Ratsastusterapiaa skolioosin hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eppu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eppu-

Vieras
Hei!

12-vuotiaalla tytöllä on skolioosi. Niin hankala, että saa ilmeisesti ainakin yökorsetin sen hoitoon. Tietääkö täällä kukaan tai onko kokemuksia olisiko mahdollista saada kelan tukemaa ratsastusterapiaa? Ratsastus on tehnyt hyvää. Lääkäriaika on tulossa parin viikon päästä, niin siellä voin toki kysellä.

Vastauksia ei ole, mutta lisäkysymyksiä: käytetäänkö ratsastusterapiaa siis yleisesti skolioosin hoitoon? Oikeastiko auttaa? Tekeekö ratsastus yleensä hyvää vai pitääkö olla tietynlainen ohjaus juuri skolioosiin räätälöitynä? Itsellä aika lievä skolioosi, ikinä sille ei ole mitään tehty julkisella puolella, mutta on pelottavaa joskus kun selkä näkyvästi vinossa ja kipeytyy helposti.

Vastauksia ei ole, mutta lisäkysymyksiä: käytetäänkö ratsastusterapiaa siis yleisesti skolioosin hoitoon? Oikeastiko auttaa? Tekeekö ratsastus yleensä hyvää vai pitääkö olla tietynlainen ohjaus juuri skolioosiin räätälöitynä? Itsellä aika lievä skolioosi, ikinä sille ei ole mitään tehty julkisella puolella, mutta on pelottavaa joskus kun selkä näkyvästi vinossa ja kipeytyy helposti.

Itse en ole ainakaan moisesta kuulut (terv. skolioosin omaava sh-opiskelija). Itse selkärankahan ei kuitenkaan periaatteessa tuosta enää kait suoristu muuta kuin juuri tuolla korsettihoidolla tai ihan leikkauksella? Mutta voisiko tuo ratsastus vaikuttaa jotenkin selkälihaksiin/syviin vatsalihaksiin, jotka edesauttavat ryhdin ylläpysymistä? Itse kun aikoinaan kävin asiasta lääkärissä ja fysioterapeutilla, ja sain jumppaohjeita sekä neuvon harrastaa uintia tai soutamista, koska ne vaikuttavat juuri noihin lihaksiin.

Yhteistyössä