Raskauspahoinvointi ja sairasloma

  • Viestiketjun aloittaja hermot menee..
  • Ensimmäinen viesti
hermot menee..
Miten yleensä raskauspahoinvointiin on suhtauduttu työnantajan puolelta? Oletteko saanut sairaslomaa kun pahoinvointi haittaa työntekoa eikä mistään tule mitään?

"Tiesin" raskaudestani jo 1 vk hedelmöitymisen jälkeen. Tunsin elimistössä tapahtuvia muutoksia ja aloin olla huonovointinen muutamassa päivässä. Erikoista kai, en tiedä. Tein testin ennen kuin menkkojen olisi pitänyt edes alkaa, ja oli selkeä plussa. En saanut labraan aikaa "ennen kuin kuukautiset on selvästi myöhässä". Typerää, mutta elin sen kanssa. ja voin huonosti. Oksetusta alkoi 2 vk hed. jälkeen (laskennallisesti kai 4:nnellä raskausviikolla? jos se lasketaan ed. menkoista).

Alkuun pahvointi ei ollut päivittäistä, mutta muutaman kerran viikossa. Kun pääsin labraan ja raskaus varmistui, minulle sanottiin ettei normaalisti siitä sairaslomaa saa. Nyt on ihme että saan tätä kirjoitettua. Saan töitä tehtyä ehkä 1-2 tuntia päivässä, kun joko oksennan, odotan pukuhuoneessa oksennusta tai joudun makaamaan voimattomuudesta. Onneksi mies suostui hoitamaan kuljetukset töihin ja kotiin, ei tarvitse julkisissa yrjöillä.

Olin yhteydessä työterveyshuoltoon, ja sielläkin sanottiin ettei raskauspahoinvointi ole sairautta. Mutta kun ei työnteosta tule mitään. Silkkaa kidutusta. Plus, yöt ja illat kotona. En ole juurikaan nukkunut.

Olen tämän helvetin takia valmis hankkimaan abortinkin. Vielä olis pari viikkoa aikaa. Olen niin kyllästynyt ja kypsä, enkä suosittele just nyt raskautta kellekään. Ei olisi pitänyt kerto raskaudesta kenellekään, jolloin varmaan saikkuakin tulisi ainakin alkuksi, niin voisi kotona oksennella omassa sängyssä.
 
äksyilijä
Eihän raskaus olekkaan sairaus eikä siihen liittyvä pahoinvointikaan ole salaisuus. Ota virkavapaata jos et jaksa olla töissä.

Sitä on naisten turha odottaa parannusta oloihinsa, kun kohdellaan toisiamme näin pahasti. Saatanan selkäänpuukottaja, mene itseesi, äläkä tule ulos!




Alkuperäiselle: Mitäs, jos muutaman kerran oksentaisit railakkaasti töissä muuallakin, kuin vessassa? Kyllä siinä vaiheessa, kun työnantajan kunnia alkaa kärsimään asiakkaitten silmissä, sairaslomaa ehkä tulee. Itsepähän haluavat pitää sinut puolikuntoisena töissä. Sitä saa, mitä tilaa.

Sinnittele vielä hetki, ehkä olosi helpottaa pian. Itselläni pahoinvointi ei ollut niin vakavaa, kuin sinulla, muttei minustakaan mihinkään muuhun ollut, kuin sohvalla makaamaan. Kaikki sympatiani on sinun puolellasi. Tilanteesi kuulostaa kamalalta.

Suosittelisin ottamaan yhteyttä neuvolaan. Ehkä siellä osattaisiin neuvoa sinut eteenpäin, jotta saisit sairaslomaa? Älä missään nimessä vähättele tuntemuksiasi.

Jos miehet joutuisivat kuukausitolkulla kärsimään vastaavaa, niin sairasloma olisi automaattinen ja varmasti olisi ilmaiset taksikuljetukset ja kaikenmaailman tukitoimet. Vaikka sanotaan, että raskaus ei ole sairaus, niin jos minulle näytetään ihminen, joka oksentaa päivät pitkät niin sairaanahan minä sitä pidän.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: keksinen
elissa'
Miten yleensä raskauspahoinvointiin on suhtauduttu työnantajan puolelta? Oletteko saanut sairaslomaa kun pahoinvointi haittaa työntekoa eikä mistään tule mitään?

"Tiesin" raskaudestani jo 1 vk hedelmöitymisen jälkeen. Tunsin elimistössä tapahtuvia muutoksia ja aloin olla huonovointinen muutamassa päivässä. Erikoista kai, en tiedä. Tein testin ennen kuin menkkojen olisi pitänyt edes alkaa, ja oli selkeä plussa. En saanut labraan aikaa "ennen kuin kuukautiset on selvästi myöhässä". Typerää, mutta elin sen kanssa. ja voin huonosti. Oksetusta alkoi 2 vk hed. jälkeen (laskennallisesti kai 4:nnellä raskausviikolla? jos se lasketaan ed. menkoista).

