Rasvahysteria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viljat lihottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viljat lihottaa

Vieras
Rasvahysteria:

""" Kun nykysuositusten mukaisesti syödään liikaa hiilihydraatteja (VILJAA ja SOKERIA), käynnistyy ylensyönnin noidankehä, sillä kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössämme sokeriksi ja runsaasti syötyinä ne nostavat nopeasti verensokeria. Elimistömme torjuu voimakasta verensokerin nousua erittämällä runsaasti insuliinia, joka heilauttaa verensokerin nopeaan laskuun. Nopeasti laskevan verensokerin elimistö tulkitsee "energianpuutteeksi", mikä synnyttää yhä lisää nälän tunnetta, vaikka juuri olisi syöty runsaasti ja elimistö itse asiassa samaan aikaan varastoi liikenevää energiaa mahdollisimman tehokkaasti rasvaksi - tämän seurauksena ihminen lihoo. Kun hiilihydraattien määrää kontrolloidaan vältytään tuolta verensokerin nousujen ja laskujen kierteeltä, ja elimistö siirtyy polttamaan rasvavarastoja energiaksi. """

Sokeri on 100% hiilihydraattia.

Virallinen suositus nimenomaan kieltää normaalin, luonnollisen rasvan syönnin ja säännöstelee tiukasti muidenkin rasvojen käytön. Jos katsot mitä tahansa ruokasuositusta, oli se laihduttajalle, diabeetikolle tai ihan normiruokailuun niin näin se menee: "...valitse kevyitä kasvirasvoja eli margariineja, sipaisu leivän päälle riittää, loraus rypsiöljyä salaattiin, juo rasvatonta maitoa ja käytä rasvaprosentiltaan kork. 10% juustoja, leikkeleitä, lihoja, kanaa, kalaa yms." Ei näistä juuri saa edes sitä tarpeellista määrää rasvaa mitä keho tarvitsisi puhumattakaan että saanti menisi ylimäärän puolelle.

Rasva ei todellakaan ole se lihottava asia nykyihmisten elämässä vaan rasvan ja HIILIHYDRAATTIEN sekoitus. Kukaan ei jaksa mätätä kokonaista voipakettia naamaansa, mutta sekoitapa se jauhoihin ja sokeriin, niin johan menee. Hiilihydraatit lihottavat ja niiden ylenmääräinen ja jatkuva puputtaminen lihottaa ja sairastuttaa. Ihmisillä kun ei ole enää edes ruoka-aikoja vaan suu käy koko ajan. Sipsiä, karkkia, pullia, limppareita yms. kaadetaan kitaan aamusta iltaa miten sattuu.

Jos on vähäänkään kiinnostunut terveydestään, ottaa myös selville mitä sinne suuhunsa mättää. Margariinit ovat vain molekyylin päässä muovista.

Viljojen gluteeni huumeiden listalle?
www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/viljojen-gluteeni-huumeiden-listalle-t39451.html

www.ravitsemusjaterveys.fi/

www.anttiheikkila.com/index.php?id=99&arkisto=1

Krooninen D-vitamiinin puute:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

""" Valitettavasti lääkärin velvollisuus Suomessa ei suinkaan ole kyetä auttamaan, saati ihan oikeasti auttaa kipeää ihmistä. Ainoa velvollisuus on noudattaa käypähoitosuosituksia. Jopa siinä tapauksessa, että lääkäri sattuisikin tietämään, miten sairaus voitaisiin jopa parantaa, ei ainoastaan "hoitaa", niin lääkäri noudattaa ainoastaan käypähoitosuosituksia, jollei potilas osaa muuta vaatia. Ja jos potilas lyö nyrkkiä pöytään ja sanoo "hoida minua prkl!" niin siinä hän ei silloin osaa muuta vaatia. Eikä suurin osa lääkäreistä osaa muuta odottaakaan.

On hyvin tärkeä asia huomata, että sairauden "hoitaminen" ja sairauden "parantaminen" ovat kaksi eri asiaa. Käytännössä voivat joskus olla sama asia, mutta eivät läheskään aina. Tämä käy selväksi jos miettii mitä käytännössä ovat (käypähoitosuositusten mukaan) esim. verenpaineen (matalan tai korkean) "hoitaminen", allergioiden "hoitaminen", migreenin "hoitaminen", kilpirauhasen vajaatoiminnan "hoitaminen". Hoitamisen tavoite yllättävän monissa tapauksissa on näkyvien oireiden minimointi (yleensä jollain lääkkeellä, ja yleensä loppuiäksi), ei terveys eikä parannus.

