Raskausmyrkytys ja kotilepo - mitkä verenpaineet, veriarvot ym. syyt ettei ole käynnistetty

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Te joilla on/ollut raskausmyrkytys, millä viikoilla alkanut ja millä oireilla ja kuinka kauan oireita seurattu pelkästään kotilevolla ja tihennetyillä neuvolakäynneillä?

Mulla lievä raskausmyrkytys alkoi rv 37, verenpaineet 150-160/100, uraatti koholla, muttei muut veriarvot, ei proteiinia, turvotusta kyllä 1+. Subjektiivisia oireita pään jomotus ja väsymys. Vähän kiristää oikean kyljen/rinnan alta.

Tihennetyillä neuvolakäynneillä ja toksemialabraseurannoilla ja käynti äitiyspolilla kuulemma riittää jos vointi ei huonone.

Viimeisin synnytys käynnistetty verenpaineilla 150/95-105. Nämä vielä ns. 'jännityspaineet' kotona huiteli sentään pikkusen alempana. Mutta viikot oli kans täydet jo, tosin näyttäshän sullakin jo olevan. Käytännöt näköjään vaihtelee hurjasti, mun paineita sanottiin jo sikiölle vaarallisiksi.

Kyllä noilla paineilla ainakin soittaisin äitipolille ja kysyisin heidän kantaansa asiaan. Itsellä päädyttiin sektioon, kun alapaine meni yli sadan. Toki itselläni oli tuolloin myös proteiinit plussalla ja reilusti turvotusta.

[QUOTE="vieras";28388716]Kyllä noilla paineilla ainakin soittaisin äitipolille ja kysyisin heidän kantaansa asiaan. Itsellä päädyttiin sektioon, kun alapaine meni yli sadan. Toki itselläni oli tuolloin myös proteiinit plussalla ja reilusti turvotusta.[/QUOTE]

Miksi sektioon, eihän raskausmyrkytys ole este alatiesynnytykselle?

[QUOTE="Vieras";28388919]Miksi sektioon, eihän raskausmyrkytys ole este alatiesynnytykselle?[/QUOTE]

Synnytys on aikamoinen suoritus, mun ystävälle olivat sanoneet synnytyksen jälkeen että pelkäsivät koko ajan että häneltä katkeaa verisuoni päästä kesken homman. Verenpaineet oli tosi koviksi nousseet siinä ennen ponnistusvaihetta.

[QUOTE="kolmen äiti";28389010]Synnytys on aikamoinen suoritus, mun ystävälle olivat sanoneet synnytyksen jälkeen että pelkäsivät koko ajan että häneltä katkeaa verisuoni päästä kesken homman. Verenpaineet oli tosi koviksi nousseet siinä ennen ponnistusvaihetta.[/QUOTE]

Mulla pre-eklampsia gravis eli vakava raskausmyrkytys. Synnytin alakautta.

Mulla oli syynä käynnistykseen lapsiveden väheneminen ja ihan törkeä turvotus. Jalat oli ihan muodottomat, mitkään kengät ei mennyt jalkaan... Proteiini oli useita kertoja peräkköin neuvolassa heikko +. Viikkoja oli 39 kun käynnistettiin. En muista enää verikokeiden tuloksia, ei mitään kamalan hälyyttävää ollut niissä kuitenkaan, ja verenpaine mulla oli matala, siis mulle ihan normaali. Pääsyy käynnistykseen oli sii se lapsiveden vähyys ja myös turvotus herätti aika paljon huomiota. Pelkäsivät, että jos rakauden annetaan jatkua, äityy vakavaksi myrkytykseksi. Oli mulla myös pahoinvointia, väsymystä, kipuja ym. mutta noi oireet olisi varmaan voineet olla muitakin kun myrkytysoireita siinä vaiheessa.

Muistaakseni oireita alkoi olla joskus 37 viikon tienoilla.

Myös ekassa raskaudessa mulla oli lievän myrkytyksen oireita, mutta synnytys käynnistettiin muista syistä (sikiön iso koko)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei estä alatiesynnytystä;28389367:
Mulla pre-eklampsia gravis eli vakava raskausmyrkytys. Synnytin alakautta.

Väitinkö jossain että se automaattisesti on este alatiesynnytykselle? Kerroin vaan syyn siihen, miksi jossain tapauksessa voidaan päätyä sektioon.

Mulla alko kohota paineet joskus rv 37 hujakoilla ja 2vrk seurannan jälkeen passitettiin osastolle kun paineet 180/111 ja proteiinia ++. Sekä tosi huono olo ja päätä puristi. Viikon makasin lääkityksessä ja tilanne saatiin tasoittumaan joten pääsin kotia lepäämään. Synnytys lähti itekseen päälle just lasketun jälkeen. Olo oli kyllä tosi kehno valvomisesta ja myrkytyksestä. Niin ja hirveä kutina paljasti verikokeen jälkeen hepatoosin sillon kun passitettiin sairaalaan.

