Rasvaton vai tavis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jugurteista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jugurteista

Vieras
Millaista jugurttia annatte 1½ vuotiaalle? Syötättekö maustamatonta, tavallista (siis esim. mansikkajugurttia) vai rasvattomia jugurtteja?

Olen itse antanut ihan tavallisia sokerillisia, kun tuntuu että tuo maustamaton on ihan kauhean makuista, ainakin minusta =) Mutta kannattaisiko antaa rasvatonta? Vai onko kaikenlaisista makeuttamisaineista haittaa? Vai onko hyviä ja huonoja makeuttamisaineita?

Täällä oli jo aiemmin keskustelua jogurteista.Selaa taaksepäin.
Valion rasvattomissa jogurteissa on makeutusaineena hedelmäsokeria eli fruktoosia(ainakin joissain litran purkeissa).Tavallisissa jogurteissa on tosi paljon tavallista sokeria...

Itse olen etsinyt jogurtteja, joissa on mahd. vähän sokeria. Meillä käytetään Valion tav. jogurteista vaniljaa ja vad-boysenmarjaa, koska niissä on vähennetty sokerin määrää sekä A-jogurtteja. Myös Ingmanin 1% mans.-vanilja viilissä on vaan vähän sokeria siis verrattuna muihin. Mä en noista rasvattomista jogurteista tykkää sen takia, kun ne on makeutettu yleensä makeutusaineilla. Mun mielipiden on, että mieluummin tav. sokeria kun niitä. 4 kk ikäisille tarkoitetuissa hed. soseissa on suurinpiirtein samoja sokerimääriä kuin ed. mainituissa jogurteissa eli ei voi kauhean pahoja olla.

Minä suosin tavallista jugurttia pienelle lapselle, mutta syy on ihan käytännön onnistuminen syömisessä ei purkkien kylkien tavaaminen :). Rasvattomat jugurtit ovat niin löysiä luiruja, että niitä on pienelle tosi hankala syöttää tai jos pieni yrittää itse, niin jopa roiskuu ja ropisee. Tavallinen jugurtti on vähän tukevampaa tavaraa ja pysyy paremmin lusikassa.

Annamme tavallista jogurttia puolitoistavuotiaallemme. Minäkään en pidä noista makeutusaineista. Jogurtin määrä päivittäin on niin pieni, että sokerista en ole huolissani. Tosin syömme kyllä myös noita vähäsokerisia tuotteita tai maustamattomia versioita.

Meillä lapsi juo myös kevytmaitoa. Siitäkinhän on erilaisia suosituksia. En ole niitä neuvolasta kysellyt, koska olemme koko perhe hoikkia. Jos lapsella/perheellä olisi paino-ongelmaa, olisin varmaan tarkempi rasvan ja sokerin kanssa noissa maitotuotteissakin.