Raskaustesti + ja tuhruvuotoa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja öönä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

öönä

Vieras
Kysynpä täältä, jos joku osaa ja jaksaa kommentoida. Olen lyhytkiertoinen nainen, kierto 25 päivää. Nyt menossa kiertopäivä eli kuukautiset 10 päivää myöhässä 36, olen tehnyt 4!!!! raskaustestiä ja vasta eilen sain plussan. Nyt ollut pari päivää tuhruvuotoa... Mitäs tässä nyt oikein pitäisi tehdä? Odottaa, että vuoto alkaa kunnolla ja en ole enää raskaana? Onko tämä ehkä kemiallinen raskau´s? Koskaan ei aiemmin ole näin ollut, kolme kertaa olen ollut raskaana....

Neuvoisin joko odottelemaan ( sehän voi olla vaan jotain kiinnittymisvuotoa )
tai soittamaan neuvolalääkärille aikaa.
Ei voi tietää , kuinka tuo asia on.
Monella kuitenkin tota tuhruvuotoa tulee alkuvaiheessa,
jopa ihan "oikeat" kuukautisetkin, ystävättärelläni jopa kolmet,
vaikka olikin raskaana ja sai kolmannen lapsensa hyvissä voimissa maailmaan...

Joo, mutta mitä neuvolalääkäri voi asialle tehdä, ei tietääkseni mitään...? Eikä kai raskauttakaan näin aikaisessa vaiheessa näy ultralla tai muilla laitteilla.... Ei ka tässä auta kuin odottaa, että luonto hoitaa homman kotiin :(

Mitäänhän ei tietenkään ole tehtävissä, jos kesken on menossa,
mutta saisit ainakin jotain tukea ja varmistusta sieltä lääkäristä.
Tai neuvolasta ihan vaan.
Ultrassa saattaa sisäkautta näkyä viikosta 4 tai 5 alkaen...

No hei haloo, ei todellakaan raskaus näy mitenkään vielä rv 4 tai 5 ultrallakaan. Ovis on ollut vain kaksi viikkoa sitten ja kiinnittyminen muutama päivä sitten... Tuossa vaiheessa kukaan tai mikään ei voi todeta raskautta. ei sun auta kuin odotella ja katsoa, mitä tulemaan pitää. En minä ainakaan tiedä, mitä tukea tai varmistusta lääkäri tai tavallinen neuvolantäti voi tuossa tilanteessa antaa .Mutta toivon, että olisit raskaana!!!

"Ultraäänitutkimuksen avulla voidaan sikiö nähdä, kun edellisistä kuukautisista on kulunut runsas 6 viikkoa. Tässä vaiheessa voidaan myös todeta sikiön sydämen syke, sekä sikiöiden lukumäärä." (perhesuunnittelun kotisivut) eli ei auta kuin odottaa

Voi kyllä mennä enemmänkin kuin toi 6 vk, sillä se riippuu kierron pituudest ja koska hedelmöitys on tapahtunut. Itsellänikin oli 7 vk edellisten kuukautisten alkamisesta, eikä sykettä vielä näkynyt. Lääkäri käski tulla 2 vk:n päästä uudelleen, jolloin sanoi viikkoja olevan vasta max 5+5.

Voi kyllä mennä enemmänkin kuin toi 6 vk, sillä se riippuu kierron pituudest ja koska hedelmöitys on tapahtunut. Itsellänikin oli 7 vk edellisten kuukautisten alkamisesta, eikä sykettä vielä näkynyt. Lääkäri käski tulla 2 vk:n päästä uudelleen, jolloin sanoi viikkoja olevan vasta max 5+5.

Mullekin on tehty sisäultra, viikkoja 5+2
eikös ne tehneetkään sitä oikeaan aikaan, vai miksi näkyi ???
Ei siis ihan ihmishahmoa tietenkään, mutta sellaiset pussukat,
niinkuin pienet rakkulat, joissa sydämet tiksutti ( odotin kaksosia ).

Vaikka olen laiha, vatsan päältä ei näkynyt ultralla mitään raskauteen viittaavaa...

No, noissahan on vaihtelua paljon, miten ultralla on nähtävissä vaihdellen 5-8 viikon välillä. Mutta tuskinpa ne ottaa neuvolaan ultrattavaksi naista, joka on saanut plussan raskaustestissä ja viikkoja on meneillään noin 5, ellei ole pätevää syytä. En ainakaan itse jaksa uskoa. Odottele vielä viikko, pari.

