raskauspahoinvointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hunajakana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hunajakana

Vieras
Hei,

Osaatteko kuvailla miltä alkava raskauspahoinvointi tuntuu?

Minulla raskaus on aivan aluillaan ja ihmettelen voisiko tämä outo olo olla raskauspahoinvointia. Varsinaisen oksettava olo minulla ei ole, mutta syljen eritys on lisääntynyt selvästi ja tuntuu oikeastaan aika samalla lailla ikävältä kuin orastava matkapahoinvointi tai jos olen ollut syömättä pitkään ja verensokeri on päässyt laskemaan liian alas.

Onko tämä nyt sitä? Alkaako kohta vessanpöntön kaulailu?

Mulla alkoi pahoinvointi kun viikkoja oli kasassa 6+0, aamulla tuli kaikki ylös mitä olin syönyt. Ei kyllä paha olo varoitellut etukäteen mitenkään, eli edellisenä päivänä oli olo vielä ihan hyvä. Nyt menossa 6+4, tämä viikko siis mennyt oksennellessa joka päivä 3 kertaa aamuihin painottuen. Lopun päivää on sellainen kuvotus, jonka saa aika hyvin hallittua pienillä välipaloilla vähän joka välissä.

Josko joku osaisi antaa hyviä vinkkejä pahoinvointiin, täällä niitä otetaan kiitollisina vastaan!! Aamulla kun on totaalinen mahantyhjennys, menee aika kauan enenkuin on ns. tolpillaan aloittamaan normaalia päivärytmiä. Heksavit-B-vitamiinia olen syönyt, mutta ei tunnu olevan apua siitä.

Alkuperäiselle, toivon todella, että pääsisit vähemmällä, eli toivottavasti ei sinun tarvitse vessanpönttöä kaulailla!

Mites työt pahoinvoinnin aikana? Jos jo alkuraskaudesta tulee paha olo ja oksentelee, jaksatteko tehdä töitä? Entä jos ei jaksa ja hakee sairaslomaa, selviääkö kaikki silloin työnantajalle heti?

Mulla oli viikkoja 7 jo kun aamupahoinvointi alkoi. Sitä ennen kyl oli 24h huonovointisuutta, mutta ei tarvinnut jutella posliinipuhelimeen. Sitten yx aamu se vain alkoi, aamupalan jälkeen yht`äkkiä vaan kaikki ylös. No siitä se alkoi ja kesti n. 1kk. Aamuisin vain heräsin aikasemmin ja söin vain vähän ennen juttelutuokiota ja sen jälkeen vasta kunnon aamupalan. Joutui toki heräämään aikaisemmin, mutta se oli sitten siltä aamulta taas ohi. Onneksi mulla oli sitten vain aamuisin ja tietenkin jos syömään pääsi myöhässä niin silloin.
Opiskelin vielä tuolloin, joten kyllä muutaman kerran tuli lähdettyä kotiin. (koulusta kyllä helpompaa kun töistä)
Mutta tuosta jos joutuu jäämään sairauslomalle heti, sehän ei työnantajalle kuulu ja raskauden takia ei voi irtisanoa.

Itse oon tän viikon tehnyt muista syistä töitä etänä. Ens viikolla pitäisi taas normaalisti töihin mennä, mut vähän epäilyttää. Mulla kun paha olo ei mene aamulla sillä kerran oksentamisella ohi, vaan se 3 kertaa on nyt täytyny pönttöä kaulailla, ennenkuin olo on edes jotekin muuttunu siedettäväksi. Ts. ensin syön, sit oksennan, taas syön ja oksennan, syön ja oksennan, ja syön... on siis helpompi, kun on jotain mitä oksentaa. Loppuviimein se sit vaan alkaa pysyä sisällä. Tosin etova olo on jatkunu vielä ainakin tunnin vimpon oksennuksne jälkeen. Mulla tohon rumbaan menee vaan niin paljon aikaa, et tarkoittaisi tooosi aikaisia aamuherätyksiä, et kykenisin ihmisten aikoihin töihin.
Itse oon kans sitä sairaslomaa miettiny, mut mistäpä sitä sit pitäis hakea? Työterveydestä? Vai neuvolasta?

Minulla oli alkuraskaudesta pahaolo mut kertaakaan en oksentanut.Huonovointisuus jatkui koko päivän aamusta iltaan.Söin pieniä välipaloja parin tunnin välein ja b-vitamiinia,nämä vähän helpottivat.Välillä olo oli todella huono mutta ei tarvinut yökätä.Työterveyshoitaja totesi vain ettei saikkua kun raskaus ei ole sairaus,sanoi että oksenna jos tarvii ja jatka töitä,ei tajunnut minun tekevän työtä mistä ei voi tostavaan vessaan juosta.Tämä vaihe on jo takana,nyt rv 34+1.

