Raskausmyrkytys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pusuapina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pusuapina

Jäsen
08.06.2007
693
0
16
Mut on huomiseks kutsuttu äitiyspolille tutkittavaks raskausmyrkytyksen takia.
Sanoivat että varaa ainakin kaks tuntia. Oletan siis ettei mun tarvitse jäädä sinne...

Mutta onko sekin mahdollista että joko käynnistävät piakkoin jos tilanne tarpeeks paha tai käskevät jäädä sinne muuten lepäilemään?
Tänään ja eilen alapaine ensimmäistä kertaa huiteli yli satasta, painoa tullut 4,5kg/viikko.
Eilen pissa puhdas, tänään valkuaista +/- mikä ei terkan mukaan tarkota mitään.
Vasen korva humissut kovaa joka toinen päivä ja turvotus alkanut kolme viikkoa sitten ja ollut koko ajan rajumpaa.

Ja sekin vielä että vauva oli kahdessa viikossa kasvanut 800g.
Olis nyt siis yli 3600g ja rv 38+4, eli voisivatko jo sen takia käynnistää jos aikoo kasvaa samaa tahtia?

Sitä olen pohdiskellut että jos huomenna toteavat että käynnistetään niin siirtävätkö sen viikonlopun yli, jos edelleen pissassa ei mitään pahempaa?

Kiitos jos joku sai selvää... =)

Hei Pusuapina, mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ystävälläni oli aika paha raskausmyrkytys edellisessä raskaudessaan. Hänellä ei ainakaan (Naistenklinikalla) synnytystä käynnistetty ollenkaan, joutui "vain" osastolla viettämään lähes viimeisen kuukauden. Ihan vuodelevossa siis oli ja vauvan ja ystäväni vointia tarkkailtiin koko ajan.

Toivottavasti saat yhtä hyvää hoivaa mitä hän sai! :heart:

Itsellä hieman samankaltainen kokemus Naistenklinikalta. Itselläni olivat paineet koholla (alapaine 100 tai yli), prot säännöllisesti + ja turvotusta kauttaaltaan viikolta 35-36 lähtien. Synnärillä jouduinkin ravaamaan jatkuvasti noiden takia, mutta eivät käynnistäneet ennen kuin oli lähes 2vko:a mennyt yli. Lähetettiin aina vain osastolle tai kotiin kasvamaan. No poikahan kasvoi ja painoi miltei 4,5kg :p

muoks. Olihan tuohon lisäksi vielä yli kuukauden kestänyt päänsärky ja aamupahoinvointikin alkoi uudelleen ;)

Mulla oli jonkun verran raskausmyrkytyksen oireita, mm. korkea verenpaine, pissa plussalla, kauhea turvotus ja päänsärkyä. Päivä lasketun ajan jälkeen kävin neuvolassa ja tilanne oli neuvolatädin mielestä sellainen, että pitää käydä Kättärillä näytillä. Menin sitten samana päivänä Kättärille päivystysosastolle, missä verenpaine oli laskenut mutta mut kuitenkin otettiin sinne tarkkailtavaksi. Olin siellä pari yötä ja sitten lääkäri päätti käynnistää synnytyksen, vaikka mun olossa ei nyt mitään erikoisia muutoksia ollutkaan tapahtunut, kun olin saanut sairaalassa vaan makoillut. Eli varaudu siihen, että joudutkin jäämään tarkkailtavaksi.

Mulla oli edellisessä raskaudessa lievä myrkytys, Alapaineet oli siinä sadan kieppeillä ja proteiinit välillä 1 +:lla, joka mullekkin sanottiin ettei välttämättä tarkota mitään. Turvotus oli ihan mahotonta ja viikkoa kohti oli painoa tullu useempi kilo.
Kotona makoilin, joka aamu mittasin paineet, tikutin proteiinit pissasta ja punnitsin itteni. Äitipolilla kävin seurannassa ja aika tarkkaan kattovat kaikki napanuoravirtaukset ym. Mulla on sellanen käsitys et myrkytyksen pitäisi nimenomaan hidastaa vauvan kasvua, ei lisätä. Mut tää on mun käsitys vain asiasta. mulla todettiin synnytyksen jälkeen et ilmeisesti myrkytyksest' johtuen istukka oli todella kalkkeutunut ja vauvan ravinnon saanti oli hidastunut. Pikkunen typy sieltä kyllä sit syntykin 39+3 3370g/49cm. Ihan luomuna lähti syntyyn.

Mulla oli ekassa paha myrkytys ja poika synty rv:lla 29+5. Valkuainen oli +++. Toinen syntyi rv:lla 35+5. Virtaukset ollut molemmissa tosi huonot, ekassa pahemmat. Ekassa tuli blokkeja. Eli hidastaa vauvan kasvua. Poika painoi vain 970g. Ekassa kun todettiin myrkytys pahaksi niin jäin heti sairaalaan ja pääsin pois vasta kun vauva oli syntynyt.

Kiitos vastauksista teille muillekin =) Tänään sinne pitäis sitten lähtee... Jänskättää ku ei yhtään tiedä että mitä on tulossa...

Ton istukan lääkäri katso eilen ultrassa ja sanoi että on ihan kunnossa, ettei ole mitään huononemisen merkkejäkään. Ne napavirtausjutut katsoi myös ja nekin oli ihan ok. Ja vauvalla muutenkin kaikki hyvin, eli en ole ehkä mikään hätätapaus. Saattaa olla siis että kotiin vielä pääsenkin, mutta pitää varautua...

Odottaessa neljännettä poikaani, sain raskaudenmyrkytyksen viikolla 35 (korkeaverenpaine, päänsärky, paha turvotus, ja virtsa plussalla) joten mut otettiin sisään huilaamaan. Mutta tilanne paheni vrk:n aikana joten tuli kiire ja lapsi otettiin keisarileikkauksella (paino 3550 g pituus 46 cm viikolla 35!) Ja hyvä olikin sillä lapsen arvot olivat tosi huonot ja pahasti olisi voinut käydä jos olisivat odottaneet pidempään!

Miten, ihan kotioloissa, tunnistatte raskausmyrkytyksen? Kuitenkaan ei tule "pissaa mittailtua" ja verenpaineita mitattua neuvolassa päivittäin.. Mullakin seuraavaan neuvolaan aikaa 1,5kk..

Elppa rv 22+3

Elppa: turvotus on hyvä tunnistamisoire. Se on siis kokopäiväistä, ei vaan iltasin. Kohonneesta verenpaineesta tulee suurelle osalle hömelö olo. Voi myös tulla näköhäiriöitä ja ylävatsakipua. Ei kuiteskaa kannata sekottaa närästykseen. Kovin on samanlaista ainakin aluksi. Mut ei kannata turhaan panikoida...

Elppa: mulla oli ihan kamala turvotus, kengät ei menneet jalkoihin ja sormet oli kuin paksut nakit. Päänsärky oli kova, silmistäkin vuosi vettä, kun sattui niin kovasti. Ja lopuksi tuli niitä näköhäiriöitä, näin sellaista sahalaitakuviota. Mulle tuli noita oireita onneksi vasta loppuraskaudesta, jolloin neuvolassakin tuli käytyä tiheämpään.

Yhteistyössä