Raskausmyrkytyskö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "möh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"möh"

Vieras
Millähän aikataululla raskausmyrkytys voi tulla?
Mulla on kuitenkin ollut torstaina neuvola, jossa ei mitään "vikaa". Hieman oli verenpaine normaalia korkeampi kuin mulla yleensä, mutta ei todellakaan vielä liian korkea.
Perjantaista eteenpäin särkeny päähän. Toisinaan sattuu niin ettei silmiä pysty pitämään auki. Olen tätä pitänyt migreeninä, mutta tänä aamuna herätessäni oli naamakin turvoksissa ja on edelleen....

Kaippa se pitäis huomenna soittaa neuvolaan, mutta ajattelin kysästä vähän miten muilla on ollu?

Nyt rv 37+1

Sehän voi tulla tosi nopeasti, kannattaa otta yhteys neuvolaan pian. Mulla oli kans loppuviikosta neuvola, jossa paineet vähän koholla, pissa puhdas ja maanataina olinkin jo osastolla raskausmyrkytyksen kanssa. Lepäile paljon tänään jalat ylhäällä ja mene huomenna neuvolaan/äitiyspolille.
Mulla myrkytys alkoi rv 36

Noilla viikoilla voi hyvinkin olla kyse myrkytyksestä. Soita saman tien neuvolaan tai äitiyspolille ja mene näytille, parempi varmistaa asia. Myrkytys voi kehittyä hyvinkin nopeasti.

Eipä näin sunnuntaina neuvolatäti oo paikalla.
Harmittelen tässä just kun ei oo verenpainemittaria himassa, enkä tiedä kyllä onko kellään kaverillakaan.
Perjaatteessa vois soittaa Tyksiin, mutta pääseeköhän siellä tän päivän aikana lääkäriin (on vähän hidas ollu palvelu siellä) vai oonkohan nopeemmin huomenna neuvolassa...

ei kannata hysterisoida nyt ihan kauheesti... myrkytyksen eräs oire on päänsärky joka ei mene lääkkeellä ja levolla ohi, tarvii olla myös selkeitä näköhäiriöitä, verenpaineet pielessä ja pissassa muutoksia. synnärille toki soita heti, ne antaa ohjeet miten seurata. mulla oli odotusaikana pahoja sahalaita-kuvioita ja kovaa pääkipua, verenpaineetkin suht normit. kertaakaan ei tehty mitään muuta, kuin särkylääke naamaan ja sänkyyn. joka kerran meni parissa tunnissa ohi. pelottavaa se on mutta saat mielenrauhan nopeiten kun nyt otat yhteyttä synnärille. ja se särkylääke naamaan ja sänkyyn :) eikä saa rasittaa itteä liikaa, ja täytyy muistaa juoda paljon!!! mukavaa loppuodotusta!!!

[QUOTE="möh";24208519]Eipä näin sunnuntaina neuvolatäti oo paikalla.
Harmittelen tässä just kun ei oo verenpainemittaria himassa, enkä tiedä kyllä onko kellään kaverillakaan.
Perjaatteessa vois soittaa Tyksiin, mutta pääseeköhän siellä tän päivän aikana lääkäriin (on vähän hidas ollu palvelu siellä) vai oonkohan nopeemmin huomenna neuvolassa...[/QUOTE]

Lähde sitten äitiyspolille näytille ilman lähetettä, huomiseen ei kannata odottaa, ettei vauvan tai sinun vointisi ehdi mennä huonoksi.

[QUOTE="vieras";24208536]ei kannata hysterisoida nyt ihan kauheesti... myrkytyksen eräs oire on päänsärky joka ei mene lääkkeellä ja levolla ohi, tarvii olla myös selkeitä näköhäiriöitä, verenpaineet pielessä ja pissassa muutoksia. synnärille toki soita heti, ne antaa ohjeet miten seurata. mulla oli odotusaikana pahoja sahalaita-kuvioita ja kovaa pääkipua, verenpaineetkin suht normit. kertaakaan ei tehty mitään muuta, kuin särkylääke naamaan ja sänkyyn. joka kerran meni parissa tunnissa ohi. pelottavaa se on mutta saat mielenrauhan nopeiten kun nyt otat yhteyttä synnärille. ja se särkylääke naamaan ja sänkyyn :) eikä saa rasittaa itteä liikaa, ja täytyy muistaa juoda paljon!!! mukavaa loppuodotusta!!![/QUOTE]

Ei kaikilla ole kaikkia noita oireita, ja silti voi olla myrkytys. Esim. mulla on molemmilla kerroilla proteiinia ollut pissassa vaan silloin tällöin yhden +:n verran, ja silti myrkytys johtanut synnytyksen käynnistykseen ennen la:ta.

Se voi tulla todella nopeasti. Mulla on tuttu, jota alkoi oksennuttaa yöllä. En sitten tiedä, oliko ollut päänsärkyä tms. jo edellisenä päivänä. Jokatapauksessa tämä tuttu ei aamulla lähtenyt näytille käytännön ongelmien vuoksi (hankala järjestää kyytiä, ei viitsinyt ottaa taksia) ja kun sitten iltapäivällä lähti, niin verenpaine oli jo 250 ja lopputulos oli kiireellinen sektio ja paljon komplikaatioita.

Mene tarkastuttamaan mahdollisimman pian, jos oireet vaan viittaa raskausmyrkytykseen!

[QUOTE="vieras";24208555]ei äitipolille oteta niin vaan, joko synnärille tai ensiapuun... soittaa kannattaa joka tapauksessa ensin ennenku lähtee yhtään mihinkään jonottamaan...[/QUOTE]

Ne katsoo äitiyspolilla, että jos on niin hyvässä kunnossa että soittelee tarttisiko tulla näytille niin ei ole tarvetta tulla. Nimimerkillä kokemusta on.

Mä en oo kauheen hysterisoiva ihminen =)
Joten päädyin nyt siihen että sukulainen tuo tossa ehtoolla mulle verenpainemittarin, niin jos se näyttää normaalia korkeempaa niin sitten soitan äippäpolille tänään. Mutta mikäli se on normaali, ni sitten saa odottaa huomiseen saakka, koska vielä olen kuitenkin omilla jaloillani pystyssä ja tällä hetkellä voin kattoa tietokoneen näyttöäkin.

Yhteistyössä