Rästivuokran maksaminen takuuvuokralla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut.

Vieras
Eli osaako kukaan sanoa olisiko mahdollista maksaa rästivuokraa takuuvuokralla?

Meillä on tällä hetkellä rästissä kahden kuun vuokra ja ollaan sovittu vuokran antajan kanssa aika vapaasta maksusta. Tämä tilanne on minusta todella häpeällinen ja nolo, koska meillä on aina maksettu vuokrat ja laskut ajallaan, mutta nyt rahatilanne on niin huono, että hyvä kun ruokaan riittää...

Haluisin vähän kysellä ihmisiltä, että onko tuo ajatukseni ihan tyhmä ennen kuin menen vuokranantajalta kyselemään...

Olen tilanteesta todella ahdistunut :(

[QUOTE="vieras";28731651]Tuskin onnistuu. Takuuvuokrahan on sitä varten jos asuntoa pitää esim. remontoida, kun muutatte pois..[/QUOTE]
Juuri näin. Tai mahdollisesti jättää silloin vuokransa maksamatta.

Voithan sinä vuokranantajaan olla yhteydessä, että sopisiko hänelle tällainen järjestely. Jos itse olisin vuokranantaja, purkaisin vuokrasopimuksen ja ottaisin puuttuvan osan takuuvuokrasta.
Tosiasia on kuitenkin se, että vuokranantajakin todennäköisesti on riippuvainen siitä vuokratulosta, eli tuskin kovin kauaa odottelee rahoja.

Tukala tilanne. Enkä kysy millään pahalla, mutta miten ihmeessä ette ole ensimmäisenä maksaneet vuokraa? Onko teillä tiedossa helpotusta tilanteeseen? Voihan olla, että sopiminenkin asiasta onnistuu paremmin, kun sinulla on antaa jokin ajankohta siitä, koska pystytte taas raha-asioita hoitamaan.

Ja btw ensin maksetaan vuokra, vasta sitten ruoka. Vuokra on se kaikista tärkein. Ruokaa saa aina jostain: leipäjonosta, seurakunnalta saa lahjakortteja ruokakauppaan, voitte mennä kyläilemään jne.

Periaatteessa vuokranantaja voi käyttää tietyissä tilanteissa takuurahat mihin tahansa. Eli jos vuokria on reilusti maksamatta, voi vuokranantaja antaa välittömästi häädön ja ottaa takuurahat, tai toisaalta jos kämppä on hajotettu, voi vuokrantantaja käyttää niitä rahoja korjauksiin.

Ei ole kyllä kovin hyvä idea tuo vaikka onnistuisikin.

Takuuvuokran tarkoitus on kattaa vuokralaisen asunnolle mahdollisesti aiheuttamat vahingot. Vuokranantaja ottaa jo joka tapauksessa riskiä koska ei voida tietää onko asunto käyttökunnossa vuokralaisen lähtiessä, joten tyypillisesti takuuvuokraa ei voi käyttää maksamatta oleviin vuokriin.

minä vuokranantajana en ikipäivänä suostuisi tuollaiseen. Jos ei ole nyt ollut varaa maksaa minulle, niin miksi ensi kuussa tai vuoden päästä tilanne olisi paremmin. Jos kahden kk:n päästä on taas kahden kuun vuokrat rästissä ja lähden sinua häätämään, niin mistä sitten otan rahat, kun takuuna olevat rahat on jo käytetty? sitä vartenhan ne minulle on uskottu.

• Tykkää
Reactions: Glorinha
Jos tilanteeseen on tulossa heti ensi kuussa helpotusta, niin luulisi olevan helppo saada summa lainaan joltain sukulaiselta tai tutulta. Jos hekään eivät uskalla teidhin tuon vertaa luottaa, niin miten ihmeessä vuokraisäntäkään luottaisi? Vaikka kuinka selittelisit, niin itse en vuokraisäntänä suostuisi ottamaan riskiä, jota kukaan sinut paremminkaan tunteva ei suostu ottamaan. Sori, maailma voi olla julma paikka, muttei pankkikaan katsele hyvällä, jos vuokraasunnon omistaja ei maksa korkoja ja lyhennyksiä.