Raskausoksentelu+ veri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SUXU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SUXU

Jäsen
09.04.2008
101
0
16
Tämä voi kuullostaa typerältä vaan rupesi tänään mietityttämään kun jouduin käymään halaamassa pönttöä niin
lopuksi tuli syljen mukana verta.
Sitä ei tullut paljon mutta huomasin itse että hieman oli punaista seassa.
Mitään punaista mehua tai muutakaan syötävää en ollu syöny
Minulla menossa 7+2rv ja kärsin raskausoksentelusta.
Viime viikon oksasin todella rajusti.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia..
Tämä on toinen raskauteni ja esikoisen aikana kärsin vielä rajummasta
oksentelusta van koskaan ei tullut verta seassa.

Noh päätin sairaalaan soittaa jos jatkuu..

Täällä. Oksensin veilä neljännellä kuulla verta ja se johtuu siitä kun limakalvot hajoaa vahvasta rykimisestä.. mulla tosin tuli mahahappojakin samalla. Joskus tuli tummia verisuonia oksentaessa tosi voimakkaasti ja tunsi kyllä että oli menny paikkoja rikki nielussa ja sielläpäin... :wave:

Soittelin päivystykseen polille.. neuvolaan jne. Kaikki oli sitä mieltä ettei ole vaarallista.. Eikä siitä kyllä mitään haittaa jäänytkään.

Mulle tulee nimestä mabbe mieleen yksi hyvinkääläinen nainen. Tai siis silloin kun minä hänet tunsin 15v sitten niin oli hän nuorehko nainen. Oli hyvä tyyppi ja kaunis vaalea nainen.

Alkuperäinen kirjoittaja MABBE:
Juu kiitos.

Tää tietokin helpotti!
Mahahappoja täälläki oksennellaan.
Van tuo verisuoni juttu onki melko hurjankuulloista..

Voi meitä naisia mitä me joudutaan kokemaan!

Sanos muuta :laugh: Voi näitä mun oireita kans... Mulle tuli kaikki mahdolliset oireet ja vahvoina mitä raskauden aikana voi tulla *nauraa*!
Nyt kun olen viidennellä kuulla raskaana niin hirveitä venymiskipuja kohdunliitoksissa.. ja oon silti täysin terve! Sen lisäksi "sykkii päässä" ja öisin ramppaan vessassa ja kun nousen sängystä niin tuntuu kuin keilapallo tiputettaisiin alavatsaan mahan sisällä ja että veri pakenee päästä ja huippaa. Nää oireet eivät ole mitään verrattuna ensimmäisen 4kk:n oireisiin :kieh: :laugh:

Voimia sinne! Voi tuntua sairaalle olo .. mutta raskautta se vain on.

Nii raskautta tää on! ei sairautta.
van vaikka välillä tuntuu pahalle nii ei se haittaa! :laugh:
siihen on syy miksi tästä kärsitään ja sitten tulee se palkinto lopuksi.

Voimia sinnekkin!
kyllä me tästä selvitään! :wave:

mullakin oli alkuraskaudessa niin pahaa oksentelua että tuli mahahappojen mukana verta.Esikoista oottaessa oli loppuraskaudesta niin paha närästys että oksensin silkkaa verta kun limakalvot oli niin vaurioituneet.
Toivottavasti sulla menee pian ohi ja onnea plussasta!!

Jep, sama täälläkin. Vatsahappojen mukana verta ties kuinka monta kertaa, ja kyllähän se säikäytti :) Vieläkin oksentelen satunnaisesti, kuten tänäänkin, rv 15+5 |O Mut kyllä vauvalla kaikki on hyvin, eikä verta oo tullut muualta ku kurkusta :D :heart: Tsemppiä, kyl se voimia vaatii selvitä pahasta pahoinvoinnista! Nimimerkillä, kuukausitolkulla elämäni pahinta krapulaa. :p

Te, jotka olette oksenneelleet verta, oletteko käyttäneet mitään happosalpaajalääkkeitä tai muita närästyslääkkeitä? Itse olen menossa varmuuden vuoksi gastroskopiaan ylihuomenna maanantaina. Aika tuli todella nopeasti, viikossa neuvolalääkärissäkäynnistä.

Miettikääpä, esim. suun limakalvoista tai vaikkapa nenästä kovan nuhan seurauksena tulee helposti verta, koska ovat joutuneet mekaanisen ja kemiallisen ärsytyksen kohteeksi. Mahahapot ovat todellakin happoja eli syövyttäviä ja kun oksentaa usein, varsinkin jos oksentaa vielä ruuanpalojakin, ei ihme, että limakalvot ruokatorvessa ärtyvät, ei siinä sen vaarallisemmasta asiasta ole kyse, onneksi. Itselläni tullut tavallisissa oloissa eli en ollut raskaana joskus pulputen verta, kun harjoittelin maratonille ja ruuansulatuselimistö joutui tavallista kovemmalle. Silloin jäi leipäpala ruokatorven limakalvoon kiinni ja teki haavan sinne, siitä veri. Silloinkin kävin gastroskopiassa eikä sen kummempaa kuin kovaa limakalvojen ärtyneisyyttä ja siitä johtuvaa veristä vuotoa, myös tähystyksen aikana. Levollahan se tällainen vaiva paranisi.....

Tsemppiä meille pahoinvoiville, kyllä tämä voimia kysyy, niin henkisiä kuin fyysisiäkin!

Vielä, jos jotakuta huolestuttaa verioksentelu: kävin tänään gastroskopiassa eikä mitään merkkiä limakalvojen tulehduksesta eli toissa viikon veriset oksentelut olivat siis paikallisia ja hetkellisiä limakalvojen ärsytyksen aiheuttamia verivuotoja. Niinkuin edellisessä viestissäkin mainitsin, herkästihän noista limakalvoista verta tulee: kokeen aikana otettiin koepaloja ja monitorista näkyi, että koepalakohdasta pulpahti äkkiä verta. Tosin, vaikka itsekin ajattelin, että ei tämä ole mitään sen vakavampaa, niin toki halusin mennä tähystykseen, vaikka gastroskopia minusta epämiellyttävä koe onkin. Tästä kokeesta ihmisillä on hyvin erilaisia mielipiteitä, joten jos ette ole aiemmin sellaisessa olleet ja olette menossa, muistakaa, moni ihminen ei pidä kyseistä koetta mitenkään sen kummallisempana.

Olisi "mukava" (vähän hullulta kuulostava ilmaus tähän kohtaan, mutten muutakaan nyt keksi) kuulla teidän muiden tilannetta tällä hetkellä, miten olette voineet ja onko verioksentelu jatkunut?
Itselläni verioksentelu ja oksentelu yleensäkin loppuivat kuin seinään, kun 1,5 viikkoa sitten aloitin primperan -lääkkeen käytön ja sen myötä pystyin ottamaan omepratsol -lääkettä, jota olin ennen raskautta käyttänyt jo neljä vuotta. Raskauspahoinvointi paheni omepratsolin vuoksi tai oikeastaan pahoinvointi ei olisi juurikaan pahemmaksi voinut tulla, mutta omepratsolin myötä kuvotukseen ja oksenteluun tuli inhottava "lisävivahde". Jouduin siis lopettamaan omp:n käytön jo hyvin alkuviikoilla ja siitä syystä ruokatorveni ärtyi. Nyt on jo ihan inhimillisellä tasolla tuo refluksi.

Yhteistyössä