Alkuun pahvointi ei ollut päivittäistä, mutta muutaman kerran viikossa. Kun pääsin labraan ja raskaus varmistui, minulle sanottiin ettei normaalisti siitä sairaslomaa saa. Nyt on ihme että saan tätä kirjoitettua. Saan töitä tehtyä ehkä 1-2 tuntia päivässä, kun joko oksennan, odotan pukuhuoneessa oksennusta tai joudun makaamaan voimattomuudesta. Onneksi mies suostui hoitamaan kuljetukset töihin ja kotiin, ei tarvitse julkisissa yrjöillä.

Olin yhteydessä työterveyshuoltoon, ja sielläkin sanottiin ettei raskauspahoinvointi ole sairautta. Mutta kun ei työnteosta tule mitään. Silkkaa kidutusta. Plus, yöt ja illat kotona. En ole juurikaan nukkunut.

Olen tämän helvetin takia valmis hankkimaan abortinkin. Vielä olis pari viikkoa aikaa. Olen niin kyllästynyt ja kypsä, enkä suosittele just nyt raskautta kellekään. Ei olisi pitänyt kerto raskaudesta kenellekään, jolloin varmaan saikkuakin tulisi ainakin alkuksi, niin voisi kotona oksennella omassa sängyssä.
Hei. Nyt järki käteen ja malttia. Itse ainakin olin reilun viikon saikulla odotusaikana, tk:sta kirjoittivat kun vaadin ja sanoin etten voi töihin mennä kun olen niin heikkona. Osa meidän työpaikalla/ystävistä joutuneet oleen myös pitempään (2-3 vk ) pois kun mikään ei ole juuri pysynyt sisällä ja pystynyt vaan makaamaan sängyssä. Kun vaadit ja sanot että tarvitset saikkua kun olet niin heikkossa kunnossa kun mikään ei pysy sisällä niin kirjoittavat sitä joko terveyskeskuksessa (jos vaikea saada lääkärille aikaa niin varaa työterveyteen). Meidän oma työterveyslääkäri sanoi minulle vaan että jos joutuu oleen sairaslomalla pahoinvoinnin vuoksi tai myöhemmin muiden ongelmien vuoksi niin mitä sitten, ei elämä siihen kaadu vaan sitten ollaan töistä pois ja piste. asiaa on turhaa märehtiä ja stressata. Stressasin mahdollisista poissaoloista itse siis jo ennen kuin pahoinvointi oli alkanutkaan..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: keksinen
Toinen tulossa
Sairasloman saanti on tapauskohtaista kuten tarvekin. Ap:llä taitaa olla huonoa tuuria (tuttu juttu) ja ymmärtämättömiä hoitsuja. Miehiä?
Eikö yleensä töistä saa olla pois 1-3 päivää ilman lääkärintodistusta? Meillä saa ja mä käytin sitä korttia kun ei lääkäriinkään aina kyennyt kammeta ts. en olis kanssa kehdannut bussiin yrjötä.
Yksi työkaveri oli reippaasti töissä. Kävi pari kolme kertaa päivässä puklaamassa ja taas mentiin. Ihmiset kestää ton niin eri tavoin. Heikotuskin ilmenee eri tavoin eli toiset oikeesti menee veltoksi (minä!!) ja toiset taas ei.
Sairasloman tulkintaakin käytetään eri tavoin eri työnantajilla ja työterv. lääkäreissä. Jälkimmäisiin en edes luota kun ne on kuitenkin työnantajan talutusnuorassa. Yhden tuttavan työlääkäri antaa saikkua max 2 pv oli mikä tahansa virustauti päällä ja toisilta tippuu viikko vaikka vaan vähän huimaisi.
 
summer
Kuullostaa todella ikävältä :/ Todellakin pitäisi saada sairaslomaa,jos vointisi on noin huono.Meidän duunissa raskaana ollut oli viikko tolkulla sairaslomalla heti alkuraskaudesta.Hän kertoi töissä raskaudestaan jo rv 5. Pian hän alkoikin oksentelemaan töissä pitkin päivää,oli väsynyt ja pahoinvointinen sekä kipeän näköinen.Ei hän kauaa duunissa enää ollutkaan vaan oli saikulla viikko tolkulla siihen asti kun hänen työsopimuksensa muutenkin oli loppumassa.Tietääkseni hän sai saikkua neuvolasta.Hän kertoi,ettei pystynyt mitään tekemään.Ainoastaan makaamaan.Hajut ja maut oksetti.
 
