Raskausmyrkytys? Rv38

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esikoisen odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Esikoisen odottaja

Vieras
Olen raskaana vk38+4 , viime neuvola käynnillä paineet oli nousseet 127/84 , sitä edellis kerroilla ollet 104/50 & 116/75 . Pissa puhdas. Mittarin sain kotiin mukaan kun on silmissä vilissyt tähtiä pari kertaa. Sanoi että jos nousee alapaine yli 90 pitää soitella neuvolaan.

Eilen paineet oli 125/81 . Tänään mittasin ensin 140/86 ja hetken päästä uudelleen 137/90. ¨Tähtiä¨ ei ole nyt neuvolakäynnin jälkeen näkynyt , mutta hiukan on huonovointinen olo . Pitäiskös tässä soitella äippäpolille vai ootanko aamuun ,mittaan uudestaan ja katon soitanko sitten ?

Vauva liikkuu kyllä tosi hyvin .

Jos yks mittaustulos on 90, en kyllä lähtis vielä soitteleen. Mulle sanottiin et jos lähentelee sataa niin sitte. Mut toki oman mielenrauhan vuoks voit soittaa :). Luulen et neuvoisivat jatkamaa mittaiuja, jos ei kerta muita oireita.

Ensin mittasin siis tuon 140/86 ja siitä parin min päästä 137/90

En viittis turhaan äitipolille soitella ...Neuvolassa vaan sanoi että mulla toi alapaineen raja ois 90 , kun normaalisti ei oo kovin korkeet paineet . Ja viikonloppusin ei muuta vaihtoehtoo kun ä-polille soittaa . Katotaan mitä mittari huomenna näyttää , ja tietenkin soitan sitten jos muita oireita tulee

Mittasitko levossa? Pitää aina ainaki 5 min olla ihan paikallaan ja sit mitata, tai näin mulle neuvolantäti ohjeisti. Mulla oli raskausmyrkytys ja paineet tosi korkeat, noista en vielä huolestuis. Sata taitaa olla alapaineen "yläraja", siihen asti vielä ok.

Mulle tuli ohjeeksi vastaavassa tilanteessa, että myös alapaineen nousu yli 30:lla alkulukemista voi vaatia toimenpiteitä. Sulla on ollu tosi alhainen tuo alapaine alussa, mutta jos ei muita oireita tosiaan ole, niin ehkäpä voisit yösi nukkua rauhassa. Jaksamisia, tiedän kokemuksesta ettei ole kivaa.

Mulle tuli esikoista odottaessa ihan loppuvaiheessa tosi paha raskausmyrkytys. Verenpaine ei kauheasti noussut, mutta mulla oli ylävatsakipuja ja pissassa muutoksia. Synnytystä yritettiin käynnistää, mutta jouduttiin tekemään sektio kun mitään ei tapahtunut. Jos sulla on muitakin oireita niin kerro niistä seuraavaksi neuvolassa. Mielestäni voit odotella rauhassa aamuun

Seuraa vointiasi todella tarkkaan. Mulla paheni parissa tunnissa raskausmyrkytys todella vaaralliseksi. En tahdo pelotella, mutta suosittelisin soittelemaan sinne polille.

Juu ei hätää, odottele aamuun. Sitten taas levossa paineiden mittaus. Tosiaan ei tuollaisen yhden mittaustuloksen takia tarvitse yöaikaan päivystykseen/synnytysvastaanottoon lähteä (äitipolihan on auki vain arkisin). Sitten jos vauvan liikkeissä tulee ongelmia, niin aiemmin. Muuten voit kyllä mittailla vielä huomisen paineita ja katsoa millä tasolla ne pyörii. Ja koita olla stressaamatta, kun silläkin saa lukemia vähän korkeammiksi.

Yhteistyössä