[QUOTE="Vieras";28388919]Miksi sektioon, eihän raskausmyrkytys ole este alatiesynnytykselle?[/QUOTE]

Kyl se voi olla. Sisko leikattiin pahan myrkytyksen takia. Ei ois kestäny ponnistella ja lääkepiikki oli kokoajan huoneessa valmiina kun makasi vielä osastolla. Mun kohdalla se ei ollu este, synnytys muuten ei sujunu ja päätyi leikkuriin.

Viikkoja oli vasta 33 ja risat. Paikat eivät olleet lainkaan kypsyneet ja vauva voi tosi huonosti. Meinasivat, että käynnistys saattaisi olla vauvalle liikaa.

[QUOTE="Vieras";28388556]Te joilla on/ollut raskausmyrkytys, millä viikoilla alkanut ja millä oireilla ja kuinka kauan oireita seurattu pelkästään kotilevolla ja tihennetyillä neuvolakäynneillä?

Mulla lievä raskausmyrkytys alkoi rv 37, verenpaineet 150-160/100, uraatti koholla, muttei muut veriarvot, ei proteiinia, turvotusta kyllä 1+. Subjektiivisia oireita pään jomotus ja väsymys. Vähän kiristää oikean kyljen/rinnan alta.

Tihennetyillä neuvolakäynneillä ja toksemialabraseurannoilla ja käynti äitiyspolilla kuulemma riittää jos vointi ei huonone.[/QUOTE]

Nyt kourakaupalla D3 naamariin! Laskee hyvin verenpainetta. 200-400µg päivässä. Ehkäisee myös ennenaikaisia synnytyksiä ja komplikaatioita.

Kyllä se on ihan tieteellisesti tutkittu että D laskee verenpainetta ja vähentää komplikaatioita, sekä ennenaikaisia synnytyksiä. En todellakaan ole itse asiaa keksinyt. Nykyisillä suosituksilla nimenomaan aiheutetaan raskausmyrkytyksiä! Kuvitteletko että 10µg riittää SEKÄ äidille että lapselle??
Kyllä raskausmyrkytyksen syy taitaa jossakin muualla. Lääketieteessä uskotaan tällä hetkellä, että kyseessä on puoliksi vierasta geeniperimää olevaan istukkaan kohdistuva hylkimisreaktio, jota toisaalta raskauden jatkumista turvaamaan pyrkivä keho yrittää kompensoida, eli paha kierre äidin elimistössä. Elimistö saa kahdenlaista viestiä, joiden ristitulessa se taistelee.

Kyllä raskausmyrkytyksen syy taitaa jossakin muualla. Lääketieteessä uskotaan tällä hetkellä, että kyseessä on puoliksi vierasta geeniperimää olevaan istukkaan kohdistuva hylkimisreaktio, jota toisaalta raskauden jatkumista turvaamaan pyrkivä keho yrittää kompensoida, eli paha kierre äidin elimistössä. Elimistö saa kahdenlaista viestiä, joiden ristitulessa se taistelee.

Ei se ole uskonasia. Väitän että 99% äideistä on D-tasot liian alhaiset. Eikä niitä välitetä tutkia=neuvolassa ei välitetä äidin eikä lapsen terveydestä!

Ei se ole uskonasia. Väitän että 99% äideistä on D-tasot liian alhaiset. Eikä niitä välitetä tutkia=neuvolassa ei välitetä äidin eikä lapsen terveydestä!
Ei ole uskonasia, mutta sinä väität [...], vaikka asiaa ei tutkita?

Tuo hylkimisreaktio ei ole uskonasia, se on tutkittu, ja sekin on selvää, että elimistön hylkimisreaktiot eivät pysy kurissa D-vitamiinilla. Vai suosittelisitko elinsiirtopotilaalle hylkimisenestolääkityksen korvaamista D-vitamiinilla?

Ei ole uskonasia, mutta sinä väität [...], vaikka asiaa ei tutkita?

Tuo hylkimisreaktio ei ole uskonasia, se on tutkittu, ja sekin on selvää, että elimistön hylkimisreaktiot eivät pysy kurissa D-vitamiinilla. Vai suosittelisitko elinsiirtopotilaalle hylkimisenestolääkityksen korvaamista D-vitamiinilla?

En suosittele vitamiinia minkään lääkkeen tilalle, vaan ennaltaehkäisemään sairauksia ja muita terveydellisiä ongelmia.

Miksei sitä synnytystä ei käynnistetä heti, kun lieväkin raskausmyrkytys todetaan, niin äiti voisi synnyttää alakautta. Tuntuu, että verenpaineita ja muita arvoja seurataan liian pitkään, jolloin toksemian on ko vienyt äidin ja vauvan voimat ja ainoa tapa synnyttää on sektio.

Yhteistyössä