Raskausmyrkytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mmiilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mmiilia

Jäsen
10.12.2006
946
0
16
Eli te, kenellä on tai on ollut raskausmyrkytys, niin ottaisin kokemuksianne vastaan.. Mitkä oli ekat oireet ja paheniko oireet (kuinka pian?) ? Seurattiinko tilannetta vain neuvolan kautta vai jouduitko osastolle? Miten synnytys käynnistyi/käynnistettiinkö/leikattiinko ja millä rv:llä?

Itsellä ollut nyt jonku aikaa kovasti turvotusta, joka on ihan 24/7. Nilkat on ihan niinkuin mummoilla ja käsiä ei saa kunnolla nyrkkiin kun turvotuksen takia niin tukossa, että sattuu. Pääkipua ollut nyt, sanoisinko parisen viikkoa melkein joka päivä, ja nyt viimeisten muutaman päivän aikana pahentunut ja mukaan tullut silmäsärky. Kauheen väsynyt olo on myös koko ajan, ja tänään ollut myös yleisesti huono olo.

Huomenna oon aamusta menossa neuvolaan ylimääräiselle käynnille, pissanäytteen antamaan. Ja vajaa viikon päästä on onneksi viimeinen lääkärineuvola..

Olen rv 35+3.

Olis kiva kuulla omia kokemuksianne, ja kiitos jo etukäteen :flower:

Mulla alkoi raskausmyrkytys kehittyä rv 33 jälkeen verenpaineen nousulla ja sain heti puhelinsoitolla neuvolasta verenpainelääkityksen. Turvotusta oli nimenomaan kasvoissa, pissassa oli myös valkuaista pari päivää verenpaineen nousun jälkeen, jolloin siis kävin ensimmäisen kerran neuvolassa lääkityksen aloitettuani. Jouduin heti osastolle, jossa en ehtinyt olla kuin vajaan viikon, poika syntyi rv 35+0.

Jos sulla on vain turvotusta eli ei muita oireita, silloin varmasti riittää neuvolaseuranta. Joudut todennäköisesti useasti sielllä käymään. Onneksi sulla on jo hyvin viikkoja kasassa =)

mulla epäiltiin myrkytystä ekassa raskaudessa rv 35.verenpaineet oli reilusti koholla ja turvotuksia kiitettävästi mutta myrkytystä ei sit tullut.valkuiaistakaan ei pissassa näkynyt.
kävin kontrolleissa neuvolassa joka toinen päivä ja olin "juomakuurilla" että turvotukset poistuis.aika hyvin ne sit lähtikin mutta olihan se loppuraskaus aika raskas.
sulla kyllä voimakkaat oirett.

Raskausmyrkytys on aika kavala tauti, toisilla voi olla kovat oireet ja toisilla ei juuri mitään! Itselläni tuli viime raskaudessa. Turvotusta oli pikkiriikkisen, vointini oli todella hyvä. Ei päänsärkyä, ei vatsakipuja tms. Olin äitiyspolilla muusta syystä käynnillä ja sh meinasi unohtaa mitata verenpaineen. Mittasi kuitenkin ja hupsista - lukemat olivat korkeat. Siltä seisomalta jouduin verikokeisiin joista sitten näkyi selvästi raskausmyrkytys, vaikka lääkäri ennakkoon oli lohdutellut, ettei välttämättä ole raskausmyrkytystä kun vointini on niin hyvä. Minut otettiin heti osastolle ja synnytys käynnistettiin seuraavana aamuna.

Toisaalta monella tuttavalla on ollut paljon turvotusta ja korkea verenpaine loppuraskaudessa, joita on seurattu tarkasti, mutta myrkytystä ei kuitenkaan ole tullut, näkyvistä oireista huolimatta. Joten ei sitä oikein voi itse tietää tai tuntea - hyvä jos ottavat tiuhaan kontrolleihin neuvolaan.

Mulla rv 39 paineet hyppäsivät korkealle ja ilmaantui proteiinia+ oli tosi huono olo. Ottivat sisälle ja ajan ollessa jo kypsä seurasivat vauvan+mun vointia josko ois pitäny käynnistää.
Saivat kuitenkin tilanteen rauhoittumaan ja synnytys käynnistyi itsellään 6pv kuluttua.
Myrkytys kehittyi noin 2 päivässä, sitä ennen ei mitään oireita.

Yhteistyössä