Työterveyshuollosta tai neuvolan lääkäriltä. Voithan sanoa, että pahoinvointia kestää pitkälle päivään. Neuvolassa asia ymmärretään ehkä paremmin kuin työterveyshuollossa.
Itse hain loppuraskaudessa saikkua työterveyshuollosta ja loppuviimein sain sitten siihen asti kun äippäloma alkoi. Alkoi selkä restailla.

Se on kyllä aivan kauheeta jutella sille pöntölle.
Mulla teki niin pahaa kaikki hajut, etten voinut pöntölle puhua. Mieheni osti aivan kauhean hajuisen wc:n raikastajan. Puistattaa vieläkin se haju. Oksensin vatiin.

Itsekkin yritin syödä edes jugurtin ennen kun tarvi mennä, että ois jotain ollu mitä oksentaa.

Kyllä se siltä kuullostaa, mutta voi onnestasi riippuen kääntyä joko parempaan tai pahempaan suuntaan. Minulla oli myös alkuraskaudesta heikko olo ja jos verensokeri pääsi laskemaan, minulle tuli tosi huono olo. En kuitenkaan joutunut oksentamaan kertaakaan ja pystyin pitämään huonon olonkin aika hyvin kurissa säännöllisillä pienillä välipaloilla. Eli hunajakanan ei minusta kannata etukäteen stressata asialla, koska läheskään kaikille ei tule raskauspahoinvointia ollenkaan. (Valitettavasti en osaa sitten tuon pahoinvoinnin ja sairasloman suhteen sanoa muuta kuin että suhtautuminen tuntuu vaihtelevan ja kyllä siihen sairauslomatodistukseen yleensä tulee jonkinlainen maininta raskauspahoinvoinnista.) Minä olin ihan paniikissa, kun luulin, ettei kaikki ole kunnossa kun en voi huonommin ;) Gynekologi alkuraskauden ultrassa sitten tosiaan vähän oikaisi käsityksiäni :)

Tsemppiä kaikille alkuraskauden ongelmien kanssa painiville, kyllä se siitä helpottaa ajan kanssa, vaikkei sitä nyt uskoisi. Nyt rv 20+6 mittarissa ja elämä tuntuu itseasiassa sangen ihanalta :)

Mä olen itse asiassa miettinyt samaa, eli ""onko jotain vialla kun ei ole huonovointisempi olo""... Mutta ei kai sitä tosiaan pakosti tule. Ja mulla homma vasta niin alussa, että ehtii kyllä vielä tullakin. Mennään nyt vasta raskausviikolla 6 (takana 5 viikkoa ja 2 päivää)

Mulla oli pahoinvointia rv 5-7, oksensin vain pari kertaa tuona aikana mutta etova, vellova olo oli läsnä 24 h.

Oon lukenut ""ohjeita"" pahoinvoinnin aikaiseen syömiseen ym. liittyen.
Tärkeintä olis syödä usein, jopa tunnin välein jotain pientä. Syödä voit oikeastaan kaikkea mikä vaan menee alas ja tuntuu pysyvän siellä. Ei tietenkään kiellettyjen listalla olevia mutta muuten ei kannata vartioida ravintosisältöjä, jollei pahonvointi sitten jatku pahana useita viikkoja. Mutta ohjeena mä sain neuvolasta, että syö ihan mitä vaan, kunhan syöt jotain.

Mulla auttoi varmaan vähän se, että söin jotain aamulla ennenkuin edes nousin sängystä. Mysliä, muroja, puuroa, ruisleipää, hedelmää, marjoja, jugurttia...

Tsemppiä ja toivotaan että pääset yhtä helpolla kuin minä!:)
Ja muista juoda paljon vettä!

Te onnekkaat, joilla pahaa oloa ja oksentelua on jatkunut vaan muutaman viikon. Itse kärsin siitä 16 viikolle asti ja kirurgia kun leikkauksissa työkseni avustan, jouduin oksentamaan välillä useaan kertaan kesken pitkän leikkauksen -steriilit kamat päällä. Saikulla olin vaan yhden päivän - ihan vaan sinnillä. Mut kyllä neuvolassa melkein pakotettiin saikulle, mutta töissä olin kuitenkin ja nyt ollaan voiton puolella. Eli kyllä sairaslomaa saa, jos vaan itse on valmis sille jäämään.

minullakin raskaus on vielä niin alkuvaiheessa, ettei tiedä mihin tämä tästä kääntyy... useita päiviä on ollut kyllä etova olo mutta nyt pari päivänä erityisen ällö olo koko päivän ja se tuntuu pahenevan iltaa kohden. Okselle on ole joutunut vielä, olen ollut aina huono oksentamaan, viimeisestä vatsataudistakin taitaa olla 16-17 vuotta.
Olen koittanut ottaa välipaloja säännöllisin ajoin, on vain vaikea pakottaa itsensä syömään, kun ei yhtään tee mieli...
Ajattelin mennä huomenna kyselemään jotain vitamiineja, kaikkea täytyy kokeilla ja pitäähän sitä ajatella vauvan hyvinvointia... Minulla tämä väsymys on rankkaa, en jaksaisi millään olla jalkeilla ja puhumattakaan käydä töissä, mikähän siihen auttaisi ?
onko kellään vinkkejä ?

