Raskausviikkojen

  • Viestiketjun aloittaja laskeminen
  • Ensimmäinen viesti
laskeminen
Kun raskausviikkoja lasketaan, niin silloinhan tarvitaan se viimeisten kuukautisten alkamispäivä. Mikä se on,
a) silloin kun tiputtelu/tuhruttelu alkaa vaiko
b) silloin kun varsinainen vuoto kuukautiskipuineen alkaa?

Pitääkö muuten paikkansa, että neuvolassa laskettu aika määritetään aina 28 päivän kierron mukaan? Vaikka osaisi kertoa, milloin oli ovulaatio-oireita? Mulla nimittäin kierto on n. 24 päivää ja oireita oli 9. päivänä eniten. Eli jos lasketaan sen mukaan, että ovulaatio on ollut 14. päivänä, niin siinä on jo viisi päivää heittoa. Miten tämä sitten vaikuttaa ultraäänitutkimuksiin yms., jotka pitäisi olla juuri tietyllä raskausviikolla?
 
näin..?
Mielestäni kuukautiset lasketaan siitä, kun varsinainen vuoto alkaa. Välivuotoahan voi olla monella.

Neuvola määrittää aina 28 päivän mukaan. Itsekin olen koettanut moneen kertaan selittää, että hedelmöitys on tapahtunut viitisen päivää myöhemmin kuin 28-pv kierron puolivälissä. No, ultratutkimuksien kohdalla sillä ei kuulemma ole väliä, koska niitä ei tehdä tasan tietyllä viikolla vaan heittoa voi vähän olla (ainakin kotikaupungissani np-ultra vk 11-13 ja rakenneultra 18-20). Mulla tehtiin np rv 12+0, oikeasti 11+2 ja rakenneultra 18+4, oikeasti 17+6 ja kyllä ne ihan hyvin menivät. Laskettua aikaa ei ruvettu edes muuttamaan muutaman päivän takia, tiedä sitten miksi.
 
Mimmu
Meilläpäin on ainakin tapana, että laskettua aikaa siirretään ultrien perusteella vasta sitten, jos se heittää tuosta 28-päivän kierrolla lasketusta vähintään viikon. Eli minullakin on kaikissa ultrissa ollut alkio/sikiö noin 3-4 päivää laskettua isompi, mutta laskettu aika on ja pysyy. Tosin olen kuullut myös jossain muualla laskettua aikaa siirrettävän pienemmänkin heiton vuoksi, joten paikallisia eroja käytännössä voi kyllä olla.

Mutta ultriin tuolla ei siis ole vaikutusta, kuten edellinen vastaaja kertoi. Ultrassahan voidaan (varsinkin viikkoon 13 asti) aika tarkasti sikiön koon perusteella päätellä ikä, koska kaikki normaalit alkiot kehittyvät tuossa vaiheessa samaan tapaan. Ja jos ensimmäisessä ultrassa alkio/sikiö olisikin ko. ultraan nähden liian pieni, saat sitten vain uuden ajan myöhemmälle ajankohdalle, jolloin se vastaa kooltaan ultran tarkoitusta. Harvoin kai käy niin, ettei jotain voitaisi enää mitata liian myöhäisen ultran vuoksi. Ainoastaan kai np-ultra on aika kriittinen, ettei saisi mennä paljon yli tuon 13 viikon, jotta niskaturvotus saadaan luotettavasti mitattua, mutta jos pyrit sinnekin ennemminkin tuon haarukan alkupäässä, ei asiassa pitäisi olla mitään ongelmia.
 

Yhteistyössä