rataskysymys

Eksyin tänne, en aikaisemmin ole tätä palstaa tutkinut.

Laps on 1 v 1 kk, toinen tulee huhtikuulle. Mä tässä laskeskelin, vajaa 2 vuotta tulee ikäeroa. Heti aloin miettimään, mitenkähän rattaiden kaa pärjätään, tartteeko ostaa tuplamallit...
Eli miten hyvin 2-vuotias yleensä kävelee? Keväällä ei paljoa pulkassakaan isompaa vedetä... Vai osaisko sitten jo ajella kolmipyöräisellä? Onko kokemuksia?

Meidän tyttö on aikaisin lähtenyt käveleen, 10-kuisena jo käveli täyttä päätä, myös ulkona.
 
äiti82 ja poika03
Sama täällä. poika on nyt 1v 3kk ja on kävellyt vajaa 10kk ikäisestä asti. Laskettu aika huhtikuussa eli tulee juuri 2 vuotta ikäeroa. Itse en ole ajatellut hankkia kaksosten rattaita.
Mullla on emmaljungan vaunut ja ajattelin seisomalautaa niihin. Sisaristuin on kuulemma huono.
Jos ollaan miehen kanssa liikkeellä niin meillä on matkarattaat jotka menevät todella pieneen tilaan. voitais keskustella myöhemminkin kun ollaan näin samassa tilanteessa.
Minulla ei vain ole kotona nettiä niin en pääse joka päivä mutta kuuden viikon päästä pääsen.
 
yksi
Nuo lapset ovat niin yksilöllisiä. Meillä esikoista ei olisi voinut kävelyttää tuon ikäisenä, mutta keskimmäinen pärjäsi ja pärjää pelkällä laudalla, on ollut kova menijä pienestä pitäen ja ikäero pienempään on tasan 2 vuotta. Eli kannattaa katsella tilannetta sitten kun se on ajankohtainen. Vuodenajasta riippuen voi pienemmän nostaa reppuun, jos vanhempi uupuu ja tarvitsee kyytiä. Pakkasviimassa en suosittele kuitenkaan repun käyttöä.
 
Joo, totta, yksilöitähän lapset on eikä noin pitkälle voi tietää etukätteen.
Jotenkin sitä vaan heti niin innostuttiin vaavista, että kaikkea tommoista jo alettiin miettimään. Siitäkin riippuu, minkämoisia matkoja rattailla kulkee. Sitäkään en tiedä, koska mulla ei ole mitään tietoa, missä me silloin asutaan... ei ainakaan tässä, se on varmaa, mut kaikki muu on epävarmaa.
 
meillä on se tilanne, että esikoistytölle ja tälle meidän muutaman viikon päästä syntyvälle kuopukselle tulee ikäeroa noin vuosi ja 7-8 kk. ensin ajattelin ihan tosissani hankkia kaksostenrattaat, mutta nyt olen ajatellut, että odotan ensin tämän vauvan syntymää ja vasta sitten katson ovatko tarpeellinen hankinta vaiko ei. meillä tuo esikko oppi kävelemään vasta vuoden ja 3 kk iässä, mutta lähtikin sitten samantien myös juoksemaan eikä sen päivän jälkeen ole rattaissa istunut kuin pari kertaa kauppareissun aikana. itse ajattelin asiaa niin päin, että koska tulossa on talvi, niin minne minä muka lähtisin kahden lapsen kanssa? meillä päin ei aurata katujakaan kunnolla, joten en jaksaisi kaksosten rattaita edes työntää sohjossa kovin pitkää matkaa ja tuonne meidän lähipuistoihin esikko jaksaa kyllä kävelläkin. kauppaan ja/tai kaupungille minä en kuitenkaan kahden lapsen kanssa lähde ellei ole aivan väkisin pakko, sillä kauppareissut mies hoitaa työmatkoillaan. ja jos menen pidemmälle rattaiden kanssa, niin talvellahan esikko voi jo istua pulkassa. kävimme kuitenkin jo valitsemassa kaksostenrattaat valmiiksi, että jos tulee sellainen tilanne, että ne todetaan meillä välttämättömäksi hankinnaksi, niin tiedetään sitten heti mihin kauppaan mennään ja mitkä rattaat ostetaan.

sisaristuimesta ja seisomalaudasta olen kuullut aika paljon huonoja kokemuksia. varsinkin seisomalauta kuulemma hankaloittaa rattaiden työntämistä kun ei voi ottaa normaalin pituisia askeleita. enkä kyllä tiedä osaako/malttaako noin pieni vielä kuitenkaan seistä siinä telineessä. sisaristuin taas on tiellä kun vauvaa yrittää hoitaa sinne vaunukoppaan.
 
Ellu-Pee
HEIPSAN. MÄ EN OLIS PÄRJÄNNY ILMAN TUPLARATTAITA. EI KAI KOSKAAN OLTAIS KERITTY MIHINKÄÄN JOS EN OIS SAANU ISOMPAAKIN KYYTIIN. MEIL ON ESIKOISEN JA KESKIMMÄISEN IKÄERO 1V JA 11KK. KESKIMMÄISEN JA KUOPUKSEN IKÄERO ON 2V JA 6KK, tällä jälkimmäisellä kaksikolla en kylläkään ole tuplia tarvinnu koskaan...
 
Mimmukka
Mulla myös tuplat oli ihan korvaamattomat alussa. Lapsilla ikäeroa 1v4kk ja isompi nukahti vielä lenkillä rattaisiin. Nyt kun vauvakin on jo 1v2kk, luovuin tuplista. Isompi jaksaa jo kävellä pitkiäkin matkoja ja tarvittaessa saan molemmat mahtumaan yksittäisiin rattaisiin, jotka (vaikkakin Tallinnasta ostetut) kestävät ihmeen hyvin kahden muksun painon. :)
 

Yhteistyössä