Menee nyt pilkun viilaamiseksi ja ohi aiheen, mutta raskausviikothan lasketaan alussa aina edellisten kuukautisten perusteella, riippumatta siitä onko kierron pituus 25 vai 35. Tästä johtuen lyhyempi kiertoisilla ihmisillä voi varmaan näkyä ns. aiemmin raskaus ultrassa kuin pidempi kiertoisilla joilla ovis, ja sitä kautta myös mahd hedelmöittyminen on tapahtunut myöhemmin. Siis eihän rv 5 sen alkion ikä ole vasta kuin pari-kolme viikkoa.

Myöhemmin kai ultrassa sitten saadaan ne rv:t tarkemmin katsottua sen alkion/sikiön koon perusteella, koska alkuraskaudessa kai se kasvu/kehitysnopeus on aika vakio.

Anteeksi epäselvä selitys, en ole asiantuntija, mutta näin olen tämän ymmärtänyt.

Niin? Eihän tässä ole kukaan muuta väittänytkään... ap sanoi, että on rv 5 ja sitähän hän on kierron pituudesta riippumatta? Mutta siis, kannattaako vaivata terveydenhuollonhenkilöstöä pyytämällä ultraa, kun voi odottaa viikon tai kaksi ja katsoa miten asia etenee...? Tuskin ne lähtee ultrailemaan kaikkia raskauksia, jotka on edenneet rv 5 ja on tuhruvuotoa...? Aikamoinen rumba olisi, koska jopa 70 % testeissä näkyvistä raskauksista päättyy ollen ns. kemiallisia raskauksia, joista ei olisi mitään tietoa ilman erittäin hienoja raskaustestejä... Mutta raskausviikko 5 on raskausviikko 5 kierron pituudesta huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja viikoista:
Menee nyt pilkun viilaamiseksi ja ohi aiheen, mutta raskausviikothan lasketaan alussa aina edellisten kuukautisten perusteella, riippumatta siitä onko kierron pituus 25 vai 35. Tästä johtuen lyhyempi kiertoisilla ihmisillä voi varmaan näkyä ns. aiemmin raskaus ultrassa kuin pidempi kiertoisilla joilla ovis, ja sitä kautta myös mahd hedelmöittyminen on tapahtunut myöhemmin. Siis eihän rv 5 sen alkion ikä ole vasta kuin pari-kolme viikkoa.

Myöhemmin kai ultrassa sitten saadaan ne rv:t tarkemmin katsottua sen alkion/sikiön koon perusteella, koska alkuraskaudessa kai se kasvu/kehitysnopeus on aika vakio.

Anteeksi epäselvä selitys, en ole asiantuntija, mutta näin olen tämän ymmärtänyt.

Aika epäselvältä tuo selityksesi kuulostaa...

Luulen, että suurin osa täällä tietää, että ei tietenkään se sikiö ole esim. 5 viikon ikäinen, kun raskausviikkoja on kasassa 5. Tuosta ei ollut kyse, ja luulen kaikkien muiden kommentoijien ymmärtäneen asian.

Juu, ja täällä tiedetään, että ne viikot voidaan määrittää sitten siellä ultrassa, joten siitäkään ei ollut kyse.

Kyse oli siitä, voidaanko ap:n tapauksessa jo nyt määritellä mitään. Ollaan tultu tulokseen, että ei ehkä kannata vielä rynnätä lääkäriin, sillä hedelmöittyminen on voinut tapahtua niin myöhään, että lääkärikään ei voi todeta sikiön ikää vielä. Toisin sanoen, mahassa ei ehkä vielä ole mitään nähtävää. Eli, vaikka lasketaan, että viikkoja voisi olla esim 6 kuukautisten perusteella, niin ultrassa viikot voisivatkin näyttää 4, eli toisin sanoen ei mitään, kun sitä ei vielä näy. Ehkä siis kannaatta odottaa se pari vk.

Huokaus. Meidän neljäs lapsi tipahti eilen isona veripallona vessan pöntöstä alas. Ihmettelin, mikä köntsä pöntössä oikein on... :( Ja pian sen jälkeen alkoi kuukautiset. Jotain oli yrittänyt kiinnittyä, mutta eipä edennyt siitä sitten. Parempi kuitenkin tässä vaiheessa kuin sitten myöhemmin. Mies oli enemmän down kuin minä... Mutta ehkä luonto korjasi epäkelvon pois.

Yhteistyössä