-marjut, 6+2

Mulla oli myös pahoinvointia viikot 4-13. Se jo monta kertaa mainittu usein syönti oli kaikista tehokkain apu, muita ovat esim.

- älä päästä mahaa tyhjäksi, syö usein (siis vaikka vartin välein, jos siltä tuntuu)
- juo aamulla tuoremehua lasillinen ennen ylösnousua, pistä mies tuomaan. mehun pitää olla kylmää, juo pillillä ettet joudu nostamaan yläruumista. anna vaikuttaa vähän aikaa ennen ylösnousua
- älä syö purkkaa välipalojen jälkeen, mulla ainakin sai hirveen yökötyksen (selviät varmaan muutaman viikon likaisilla hampaillakin..)
- älä syö rasvaista ja suolaista
- ruisleipä ja tuoremehut ovat aika hyviä pitämään verensokerin pitkään tasaisena
- juo paljon
- ole makuuasennossa aina kun voit
- TÄRKEÄÄ: älä ikinä syö mitään, mitä ei tee mieli! mulla tuli heti samantien ylös ja en pysty vieläkään syömään sellaisia ruokia, vaikka pahoinvointia ei enää ole

jos nämä ei auta, niin ainoa lohtu on, että se menee ohi. yleensä vielä ihan yhtäkkiä.

Toi tuoremehujuttu toimi mullakin. Heräsin joskus aamuyölläkin juomaan lasin mehua, niin ei sitten ollut yhtä huono olo aamulla herätessä. Purkkaa en sietänyt minäkään (edes toisten syömänä, se haju ja maiskutus...huh) ;-)

Muista: se loppuu kyllä aikanaan!!

Itselläni huono olo oli jo ennen kun plussasin,mutta en pitänyt tätä raskauteen liittyvänä. Plussauksen jälkeen alkoi melkein heti pieni etova olo. Siinä rv5 paikkeilla täytyi ensimmäisen kerran oksentaa ja tosiaan tätä pientä huonoa oloa on jatkunut ihan 5 viikosta lähtien melkein joka päivä.Välillä on ollut jopa pari päivää putkeen,että ei ole ollut huonoa oloa.
rv6 jälkeen alkoi sitten pahempi pahoivointi. Tänään esimerkiksi pahimmillaan oksensin töissä sen 6 h parhaillaan muutaman minuutin välein eikä työstä tullut mitään.Ruokakaan ei pysynyt sisällä ja aloin jo huolestua,mutta onneksi heti kun pääsin kotiin lepäämään niin alkoi helpottaa eikä ole enää tarvinnut oksentaa :)
Kerran on aijemmin pitänyt käydä myös työaikana oksentamassa. Yleensä onneksi pahoinvointi on osunut siihen väliin kun olen ollut kotona ja aika usein juuri yöllä tai illalla.
Nyt ois rv6+4 ja kovasti odotan 10+0 jolloin on eka neuvola :)

Itselläni huono olo oli jo ennen kun plussasin,mutta en pitänyt tätä raskauteen liittyvänä. Plussauksen jälkeen alkoi melkein heti pieni etova olo. Siinä rv5 paikkeilla täytyi ensimmäisen kerran oksentaa ja tosiaan tätä pientä huonoa oloa on jatkunut ihan 5 viikosta lähtien melkein joka päivä.Välillä on ollut jopa pari päivää putkeen,että ei ole ollut huonoa oloa.
rv6 jälkeen alkoi sitten pahempi pahoivointi. Tänään esimerkiksi pahimmillaan oksensin töissä sen 6 h parhaillaan muutaman minuutin välein eikä työstä tullut mitään.Ruokakaan ei pysynyt sisällä ja aloin jo huolestua,mutta onneksi heti kun pääsin kotiin lepäämään niin alkoi helpottaa eikä ole enää tarvinnut oksentaa :)
Kerran on aijemmin pitänyt käydä myös työaikana oksentamassa. Yleensä onneksi pahoinvointi on osunut siihen väliin kun olen ollut kotona ja aika usein juuri yöllä tai illalla.
Nyt ois rv6+4 ja kovasti odotan 10+0 jolloin on eka neuvola :)

ja tähän tosiaan lisäten niin itsekkin olen pyrkinyt syömään useasti,mutta vähän kerrallaan.Ja yöllä on aina mehua tai vettä yöpöydällä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä