Raskauteen valmistautuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alkuraskaus menossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alkuraskaus menossa

Vieras
Kertokaa äidit/synnyttäneet vinkkejä, miten voisi parhaiten valmistaa kehoaan raskauteen ja ehkäistä pahimpia merkkejä/vammoja raskauden ajalta?

Aloitin hiljattain vatsalihasliikkeet jotka voimistavat myös alaselkää sekä lantionpohjanlihaksia. Liikun viikottain ja syön terveellisesti sekä aloitin multivita-ravintolisän sekä D-vitamiinilisän.

Minua kiinnostaisi tietää mm. miten olette ehkäisseet raskausarpia ja olen kuullut että välilihaakin voi rasvailla ennen synnytystä? Raskausarvilta säästyneet ainakin kertovat saaneena apua runsaasta veden juonnista. Mutta mitä muuta olisi tehtävissä?

Kaiketi parhain keino olisi syödä paljon marjoja, vihanneksia ja kasviksia, mutta muistaa myös proteiinit. Sokerit lopetin kokonaan. Mutta onko raskausaikana odotettavissa jotain muutakin yllättävää? Kertokaa ihmeessä vinkkejä alkuraskaana olevalle. :)

Voisin laittaa oman kokemuksen perusteella noista arvista ja vatsasta yleisesti :)

Mulla on kaksi raskautta takana monen vuoden ikäerolla. Olen paljon urheileva ja liikkuva ihminen.. vatsanahkani on siis aina ollut todella kireä ja timmi. Molempien raskauksien aikana en ole unohtanut liikuntaa, enkä vatsalihaksia... treenasin jumppapallolla vatsalihaksia myös vikoilla viikoilla, jotta vastani ei alkaisi roikkua raskauden edetessä, vaan pysyisi terhakkaana ja säästyisin turhalta venymiseltä. Minuun se tehosi, ja kummankin jlk vatsanahkani on palautunut hienosti :) Jumppapallolla on helppo tehdä vatsalihastreenejä kevyemmin ja itseään liikaa rasittamatta.. silloin ei ne surkastu ja ne tukevat kasvavaa vatsaakin hieman. Tottakai myös rasvailin ja join nesteitä mahdollisimman paljon. Minulle ei arpia tullut... Monet puhuu että se on geneettistä.. mutta minun kohdalla niin ei ainakaan ollut. Äidilleni tuli niitä mutta minulle ei. Fyssarilta lainaan saatavat kunnolliset tukiliivit on yks hyvä vaihtoehto eikä maksa mitään! :)

ja mulla ei ainakaan jäänyt erilleen lihakset.. niinkuin jostain luin joskus. :) Tietenkin työtä saa tehdä myös raskauden jlk, mutta mä koin, että pääsin aika helpolla kun piti pientä touchia yllä jatkuvasti! Toivottavasti säästyt arvilta :) Mutta jos niitä tulee niin sit tulee.. sille ei voi mitään :/ Tsemppiä raskauteen!

Foolihappoa kannattaa syödä runsaasti, ja mielellään jo esim. 3kk ennen raskauttakin. Hartiota ja käsiä kannattaa myös treenata, ne mulla on lujilla kun pientä vauvaa hoitaa. Nythän on se uudi Bepancare-voide raskausarpiin. Välilihaa en voidellut, enkä revennyt juuri yhtään.

Kiitos vinkeistä! Kaivankin jumppapallon tuolta kaapista, kun sellainen löytyy. Miten "mamma" treenasit, olisiko esim. videota tai linkkiä heittää, millaisia vatsoja voi tehdä vikoilla viikoilla? Olen lukenut ettei vatsoja saisi enää tehdä tuolloin, mutta jos niitä voisi silti treenata jotta palautuisi nopeasti se olisi todella upeata.

Foolihappoa syön nyt, parsakaalia menee raakana päivittäin, samoin pähkinöitä ja siemeniä. Söin raskausvitamiineja satunnaisesti ennen raskautta.

Olipa hyvä vinkki, että käsiä ja hartioitakin kannattaisi treenata! En tullut ajatelleeksi vauvan kantamista.

Monet sanoo että raskausarville ei voi mitään, ehkä se on sattumaa mutta nämä tutut jotka on saaneet arpia ovat melkoisen sohvaperunoita, eivät harrasta kovaa liikuntaa ja syömiset raskauden aikaan oli mitä sattuu... Mutta en tosiaan tiedä, onko tuttavapiiriini vaan sattunut tällaisia henkilöitä. Arvitta säästyneet sanovat kaikki että runsas vesi ja mahanahan öljyäminen auttaa, tosin heillä on muutenkin urheilullinen vartalo. Voihan se olla tuuristakin kiinni, mutta uskon että arpien määrään voisi jotenkin vaikuttaa...

