Raskausmyrkytys(kö)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana..

Vieras
Aattelin täältä kysästä nyt kun oottelen neuvolan soittoajan alkamista.. Mikä on todennäkösyys että toisessa raskaudessa olis raskausmyrkytys, ekassa ei ollut. Nii ja laskeeko raskausmyrkytyksessäkin turvotus yöksi? Jalat päivisin kauheet pallot ja nyt on päätä särkeny muutamana päivänä, nyt kuitenkin aamulla herätessä ei ollut pahasti turvoksissa, mutta tunnen kuinka taas kertyy se neste noihin jalkoihin. RV mulla nyt 36+6 ja olisko ollu torstaina ku tuo turvotus ihan yhtäkkiä tuli, sitä ennen ei oo ollut mitään.. Niin ja viime raskaudessa ei kertynyt mitään nestettä, eikä tullu turvotuksia..

Raskausmyrkytystä esiintyy 5 - 10 prosentissa kaikista raskauksista. On noin seitsemän kertaa todennäköisempää saada raskausmyrkytys ensimmäisessä raskaudessa kuin seuraavissa.

Todennäköisyys saada raskausmyrkytys kahdessa peräkkäisessä raskaudessa on vain 5 %, jos äidin tila on normalisoitunut synnytyksen jälkeen.

Todennäköisyys on aika pieni. Minulle tuli vasta kolmannessa raskaudessa ja osastolla kaikki sitä kummastelivat (on kuulemma harvinaista). Lapsilla on vielä sama isäkin, mitä myös muutama kätilö kysyi. Eri isä olisi saattanut kai selittää tilan paremmin.. Ei siis mahdotonta, että myrkytys tulisi. Tämä oli myös minulla ainut raskaus joka turvotti ja keräsi nestettä ihan hurjasti.

Tyypillisiä oireita ovat korkea verenpaine, jyrkkä painonnousu ja päänsärky.

Eli en sinuna olisi huolissani. Yleensä nuo paineet on se tärkein indikaattori sekä proteiinit pissassa. Seurata tietenkin voit tilaasi.

Mulla ollut ekassa ja toisessa, kolmannessa vältyin. Mulle neuvolatäti sanoi joskus tuosta raskausmyrkytyksen turvotuksesta, että erottaa siitä, että sitä tulee jokapaikkaan. Jalkojen ja sormien turpoaminen on aivan luonnollista loppuraskaudessa. Js tosiaan alkaa tulemaan valkuaista virtsaan, itsellä verenpaine pysyi kohtuudessa, johtuen alhaisista lähtöpainoista.

Yhteistyössä