Eikä suurin osa lääkäreistä osaa muuta tehdäkään. Ja näiltä lääkäreiltä jotka eivät lähtökohtaisesti osaa, on ihan turha vaatia - kaunis pyyntö, nyrkki tai panssarinyrkki ovat tällöin ihan yhtä "tehokkaita". Niiltä lääkäreiltä puolestaan, joilta voi periaatteessa vaatia, käytännön toimet vaihtelevat yksityiskohtaisesti. Ajatellaanpas esimerkkinä joitain karppilääkäreitä: Aki Loikkanen on varovainen ja edellyttää selkeää potilaan tahdonilmaisua. Antti Heikkilä ja Annika Dahlqvist saattavat toimia käypähoitosuositusten vastaisesti ihan siltä pohjalta, että heidän luokseen mennään. Ruotsissa Dahlqvistin toiminta sitten johtikin tutkintaan, onko lääkärin toiminta ollut näyttöön pohjautuvaa vai ei, ja se räjäytti "pankin" Ruotsissa. Heikkiläkin yrittää toimillaan selkeästi provota vastaavaa tutkintaa Suomessa, mutta toistaiseksi tuloksetta. """

ööh. Joo. Pitkä teksti. :D Mutta periaatteessa olen kyllä samaa mieltä, mähän karppaankin, vaikka en nyt yksinomaan sen nimeen vanno. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että ihmisten tulisi muuttaa ruokailutottumuksia "luonnollisempaan" suuntaan, rajoittaa hiilihydraattien ja nimenomaan sokerien syöntiä, syödä luonnollista rasvaa eikä niitä kevyttuotteita, ja korvata runsasta pastan/riisin/perunan syöntiä osittain myös kasviksilla.

Uskon tähän hiilihydrattien ja rasvan yhteisvaikutukseen (lihomisessa), sillä rasvaa ja sokeria nykyajan valmisruut ja muut herkut lähinnä ovat. Kohtuus pitäisi olla kaikessa mukana, mitään ruoka-ainesta ei saa tyystin jättää pois, mutta pienillä valinnoilla voi päästä pitkälle.

Samaa mieltä kuin BKM, ja itse kun n. vuosi sitten aloin seuraamaan mitä kaupasta ostin eli siis lukemalla ainesosaluettelot niin voin sanoa että ostosten sisältö muuttui aika totaalisesti, on uskomatonta miten paljon lisäaineita ja "piilosokereita" jotkin tavallisilta vaikuttavat tuotteet sisältää.

Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Uskon tähän hiilihydrattien ja rasvan yhteisvaikutukseen (lihomisessa), sillä rasvaa ja sokeria nykyajan valmisruut ja muut herkut lähinnä ovat. Kohtuus pitäisi olla kaikessa mukana, mitään ruoka-ainesta ei saa tyystin jättää pois, mutta pienillä valinnoilla voi päästä pitkälle.

Aivan näin, mäkin juttelin erään personal trainerin kanssa tästä, ja hänkin sitä sanoi, että tuo hiilihydraattien ja rasvojen yhtesvaikutus on kaikista pahin. Siksi nuo hampurilaisateriat on ihan... peeestä. :/ Siinä on molempia ihan tuhottomasti. Moni pääsee kuulemma pitkälle silläkin, että jakaa ne pääosin eri aterioille, esim. rasvainen kala salaatin kanssa ja pasta toisella aterialla kevyen, tomaattisen kastikkeen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että ihmisten tulisi muuttaa ruokailutottumuksia "luonnollisempaan" suuntaan, rajoittaa hiilihydraattien ja nimenomaan sokerien syöntiä, syödä luonnollista rasvaa eikä niitä kevyttuotteita, ja korvata runsasta pastan/riisin/perunan syöntiä osittain myös kasviksilla.

Kuulostaa järkipuheelta.

mä en ymmärrä että nykysuositusten mukaan pitäisi välttää about kaikkea... mä olen vakaasti sen kannattaja että kun käyttää kohtuudella niin ruokavalio pysyy hyvänä ja terveellisenä eikä painoa kerry.. siis ei karkkiaski/pussi sillointällöin pahaa tee, mutta jokapäivä syötynä on pahaksi... ei hampurilaisateria kerran kk ole pahaksi... mutta joka viikko useamman kerran.. tosi pahaksi...
nykyään on jotenkin omituinen linja että joko ei mitään tai sitten kaikkea..
jos syö ihan normaalia kotiruokaa, kasviksia,hedelmiä, voi myöskin syödä niitä herkkuja, kohtuudella... ja yksi mikä on pahaksi.. syö enemmän kuin kuluttaa... se on varma reitti lihomiseen...

Yhteistyössä