Raskausmyrkytys

Moikka! Millaisia kokemuksia kys. sairaudesta? Onko pysynyt kurissa vai oletteko joutuneet viettämään pitempiäkin aikoja sairaalassa? Itse olen (lääkärin sanoin) "viikonloppuvapaalla" kotona, takana muutaman päivän lepohoito sairaalassa. Olen lääkityksellä mutta silti paineet tahtoo kohota levosta huolimatta (proteiini pysynyt matalana). Huomenna neuvolassa kontrolli ja enemmän kuin mahdollista, että taas lähdetään viettämään äitiyslomaa sairaalaan. Alkaa ottaa pannuun, olisi muutakin tekemistä kuin maata sängyssä mutta tottakai terveys menee kaiken muun edelle.
 
Viikkoja on tänään tasan 35. Paineet oli ennen lääkitystä jotain 150/100 (joskus enemmän, joskus vähemmän). Nyt lääkkeiden kanssa paineet vaihtelevasti 140/90 (näillä paineilla pääsin kotihoitoon, mutta jos alapaine menee yli 90, lähdetään taas sairaalaan). Tosi raivostuttavaa, mä en tunne itseäni yhtään sairaaksi joten tuntuu aina tosi turhauttavalta joutua sairaalaan lepäämään... Mulla yöllä turpoo sormet aika tönköiksi mutta päivän mittaan turvotus laskee (nilkoissa taas toisinpäin). Ei mulla kuitenkaan mitään älytöntä turvotusta ole ollut.
 
Itsellä oli ensimmäisestä raskaudessa paha myrkytys, jota kontrolloitiin mutta silti synnytys päättyi sektioon koska lapsi oli hengenvaarassa. Terve tyttö saatiin, kiitos ripeän toiminnan ja sen että tajusin itse synnytyksen alettua ettei kaikki kunnossa ( tästä kätilökin sanoi ettei meillä olisi tyttöä jos emme olisi lähteneet sairaalaan niin pian, lapsevedet eivät olleet menneet ja supistuksia oli ollut 15min välein muutaman tunnin ) vauva oli liikkunut kovin vähän jne. Se raskaus aika oli lähinnä sellaista hyssyttelyä neuvolassa ja äitipolilla, kukaan ei antanut oikein kunnollista infoa olo oli ihan hyvä. Toisessa raskaudessa oli alkava, joka meni onneksi levolla ohitse. Ja nyt tässä kolmannessa viikkoja 37+3 ja myrkytys oireita on. Alapaine on 97, valkuaista ja turvotusta. Itse olen huomannut että kannattaa levätä, vaikka se tuntuisi hölmöltä. Itse en ainakaan toivoisi kenenkään joutuvan vastaavaan tilanteeseen kun olin esikoista saadessani.
 
Itsellä oli ekassa raskaudessa paha raskausmyrkytys joka tuli jo rv:lla 27. Jäin heti osastolle ja poika syntyi 29+5. 2kk oli teholla hoidossa. Itse olin viikon osastolla sektion jälkeen. Toisessa raskaudessa siltä säästyin, paitsi virtauksissa oli sillon häikkää..kuten oli ekassakin. Kolmatta odotan ja kaikki toistaseks hyvin. Mulla ei muuten ollut myrkytyksen aikana ollenkaan turvotusta. Valkuainen oli +++ ja verenpaine koholla, päätä särki, näköhäiriöitä ja ylävatsalla tuntui sellainen vanne.
 

Yhteistyössä