Raskaustesti verestä:asiasta jotain tietäville!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Minä joudun syömään unihäiriöni takia trisyklistä kolmiolääkettä. Me miehen kanssa olimme ilman ehkäisyä viime torstaina eli hedelmöittyminen on mahdollisesti voinut tapahtua perjantaina tai lauantaina. Minulle alkoi tulla mielestäni aika selkeitä raskausoireita jo tällä viikolla. (lapsia on jo kolme ennestään, joten kokemusta on kuitenkin) Lääkitykseni on aloitettu pari viikkoa sitten, enkä ollut tajunnut, että sitä ei saa missään tapauksessa syödä, jos edes suunnittelee raskautta.
Minulta otettiin tämän tapauksen johdosta veriteitse raskaustesti. Ongelma on ettei kukaan omassa terveyskeskuksessa osaa tulkita tulosta. Vastauksessa ei selkeästi sanota olenko vai enkö ole raskaana. Eli kysymyksiä satelee:Kuinka nopeasti veritesti näyttää raskauden. Siis voiko edes mun tapauksessa näyttää, kun olisin ollut raskaana vasta 3-5 vrk? Ja sitten lisäksi, mikä se hormonimäärän tulos pitää olla, jos on raskaana? Mulle sanottiin vaan että tulos on 1,2, mutteivät tiedä mitä se tarkoittaa.

Raskaustesti havaitsee virtsasta tai verestä istukkahormonin eli HCG:n.
Herkimmät kotiraskaustestit on Futuremomsista tilattu dBest, Romed, Clinic

Aika hedelmöityksestä Aika viimeisistä kuukautisista HCG:n määrä
mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
>25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000

Lääkkeet ja raskaus
Jos jonkin lääkkeen käyttö huolettaa, soita Väestöliiton teratologiseen tietopalveluun. Palvelu on varmaan maan asiantuntevinta lääkkeet/raskaus/imetys-asioissa! Mm. imetystukilistalla moni on saanut apua pohdintoihinsa, sopivatko juuri nämä lääkkeet ja hoidot imetysaikana. Väestöliiton sivuilla on palvelusta lisää infoa mm. puhelinnumero sekä puhelinpäivystysajat.

Miten voi olla ettei osata tulkita tulosta? :o Minulta otettiin esikoista odottaessa kp 28 ja näytti positiivista. En tiedä miten aikaisin voi näkyä, mutta tuo 3-5vrk kyllä kuulostaa tosi aikaiselta.

Meidän tk:sta lähetetään jotkut tietyt näytteet keskussairaalaan tutkittaviksi, sellaiset joita ei pystytä/osata omassa labrassa katsomaan.

Vastaus tuli kirjeenä, ja ihan selkeä oli. Sinuna kyselisin uudestaan asiaa, onhan sinulla oikeus saada selvä vastaus. Toivottavasti asia selviää pian :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja verestä:

mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
Miten siis tulkitset mun tuloksen, jos aika hedelmöityksestä olis 3-5 päivää ja tulos 1,2?

Kannattaa pyytää uusi koe, siitähän näkee, jos arvo lähtee nousemaan. Kauan sulla on edellisestä raskaudesta? Hormonia voi olla vielä pitkän aikaa synnytyksenkin jälkeen. Mustakin on kyllä outoa, etteivät osaa tulkita...

Edellisestä raskaudesta on siis jo kohta kolme vuotta. Lisäykseksi vielä, että hoitaja sanoi että veikkaa, että tulos on negatiivinen, muttei oikeastaa tiedä tai ole varma....

Okei eli tämä testi on tehty liian varhain. Luulin, että vois näyttää oikein, koska sain oikein neuvolasta lähetteenkin. Siin kerroin kyllä, että edellisten kuukautisten alkamisesta on tällä hetkellä aikaa 17 vrk. No neuvolatäti ei siinä vaiheessa kai tajunnut, että tulos ei näytä oikein viel tässä vaiheessa, ja että sitä on turha laittaa.

Tässä on nyt se ongelma että raskausoireita kehittyy vasta kun alkio on kiinnittynyt ja istukka lähtee tuottamaan hcg-hormonia. Jos sun raskausoireet oikeesti johtuisi raskaudesta, olisi tulos jo näkynyt. Hcg tuplaantuu noin joka toinen vuorokausi eli jos sulla on jo oireita olisi hcg:täkin niin paljon että raskaus näkyisi. Tulos joka on alle 5 on NEGATIIVINEN. Jos sun normaali arvo on vaikka 2, niin jo pari päivää alkion kiinnittymisestä olisi arvo juuri sen 5 joka viittaa raskauteen.

Tosin, sitähän sä et voi tietää millon alkio kiinnittyy. Se voi tapahtu vasta 7 päivää hedelmöittymisestä. Mutta ei sulla niitä oireitakaan voi olla ennen kuin se kiinnittyy ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän:
Tässä on nyt se ongelma että raskausoireita kehittyy vasta kun alkio on kiinnittynyt ja istukka lähtee tuottamaan hcg-hormonia. Jos sun raskausoireet oikeesti johtuisi raskaudesta, olisi tulos jo näkynyt. Hcg tuplaantuu noin joka toinen vuorokausi eli jos sulla on jo oireita olisi hcg:täkin niin paljon että raskaus näkyisi. Tulos joka on alle 5 on NEGATIIVINEN. Jos sun normaali arvo on vaikka 2, niin jo pari päivää alkion kiinnittymisestä olisi arvo juuri sen 5 joka viittaa raskauteen.

Tosin, sitähän sä et voi tietää millon alkio kiinnittyy. Se voi tapahtu vasta 7 päivää hedelmöittymisestä. Mutta ei sulla niitä oireitakaan voi olla ennen kuin se kiinnittyy ;)

jep. se voi olla, että mieli kehittää oireita....Siis tiedän kyllä että millaisia raskausoireet on. Mut aijemmin ne on tulleet siis mulle vasta kuukautisten poisjäännin jälkeen. Nyt olen ehkä niin jännittynyt, kun pelottaa sen lääleasia, että olen tuntevinani oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja verestä:

mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
Miten siis tulkitset mun tuloksen, jos aika hedelmöityksestä olis 3-5 päivää ja tulos 1,2?

Siis ton mukaan viikosta yksi viikkoon kolme arvo on 0-5 välillä, mutta taasen viikosta kaksi viikkoon neljä se voi olla 3-426.

Yhteistyössä