Rattaat joissa hometta

Mulla olis tuolla ABC Design -merkin kuomurattaat, noin 7v vanhat. Niihin tuli jo pari vuotta sitten pieniä homepilkkuja yhteen kohtaan selkänojaa, muutoin rattaat on siistit ja toimivat.

Onko joku kokeillut rattaisiinsa homeenpoistoainetta?
Kuulin juuri että sellaistakin on, kun läheinen kirppis sanoi etteivät ota niitä homeen kanssa myyntiin.

Mihinhän nuo nyt kannattaisi kipata, tarkoitus olis päästä niistä nyt eroon mutta roskiinkaan ei viitsisi nakata.

 
km
Hometta ei saa rattaista mitenkään pois. NIin sanoi mulle lastentarvikeliikkeen myyjä kun kävin kysymässä. Sen saa jollain tökötillä niin että se ei enää näy/haise, mutta silti niitä itiöitä jää niihin vaunuihin. Homeiset vaunut on siis kaatopaikkatavaraa ellei oo sellainen malli johon voi vaihtaa kankaat. Kannattaa säilyttää AINA rattaat lämpimässä ja huolehtia, että ne kuivuvat ulkoilun jälkeen hyvin, esim kuomu kannattaa AINA suoristaa, ei jättää alas lysyyn, että kuivuu kunnolla.
 
ip
En ole kokeillut, mutta sitä piimässä liottamista joskus kokeilin..Ei siis auttanut:D Aineella varmaan lähtee home, mutta se väri tuskin lähtee. Ei kai lähde oikein millään..
 
kaatiskamaa jos homeessa on. meil meni kans abc:t homeen takia kaatikselle, en ees ruvennu mitää homeenpoistoja yrittelee koska en halunnu ottaa riskiä et vauvalle tulis mitään. enkä usko et kukaan haluu ostaa homerattaita.
 
"vieras"
Homeenpoistoaine on voimakas kemiallinen yhdiste ja se on vielä vaarallisempaa lapselle kuin home. Home ei ikävä kyllä poistu millään aineella, vaikka sen esim. piimäliotuksella saa näkymättömäksi, kunnes homeitiöt taas heräävät eloon oikeassa lömmössä ja kosteudessa. Joten en hyvällä omallatunnolla myisi niitä. Toisaalta 7 vuotta vanhat vaunut, jotka maksoivat uutena alle 250,- € eivät ole muutenkaan kauppatavaraa. Joten neuvoisin laittamaan roskiin Vai onko kysymys siitä, että ne eivät mahdu roskikseen ja niistä joutuu kaatikselle vietäessä maksamaan jätemaksun.
 
Kysymys on lähinnä siitä että mulle tekis pahaa heittää ne kaatikselle ihan siksi että ovat toimivat ja muuten erittäin siistit.

Tiedän erittäin hyvin miten rattaita pitää säilyttää, tämä home-episodi sattui hyvin valitettavasti ihan pienessä ajassa kun rattaat olivat parvekkeella. Tästä on tosiaan jo pari vuotta eikä home ole levinnyt vaunuihin noin muuten.

Rahakasaa en näistä ole odottamassa, haluaisin vain tietää tekeekö näillä enää mitään vai pitääkö ihan todella kärrätä roskiin.

Mielestäni vieraan lause 'Toisaalta 7 vuotta vanhat vaunut, jotka maksoivat uutena alle 250,- € eivät ole muutenkaan kauppatavaraa', on hivenen kylmä. Eli mielestäsi vain kalliita merkkituotteita saa kaupitella eteenpäin? Tai merkitönkin käy, jos se on ihan tuore? Oikein kierrätysasenne kohdillaan.
 
[QUOTE="anna";22423256]laita ilmoitus kaupan senälle ja tarjoa ilmaiseksi, mulle tuollaiset ainaki kelpais mökkirattaiksi..[/QUOTE]

Tällaista vähän mietin, kannattaa varmaan kokeilla jos joku lähiseudulta haluaisi ne noutaa.
 
Minä heittäisin roskiin.

Ajatus siitä, että joku hakisi meiltä homeiset rattaat ja pitäisi sitten vauvaansa niissä, on aika karmiva. Ja sellaisia ihmisiä taatusti on, jolle oman lapsen terveys ei merkitse mitään.
 
