ja risat. Edelleen nukkuu päikkärit vaunuissa, Emmaljungan Twin Cerox, siskonsa kanssa ja hyvin mahtuu nukkumaan lämpöpussissa.

Niin ja sit vinkkiin... Meillä ostettiin taaperolle myös toiset raattaa. emmaljunan scooter rattaat, siksi että pääsee helposti lenkkilee vain yhden lapsen kanssa ja ei tartte aina tuplilla kulkea. Juu mut kuitenkin. Ne on mielestäni reilun kokoiset ja tilavat. Lisäksi näppärät ja laadukkaat.

Meillä ostettiin nyt 2 v täyttäväle aikoinaan Oran Urbanit kovalla kantokopalla. Päädyin kyseiseen merkkiin tutkiessani kopan ja ratasistuimen tilavuuksia ja Ora oli tilavin vastaavista yhdistelmistä. Likka mahtuu mainiosti vielä rattaisiinsa. Nyttenhän ei enää samaa Oraa saa, mutta uskoisin, että vastavia kyllä.
Harkitsisin kyllä itse tuon ikäiselle rattaiden ostoa vielä toisenkin kerran. Meillä ei ainakaan käytetä rattaita juuri lainkaan enää. Nukutin niin pitkään ulkona kun likka viihtyi, mutta noin 1 1/2 vuotiaana tyttö alkoi ärsyyntyä siitä, ettei saanut turvavaljaissa ollessaan kääntää kylkeä rattaissa. Ilman en tietenkään uskaltanut nukuttaa.Niinpä siirryimme sisäpäikkäreihin. Nykyään tyty ei paljon suostu rattaissa istumaan. Kävelee mielummin itse tai työntää rattaita. Matka ei tällä tavoin paljoa edisty, mutta minusta on hienoa, että tyttö haluaa liikkua. Oma kokemukseni oli tosiaan se, että rattaat saattavat jäädä melko pienelle käytöle hyvinkin pian. Meillä tosin ei tehdä pitkiä kauppareissuja tai muita rattailla. Lenkkeilenkin mielummin ihan itsekseni iltaisin.

Huomenna sitten mennään vähän isompaan kaupunkiin kattomaan ratasvalikoimaa ihan livenä. Avorattaat eivät ole meidän tarkoitukseen kyllä sopivat, sillä tarvitsemme kunnon menopelit mm. lenkkeilyynkin. Pelkään lapsen jäätyvän niissä kun ei ole kuomua.

Scoottereita käytiin testaamassa, mutta minusta ne rattaat ovat aika kovat ja jäykät ajatellen lenkkeilyäkin.

Yhteistyössä