Raskaustodistus, asumistuki??!?

• Viestiketjun aloittaja ei tietoa
  • Ensimmäinen viesti
ei tietoa
Jos olen yksin asuva raskaana oleva ihminen kaksiossa.. minulla on oikeus 37 neliön kämppään saada asumistukea täydet, mutta jos vien kelalle raskaustodistuksen, niin lasketaanko vauva nyt mukaan et ois kaks henkeä?? et saisin täydet tuet 55 neliöisestä kämpästä?

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Kyllä meillä aikoinaan molempien kohdalla on vauva laskettu mukaan heti. Mulle tuli kelasta jo paperit automaattisesti kotiin ennenkuin itse ehdin laitokselta...
Näin myös meillä.
Kelasta tuli paperit että olemme saaneet tiedon että perheenjäsenten lukumäärä on muuttunut ja hakemus uusittava.
Mutta ei tietenkään sitä lasta lasketa ennen syntymää.

Alkuperäinen kirjoittaja tähtiyö:
Kyllä meillä aikoinaan molempien kohdalla on vauva laskettu mukaan heti. Mulle tuli kelasta jo paperit automaattisesti kotiin ennenkuin itse ehdin laitokselta...
Näin myös meillä.
Kelasta tuli paperit että olemme saaneet tiedon että perheenjäsenten lukumäärä on muuttunut ja hakemus uusittava.
perhekoon muuttuminen kyllä huomataan mutta sitä vauvaa ei lasketa perhekokoon ennen sitä 9 kuukauden ikää

vieras
Vielä masussa olevaa vauvaa ei huomioida mitenkään. Meillä oli aikoinaan asumistuen tarkistus pari viikkoa ennen laskettua-aikaa ja uusi tarkistus tehtiin sitten vauvan synnyttyä. Kelan täti sanoi minulle, kun tätä ihmettelin: "Ei me voida taata, että lapsi jää eloon". Aika tyly huomautus...

:)
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Näin myös meillä.
perhekoon muuttuminen kyllä huomataan mutta sitä vauvaa ei lasketa perhekokoon ennen sitä 9 kuukauden ikää
Höpö höpö, älkää sekoittako kahta etuutta. Asumistukeen tehdään tarkistus lapsen syntymää seuraavan kuukauden alusta elikkäs lapsi huomioidaan ruokakunnan koossa heti syntymän jälkeen.

Lastenhoidotuessa vauvaa ei huomioida lisäosan tulorajoissa perheenjäsenenä mikäli äiti saa tästä vauvasta vielä äitiys- ja vanhempainrahaa. Sitten vauva lasketaan mukaan kun äitiysloma päättyy ja haetaan pelkkää lastenhoidontukea.

t.kelalainen

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Näin myös meillä.
No miten ihmeessä se tuen määrä sitten nousi silloin??

Just kysyin netistä asiaa, niin koska saan lapsen maaliskuussa, haen tukeen tarkastusta huhtikuun alussa. Tottakai vauva huomioidaan perheenjäseneksi heti seuraavasta kuusta alkaen!

Yhteistyössä