Raskautta tukeva lääkitys/keskenmenojen ehkäiseminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Idylli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Idylli

Jäsen
22.04.2011
493
0
16
Lääkäreillä ja asiantuntijoilla tuntuu olevan kovin poikkeavia käsityksiä ja mielipiteitä siitä, että voidaanko keskenmenoja ehkäistä ja raskauden jatkumista tukea jotenkin. Itselläni on takana kaksi peräkkäistä keskenmenoa. Raskaus on haaveissa, mutta uudet keskenmenot pelottavat. Haluaisin kuulla, mitä lääkkeitä muilla on käytössä alkaneen raskauden jatkumisen tukemiseksi/keskenmenon ehkäisemiseksi. En siis halua nyt kuulla mielipiteitä siitä, että "keskenmeno tulee jos on tullakseen". Ja tiedän, että kaksi keskenmenoa on täysin normaalia, moni teistä on kokenut paljon useampia keskenmenoja, ja vasta kolmannen jälkeen etsitään syitä jne. Haluaisin vain saada asiallisia vastauksia, jos olette saaneet jotain lääkkeitä tukemaan raskauden edistymistä. Kiitos, jos jaksat vastata :)

IVF-hoidossa yleisesti käytetään Lugesteron-emätinpuikkoa mahdollisen raskauden tukemiseksi. Siitä en osaa sanoa auttaako se mahdolliseen keskenmenoon.
Itse olen kahdessa hoidossa käyttänyt alkion siirron jälkeen tuota 3 kertaa päivässä raskaustestiin saakka ja jos raskaus olisi alkanut, olisi käyttöä jatkettu.

Ymmärtääkseni lugeista on hyötyä keskenmenojen ehkäisyssä jos ongelmia on progesteronitasossa. Jos taas kehon progesteronituotanto toimii hyvin, ei niistä ole mitään hyötyä. Useampia keskenmenoja kokeneet kuitenkin käyttävät niitä monesti jopa rv12 asti, ihan vaan mielenrauhan säilyttääkseen.

Jos taas keskenmenot johtuu veren hyytymistekijöistä, niin apuna käytetään verenohentamiseen suunnattuja lääkkeitä (joko tablettimuodossa tai piikkeinä).

Valitettavasti suuri osa keskenmenoista johtunee elinkelvottomasta alkiosta, joten sellaisten raskauksien jatkumista ei voi avittaa millään keinolla : /

Mitään oikotietä onneen ei tässä asiassa kaiketi ole. Pitäisi tietää syy, mistä keskemenot johtuu, ja aina sellaista ei löydy vaikka tutkittaisi kuinka.

Kiitos teille.

Ainakaan lapsettomuustutkimuksissa ei ole löytynyt mitään hormonaalista tai rakenteellista syytä, mikä johtaisi alkaneen raskauden keskenmenoon. Ja järjellä ajatellen tiedän, ettei ole mitään syytä miksei mahdollinen seuraava raskaus voisi edetä normaalisti, varsinkin kun takana on "vasta" kaksi keskenmenoa, ei vaikkapa viittä. Mutta tiedän, että jotkut syövät miniaspiriineja tms. ja olen kiinnostunut näistä erilaisista lääkityksistä, koska tietysti haluaisi oman mielenrauhan takaamiseksikin tehdä kaikkensa, jos vielä raskaaksi tulee, että raskaus myös jatkuisi eikä päättyisi keskenmenoon. Ajattelin myös, että tämä pino voisi hyödyttää muitakin, koska vaikkei kukaan nyt kotilääkäriksi olekaan ryhtymässä, niin jos saisi muilta vihjeitä lääkkeistä, voisi seuraavalla käynnillä kysellä niistä omalta lääkäriltä.

idylli onko sulla hemoglobiini kuinka suuri? Yleensä jos se on korkea, voi olla et mini asperiinista ois apua. Monilla kenellä korkea HB myös keskenmenoja ja miniaspiriinista apua. Itsellä sama ongelma, että raskaus alkaa mutta menee heti kesken. Mulla ei vielä virallista syytä löytynyt,mutta vika voi olla keltarauhasessa johon luget ollu käytössä..vielä ei ole tärpännyt.

Tyty86 Itseasiassa hemoglobiini on yleensä aika korkeella. Kukaan lääkäreistä ei ole koskaan kysynyt siitä asiasta lapsettomuusasioiden yhteydessä enkä ole tajunnut itse ottaa asiaa esille. Täytyypi tiedustella lääkäriltä seuraavalla kerralla, JOS joskus vielä saan plussan testiin.

Idylli kannattaa ottaa asia puheeksi, koska olen käsittänyt että miniasperiinia syötäisiin jo ihan kp1 tai sitten se oli heti oviksen jälkeen. JOs teillä ei ole hoidot menossa, niin voihan sitä ihan turvallisesti vaikka kokeilla luomu kiertoonkin=) mutta jos hoidoissa olette niin ei kannata ominpäin mennä sotkemaan hoitoja. Kysy ihmeellä asiasta!

Eli siis sitä syödään jo "etukäteen" vaikkei raskaana vielä olisikaan? Aloitin nyt just clomikierron ja siitä on kohta seurantaultra, niin täytyypi siellä käydessä tiedustella asiasta. Periaatteessa tyhmää tää tällainen kotilääkärinä toimiminen, mutta sitä vaan haluaa tietää tehneensä kaikkensa, että raskaus saisi alkunsa ja jatkuisi. Ja kun tuntuu, ettei ne lääkäritkään aina ihan kaikkea tiedä tai huomaa, niin ei kai siitä mitään haittaakaan ole, jos tiedustelee asiaa lääkäriltä.

Tsemppiä sulle! Toivottavasti tärppää pian ja luget auttaa :)

Heip!

Ei ole olemassa mitään pätevää lääkitystä, joka estäisi keskenmenon. Ainoastaan raskautta tukevia lääkkeitä on riippuen keskenmenon/lapsettomuuden syystä. Mulla kokeiltu minidisperiini (mahdollinen hyytymispulma), luget(progesteronin puute), limakalvon paksuntamiseen jokin voide (en muista enää nimeä, clomit ohensivat limistä), kortisoni(hylkimisreaktion vähentämiseen).

Nyt olen raskaana rv 17+0, täysin ilman mitään tukimuotoja. Ainoastaan inssissä oli apuna femar alkukierrosta. Mitään muuta lääkäri ei määrännyt, julkisella puolella kun ollaan. Lääkäri jaksoi vaan hokea minulle, että kyllä se joku kerta onnistuu ja nyt toivon todella, että se on nyt :) Kysyin kyllä minidisperiinistä tälläkin kertaa, mutta julkisen puolen lääkäri oli sitä mieltä, ettei kannata aloittaa kun kerran ei ole tutkimuksissa tukostaipumusta havaittu, vaan olisikin vuototaipumusta ja sen vuoksi alkaisi vuoto...

Tsemppiä sinulle hoitoihin!

T: 5 keskenmenoa kokenut

joillakin on kokeiltu metforminia keskenmenojen ehkäisemiseen. monet on kyllä kehuneet toimivan. itsellä ei kokemusta. Takana mulla tuulimuna ja lääkäri ehdotteli kyseistä lääkettä. En sitten taas tiedä käytetäänkö tuota jos sokeriarvoissa ei ole häikkää. Ilmeisesti minäkään en tuota saa jos sokerit kunnossa(tuloksia odotellaan).

Yhteistyössä