rattaat isommalla lapsella..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
oon havainnu että aika moni paheksuu/ihmettelee ihmisiä jotka pitävät rattaissa 3-5v lapsia jos iskee väsymys kesken pidemmän matkan jne. joten kiinnostais tietää mitä mieltä nämä "ihmettelijät" on ihmisistä jotka kuskaa 3-5v lapsia pidemmät matkat autolla rattaiden sijaan?onko se yhtä kauheaa kuin rattailla kuskaaminen,vai onko autolla kulkeminen enempi ok?

Olen miettinyt samaa kuin ap. Tuntuu, että ne rattaiden paheksujat tuskin käyvät esim. reippailla 5 kilometrin kävelyillä 3-vuotiaan kanssa niin kuin me. Tuskin kovin moni 3-vuotias jaksaa tuollaista ilman rattaita.

ei meillä olis pärjätty 3v ilman rattaita, kun oli 2km matka kauppaan ym. eikä autoa. lapsi oli vajaa 4v kun muutettiin keskustaan ja lapsi oppi pyöräilemään niin rattaiden käyttö unohtu.

[QUOTE="vieras";23823632]Saman olen huomannut myös. Toinen asia mihin olen kiinnittänyt huomiota on se, että pyörän istuin/vaunu pyörän perässä on ok, mutta rattaat ei.[/QUOTE]

eli tästä voidaan päätellä et pyörä/auto on hyvä,kävely on paha..

no se nyt vaan on tosi typerän näköistä, jos iso lapsi sullotaan pikkulasten rattaisiin, joihin hän ei enää kunnolla mahdu. Meillä on normaalikokoiset lapset ja silti rattaiden painoraja on tullut täyteen viimeistään 3-vuotiaana. yhtä hyvin voisi kysyä mitä pahaa siinä on jos Nico-Petteri juo tuttipullosta 5-vuotiaana. Ihan yhtä tyhmä kysymys kuin miksi iso lapsi ei voi istua rattaissa.

Ja mitätäköhän liikuntaa se 5-vuotias saa enemmän rattaissa istuessa kuin auton kyydissä istuessaan? Raitista ilmaa ehkä juu, mut sitä saa ihan paikallaan seistenkin. Meillä 4-v kulkee lenkillä mukana omalla pyörällään ja ihan reippaasti polkee ja vauhti on reipas (ei apupyöriä). Jos haluan lähteä tosi pitkälle lenkille, menen sinne ilman lapsia. Ei tulis mieleenkään sulloa tota 4-v lasta enää mihinkään rattaisiin, kun hän lakkasi käyttämästä sellaisia jo 2-v.

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;23823674:
Aiheen vierestä, mutta mahtuuko 5-vuotiaat vielä rattaisiin? Onko rattaissa jokin painoraja? Ei vain osaa kuvitella meidän 5-vuotiasta tyttöä rattaisiin...

Medän elokuussa 5v täyttävä eli siis nyt 4v. istuu toisinaan rattaissa. Esim käyn 12km lenkillä tai muuta niin tuon ikänen ei jaksa mitenkään kävellä tai pyöräillä tollasia matkoja..

Mä olen käyttänyt lapsilla sellasia päiväkotimallisia kaksosten rattaita aina kun ollaan isommissa tapahtumissa. Ihan siksikin että pysyvät tallessa. Ja joo saa siiä istua vaikka 9 vuotias jos kehtaa :D
Minulla kuusi lasta ja aina joku on ollut änkyräiässä ja yks niin pieni ettei jaksa koko aikaa kävellä. Minulle nyt on muutenki likimain sama mitä ihmiset minusta ajattelee.

Meillä nuorempi täytti nyt ihan huhtikuussa neljä vuotta, ja ihan siihen asti oli rattaat käytössä pidemmillä matkoilla. Kahden kilometrin matkan kauppaan nyt kävelee tuosta vaan, mutta kun me kävellään välillä ihan oikeasti pitkiä matkoja. Silloinkaan lapsi ei ole toki ollut kokoajan "sullottuna rattaisiin" vaan päässyt sinne silloin kun on alkanut väsyttämään tai kun liikenne on ollut kovaa. Meillä ei mennä autolla juuri mihinkään, aina se on mentävä kävellen ja/tai bussilla, nyt kevään tultua toki pyörälläkin. Nyt onkin hankalaa noiden kauppareissujen kanssa kun ei mulla oli mitään mihin tunkea ostokset, ennen on aina tottunut että ne saa rattaisiin. : /

Meidän 2,5 v ei enää juuri rattaisiin suostu, joten kaupunkireissu rattailla on jo lähes mission impossible. Vilkkaan liikenteen seassa kun pitäisi tosiaan lapsen niissä pysyä... Kuljemme siis autolla, jos keskustaan mennään lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;23823702:
Medän elokuussa 5v täyttävä eli siis nyt 4v. istuu toisinaan rattaissa. Esim käyn 12km lenkillä tai muuta niin tuon ikänen ei jaksa mitenkään kävellä tai pyöräillä tollasia matkoja..