----neito----
Itse olin tässä touko-kesäkuun aikana muutaman päivän poissa töistä raskauspahoinvoinnin takia. Meillä saa olla kolme päivää omalla ilmoituksella, ja mulla olo vaihteli laidasta laitaan joten pärjäsin satunnaisilla poissaoloilla. Mulla pomo on järkevä mies, jolle sanoin suoraan, että olen raskaana ja oksentelen ja olen pahoinvoiva. Jos pahoinvoitia ei olisi ollut, en olisi kertonut näin ajoissa, mutta ajattelin olla rehellinen ja että satunnaiset poissaolot ymmäretään paremmin. Mulla pomo sai itse lapsen viime syksynä, ja hänen siskonsa oli jokaisen kolmen lapsen kohdalla loppuun asti todella huono voinitinen, niin tajusi, että olo voi oikeasti olla jotain järkyttävää.

Kun olo kerran on huono, niin mene ihmeessä toiselle lääkärille, jotta saat sairaslomaa. Kyllä raskauspahoinvointi vie työtehot, tiedän kyllä kokemuksesta. Kyllä se on syy levätä, ja suurimmalla osalla menee kyllä ohi siinä viikkojen 12-13 tienoilla.
 
hermot menee..
Onneksi on alkanut helpottaa. Tilapäistäkö, en tiedä. Jaksoin tänään kysellä esimieheltä näistä asioista ja hän hämmästyi ettei lääkäri ollut sairaslomaa antanut. Nyt selvisi minullekin että 3 päivää saa olla ilman todistusta poissa. Esimiehen ehdotuksesta sovittiin, että jos aamuisin tuntuu siltä etten pääse töihin, soitan vain hänelle. Ja jos tunne tarvetta pidempään, mietitään voisiko työterveydestä löytyä joku hieman ymmärtäväisempi tapaus. Esimies arveli, ettei lääkäri vain ollut ymmärtänyt tilanteen vakavuutta, koska yleensä sairaslomaa on saatu jos pahoinvointi tosiaan häiritsee työkuntoa.
 
  • Tykkää
Reactions: keksinen
äksyilijä
Onneksi on alkanut helpottaa. Tilapäistäkö, en tiedä. Jaksoin tänään kysellä esimieheltä näistä asioista ja hän hämmästyi ettei lääkäri ollut sairaslomaa antanut. Nyt selvisi minullekin että 3 päivää saa olla ilman todistusta poissa. Esimiehen ehdotuksesta sovittiin, että jos aamuisin tuntuu siltä etten pääse töihin, soitan vain hänelle. Ja jos tunne tarvetta pidempään, mietitään voisiko työterveydestä löytyä joku hieman ymmärtäväisempi tapaus. Esimies arveli, ettei lääkäri vain ollut ymmärtänyt tilanteen vakavuutta, koska yleensä sairaslomaa on saatu jos pahoinvointi tosiaan häiritsee työkuntoa.

Mahtavaa! Ihana kuulla tällaisia uutisia :)

Sillä tavoin se olo kohenee, kuten kevät, joka tulee "keikkuen": välillä on parempia jaksoja, sitten taas huonompia, sitten paremmat jaksot ovat pitempiä ja huonommat lyhyempiä ... näin se minulla meni.

Hyvä, että pomosi on ymmärtäväinen ja inhimillinen ihminen. Uskon, että olosi kohenee jo siitäkin, että tuo mieletön stressi jaksamisesta jää pois ja tiedät, että on mahdollista jäädä kotiin lepäämään, jos olo on liian huono työntekoon. Sanoisin ensimmäisen viestisi perusteella, että jää lepäämään ensi tilassa, kun kerran on lupa jäädä - vauvallekin tekee lepo ja mielenrauha hyvää. Kyllä ne töissä pärjäävät ilmankin sinua, vauva taasen ei pärjää.

Et sinä mitalia saa jaksamisesta. Enemmän olet nyt hyödyksi kotona peiton alla.
 
Viimeksi muokattu:
Hae saikkua muualta!!!
Itse olin saikulla ainakin 2kk pahoinvoinnin vuoksi. Mulla on fyysisesti raskas työ jossa ollaan vielä jalkojen päällä lähes koko ajan. En pystynyt edes seisomaan oksetuksen ja pyörrytyksen takia (pyörrytys johtui todella alhaisesta verenpaineesta), vessaan lisäksi sen verran matkaa että lattioille olisi kaikki tullu. Elämäni kamalin kokemus tuo pahoinvointi :/
 
vierailija
Eihän raskaus olekkaan sairaus eikä siihen liittyvä pahoinvointikaan ole salaisuus. Ota virkavapaata jos et jaksa olla töissä.
Ei kannata kuunnella näitä oman elämänsa tohtoreita. Raskausoahoinvoinnin ääritapaus on hyperemeesi ja vaati sairaalahoitoa ja se on luokiteltu sairaudeksi. Sairaslomaa ei kirjoitetaan muulloinkin kuin vain sairastapauksissa. Sairaslomaa on oikeutettu mikäli ihminen on työkyvytön eli kykenemätön tekemään töitä.
 

Yhteistyössä