Mulle neuvolan terkka sanoi, ettei usko öljyihin ja voiteisiin, silloin jos iho on revetäkseen, niin se repeää, vaikka kuinka voitelisi. Minulla oli aiemmin runsaasti ylipainoa, joten arvet ovat jo niiltä ajoilta, raskauskiloja ei jäänyt ollenkaan, eli en osaa sanoa, tuliko uusia. Mutta ei ihon rasvaamisesta haittaakaan ole, eli yrittää kannattaa :)

Mutta kyllähän se niin on, että terveellinen ruokavalio ja liikunta on pohja ylipäätään hyvinvoinnille, helpottaa raskauttakin.

Monet sanoo että raskausarville ei voi mitään, ehkä se on sattumaa mutta nämä tutut jotka on saaneet arpia ovat melkoisen sohvaperunoita, eivät harrasta kovaa liikuntaa ja syömiset raskauden aikaan oli mitä sattuu... Mutta en tosiaan tiedä, onko tuttavapiiriini vaan sattunut tällaisia henkilöitä. Arvitta säästyneet sanovat kaikki että runsas vesi ja mahanahan öljyäminen auttaa, tosin heillä on muutenkin urheilullinen vartalo. Voihan se olla tuuristakin kiinni, mutta uskon että arpien määrään voisi jotenkin vaikuttaa...

Tota, mulle tulee todella helposti raskausarpia, jos vähääkään lihon tms.
Niitä tuli heti teininä perse täyteen. Siinä olen taas poikkeus, että minulta arvet jopa katoaa ja jos ei kaikki katoa, niin haalistuvat kyllä olemattomiksi.

Muistathan, että arvet voi syntyä hormonaalisten seikkojen vuoksi.

Kova liikunta ei sinänsä ehkäise arpia, se voi jopa synnyttää niitä (ks. kovaa bodaavat).

Kaikkeen voi yrittää vaikuttaa mutta kaikkeen et voi vaikuttaa. Sori vaan.

Olen arveton ja masu on timmi, vaikka en edes harrasta vatsalihaksia tai muutakaan sen kummempaa urheilua. En rasvannut masua raskausaikana. Niitä tulee tai ei tule, en usko että niihin voi mitenkään vaikuttaa. Ikä voi olla yksi tekijä mikä auttaa palautumisessa, itse olen saanut lapset parikymppisenä jolloin mm. iho on vielä aika kimmoisa.

Foolihappoa kannattaa ottaa ja tutkituttaa ettei alapäässä ole tulehduksia. Esim hiiva ja bakteerivaginoosi voi olla oireettomia ja aiheuttavat keskenmenoja, ennenaikaisia synnytyksiä ja esim. hiiva voi tarttua vauvaan synnytyksessä.

Sain lapseni vähän vajaa nelikymppisenä, en rasvailllut mahaa, en harrastanut liikuntaa. Ei ainuttakaan raskausarpea, kuten ei myöskään siskollani tai äidilläni. Se on kudostyypistä kiinni, ei rasvaukset siihen mitään auta.

Kaikkeen voi yrittää vaikuttaa mutta kaikkeen et voi vaikuttaa. Sori vaan.

Ei tarkoituksena olekaan kyetä vaikuttamaan kaikkeen, mutta ainakaan ei ole tekosyitä miksei voisi tehdä parhaansa. :) Ajattelen sekä itseni (äidin) että lapseni hyvinvointia, ja haluan taata hänelle parhaan alun elämään. Jos arpia tulee, niin kyllä ne on sen arvoisia. Ja kaikkeenhan nykyään lääketiede tepsii, arvethan vaalenevat ja niitä voidaan kaiketi hoitaa myös laserilla?

Tutkiiko lääkäri missään vaiheessa mahdollisia tulehduksia vai pitääkö se itse vaatia?

Tarkoituksenani ei ole pysyä ikuisesti nuorena, vaan palautua synnytyksestä maksimaalisen nopeasti. En usko että painon kerryttäminen tuhottomasti on tarkoituksenmukaista tai edistää mitenkään vauvan tai äidin hyvinvointia, saati mielihaluille antautuminen tai liikunnan välttely.
Nyt alkuraskaudessa on ollut helppoa koska olen kadottanut ruokahaluni, muita oireita ei oikeastaan ole. On helppoa pysytellä ruokavaliossa, tosin syömistä joutuu hieman pakottamaan. Jos myöhemmin mielihalut iskevät, aion syödä kuten nytkin - terveellisesti ja monipuolisesti ilman herkkuja.

Raskaus on ihanaa, ja mahtava tilaisuus tehdä pysyviä elämäntapamuutoksia. Kyse kun ei ole enää vaan omasta navasta vaan pienestä kääröstä. <3 Kiitos kommenteistanne niitä on mukava lukea.

Jep. Bv multa on löytynyt oireettomana kahden alkuraskauden keskenmenon jälkeen. Syy tai ei, kuitenkin. Esikoista odottaessa oli jatkuvasti hiiva, synnytyksenkin aikana. Vauvalla olikin sitten paha sammas ekat 3 kk.

Kertaakaan ei oo missään otettu tosissaan näitä ja testeihinkin olen päässyt vasta monien ruinausten jälkeen. :) eli ei tutkita.

Yhteistyössä