Juu, ei meidänkään tyttö tuommoisia matkoja tosiaankaan jaksaisi kävellä. Ihmettelin vaan että mistä niin tilavia lastenrattaita löytyy, että 5-v istuu niissä mukavasti ja painorajojen puitteissa.

No, mulla 3- ja 4-vuotiaat ja yhden lapsen kuomut käytössä päiväkotimatkoilla (1,5km). Useimmiten molemmat kävelevät rattaiden rinnalla. Seuraavaksi useimmin pienempi istuu kyydissä ja isompi kävelee. Joskus myös isompi istuu ja pienempi kävelee... Kyllä noi lapset todennäköisesti noi matkat jo kävelisi, mutta tavaroiden kanssa tulee ongelmia, kun rattaista luovutaan.

Onhan se lenkki tietty tehokkaampi äidille, jos työntää ylämäkessä rattaita, joissa istuu 20 kg painoinen lapsi. Kannattaa valita lenkkireitti niin, ettei 5-vuotiaan kaverit tule pyörillä vastaan ja naura rattaissa istuvaa saman ikäistä kaveriaan...

Saa ihmetellä... Mä ostin juuri uudet rattaat huhtikuussa 4v täyttäneelle pojlle.
Ostin tälläset:
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=601680&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10009&compartmentId=3139413&categoryId=10093

Onhan se lenkki tietty tehokkaampi äidille, jos työntää ylämäkessä rattaita, joissa istuu 20 kg painoinen lapsi. Kannattaa valita lenkkireitti niin, ettei 5-vuotiaan kaverit tule pyörillä vastaan ja naura rattaissa istuvaa saman ikäistä kaveriaan...

Voi olla et naurattaa..Onneks meidän 4v on oikein kirppunen, n.2vuotiaan kokoinen, niin ei sitte sydänvikainen pienimies niin kauheasti herätä hilpeyttä.

:(

Ja kelläänkö ei ollut enää sanottavaa...?

Mä oon aika kyllästynyt siihen kun AINA näihin keskusteluishin tulee mukaan sairaiden lasten marttyyriäidit. Että joo, jos nyt kuitenkin muistettaisiin että terve lapsi ei tarvitse lähemmäs 5 vuotiaana rattaita liikkumiseen. Rattaat on tarkoitettu pikkulapislle ja niille sairaille jotka eivät vaan jaksa tai kykene liikkumaan kuten terve pieni ihminen.

[QUOTE="Horuksen silmä";23824720]Mä oon aika kyllästynyt siihen kun AINA näihin keskusteluishin tulee mukaan sairaiden lasten marttyyriäidit. Että joo, jos nyt kuitenkin muistettaisiin että terve lapsi ei tarvitse lähemmäs 5 vuotiaana rattaita liikkumiseen. Rattaat on tarkoitettu pikkulapislle ja niille sairaille jotka eivät vaan jaksa tai kykene liikkumaan kuten terve pieni ihminen.[/QUOTE]

Niinpä!

Ja kai ne terveiitä, isoja lapsia rattaisiin työntävät myös käyttävät lapsella vaippoja, tuttipulloja, tuttia ja syöttävät lasta ym...?

[QUOTE="Horuksen silmä";23824720]Mä oon aika kyllästynyt siihen kun AINA näihin keskusteluishin tulee mukaan sairaiden lasten marttyyriäidit. Että joo, jos nyt kuitenkin muistettaisiin että terve lapsi ei tarvitse lähemmäs 5 vuotiaana rattaita liikkumiseen. Rattaat on tarkoitettu pikkulapislle ja niille sairaille jotka eivät vaan jaksa tai kykene liikkumaan kuten terve pieni ihminen.[/QUOTE]

Marttyyri..hah. Tajuutko miltä tuntuu lukee, että lapselle nauretaan ja haukutaan, ei mun lapsen otsassa lue "en ole terve, en aina jaksa". Lapseni näyttää täysin normaalilta ja terveeltä.
Et kannattaa miettii ketä arvostelee ja kuinka suureen ääneen.

En ole marttyyri, vain surullinen lapseni puolesta.

Marttyyri..hah. Tajuutko miltä tuntuu lukee, että lapselle nauretaan ja haukutaan, ei mun lapsen otsassa lue "en ole terve, en aina jaksa". Lapseni näyttää täysin normaalilta ja terveeltä.

mun lapsella lihassairaus ja vielä neljävuotiaana istui rattaissa esim. Korkeasaaren reissulla.Ei olisi jaksanut koko kierrosta kulkea muuten.

Eikös sun lapsi ollut 2 -vuotiaan kokoinen, joten tuskin kukaan sille naureskelee.
Mun tuntemat isot mukulat jotka rattailla on kulkeneet ovat kaikki olleet täysin terveitä. Ja kulkevat niissä kärryissä koska niiden kanssa päöäsee ilmasiksi bussilla tai koska äiti ei ole ymmärtänyt oman palleron kasvaneen jo sen verran isoksi että opystyy kävelemään ihan itsekin paikasta toiseen.

Mutta kun ap tuossa IHMETTELEE joitakin 3-5v lapsia rattaissa.Joskus voi olla kyse myös siitä,että lapsella on joku sairaus,miksi täytyy kuljettaa rattailla!

Yhteistyössä