......
Homeenestoaineet/poistoaineet on kiellettyjä kaikissa lastentarvikkeissa. Kun home tulee, sitä ei saa enää pois. Ei auta kuin uusia pehmusteet ja kangas tai heittää rattaat pois. Se home vielä kaiken lisäksi leviää kerran tultuaan tosi helposti. Ostin rattaat missä pari pilkkua ja en uskaltanut niitä sisälle tuoda. Ajattelin käyttää "mummolarattaina". NO, ne oli ulkona viikon ja aivan homeessa kun se lähti leviämään...
 
"vieras"
Kysymys on lähinnä siitä että mulle tekis pahaa heittää ne kaatikselle ihan siksi että ovat toimivat ja muuten erittäin siistit.

Tiedän erittäin hyvin miten rattaita pitää säilyttää, tämä home-episodi sattui hyvin valitettavasti ihan pienessä ajassa kun rattaat olivat parvekkeella. Tästä on tosiaan jo pari vuotta eikä home ole levinnyt vaunuihin noin muuten.

Rahakasaa en näistä ole odottamassa, haluaisin vain tietää tekeekö näillä enää mitään vai pitääkö ihan todella kärrätä roskiin.

Mielestäni vieraan lause 'Toisaalta 7 vuotta vanhat vaunut, jotka maksoivat uutena alle 250,- € eivät ole muutenkaan kauppatavaraa', on hivenen kylmä. Eli mielestäsi vain kalliita merkkituotteita saa kaupitella eteenpäin? Tai merkitönkin käy, jos se on ihan tuore? Oikein kierrätysasenne kohdillaan.
Ei mulla olekaan kierrätysasennetta. Pois se minusta. Olkoon vaikka pakkasella, niin vanhat ne ovat ja jos niistä pitää vielä maksaa kirpparin omistajalle jotain, niin aika vaikeaa taitaa olla ostajan löytäminen. Varsinkin, kun niissä on sitä hometta, mikä oli alkuperäinen kysymyksen aihe. Onko kierrättäjien taholta sitten fiksua ja rehellistä kaupata homeisia vaunuja vain kierrätyksen vuoksi ja joku tietämätön/ymmärtämätön ottaa ne lapselleen ja lapsi mahdollisesti sairastuu eliniäkseen astmaan tms.
 
[QUOTE="vieras";22423459]Ei mulla olekaan kierrätysasennetta. Pois se minusta. Olkoon vaikka pakkasella, niin vanhat ne ovat ja jos niistä pitää vielä maksaa kirpparin omistajalle jotain, niin aika vaikeaa taitaa olla ostajan löytäminen. Varsinkin, kun niissä on sitä hometta, mikä oli alkuperäinen kysymyksen aihe. Onko kierrättäjien taholta sitten fiksua ja rehellistä kaupata homeisia vaunuja vain kierrätyksen vuoksi ja joku tietämätön/ymmärtämätön ottaa ne lapselleen ja lapsi mahdollisesti sairastuu eliniäkseen astmaan tms.[/QUOTE]

Juu, näinhän minä olinkin tekemässä että kiusallani laittamassa kiertoon jollekin tietämättömälle.

Ajatuksena oli että JOS noita kenellekään tarjoaa, niin homeesta rehellisesti kertoen ja sanoen että kangas tulee vaihtaa jne.

Mutta tämän ketjun lopputuloksena olen päätynyt siihen että rattaat kuskataan kaatopaikalle, luetaan sitten taas lehdestä miten käyttö- ja fiksauskelpoista tavaraa on löydetty roskien seasta.

Näin ettei vain tule kenellekään astmaa minun takiani.
 
leijona76 harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22423591:
Juuri pari päivää sitten joku laittoi tänne jutun, jonka mukaan homehtunut kangas ei olisi vaarallista.

En muista tarkkaan, mitä siinä sanottiin. Mutta koita hakea tuolla haulla.
Mä taas oon kesällä lukenu että esim hometeltassa ei oo hyvä yöpyä vaikka home ois saatu silminnähden pois. Niin puhtaaksi ei saa muuten kun leikkaamalla pois vauriokohdat.
 

Yhteistyössä