Raskausmyrkytys ihan loppuraskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
raskausmyrkytys voi kehittyä vuorokaudessa vakavaksi.
Ja meillä neuvolantäti on sanonu ettei sillä pissan määrällä ole merkitystä, korkeintaan jos on vastra käyny pissalla niin voi näyttää esim. proteiinit liian alas.
Paljon sulla oli ekalla kerralla verenpaineet kun on mitattu?
Muistelen että ala paine ei saa nousta siitä kuin 20-30 pykälää, mutta sen pitää pysyä alle 90 ihan sama paljon se on ollut ekassa mittauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja Puuh:
Mulla todettiin viikolla 37 toksemia. Oireina oli pääkipua ja vatsakipua jossain pallean seudulla (ylävatsa). Neuvolassa sitten todettiin että proteiinit ja verenpaineet oli kohonneet. Synnytys käynnistettiin kolmen päivän päästä...

Käy heti äitiyspolilla selvittämässä asia. Raskausmyrkytys on hoitamattomana hengenvaarallinen sulle ja vauvalle.

Tai siis soita sinne synnärille tai äitiyspolille, miten sua nyt on asiasta ohjeistettu. Mene mieluummin sinne kuin arvauskeskukseen, vaikka kyllä asia voidaan sielläkin tutkia.

Meillä ei neuvolassa ole puhuttu ollenkaan mitä jos tämmönen tilanne tulee...

Mitä puhelinnumeroita sulle on annettu? Siis kirjoitettu siihen neuvolakorttiin?

Soita ensiksi sinne terveyskeskukseen, sieltä saat taatusti ohjeet. Pyydä päästä sinne tutkituttamaan asia. Monessa terkkarissa on sellainen verenpaineenmittauspiste, jossa voi käydä itse mittaamassa paineet. Sitä virtsatestiä varten tietty tarvitset henkilökuntaa.

Mulla on aina ollut ihan loistavat verenpaineet. Loppuraskaudessa ne oli sitten vähän koholla, ja parilla neuvolakäynnillä hiukan kohonneet proteiinit laitettiin valkovuodon piikkiin. Paineita katsottiin että "sähän just puit päälles, ehkä se vähän rasitti". Sitten yhtäkkiä olikin toksemia, proteiinit ihan tapissa ja osastolle suoraan sisään.

No siis neuvolan omat numerot on kortissa... Mut ei ole silleen puhuttu mitä jos tulee tämmösiä tilanteita neuvolan auki olo ajan ulkopuolella

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Ja meillä neuvolantäti on sanonu ettei sillä pissan määrällä ole merkitystä, korkeintaan jos on vastra käyny pissalla niin voi näyttää esim. proteiinit liian alas.
Muistelen että ala paine ei saa nousta siitä kuin 20-30 pykälää, mutta sen pitää pysyä alle 90 ihan sama paljon se on ollut ekassa mittauksessa.

Siis kerran otti nuo paineet ja ne oli se 132/76

Emännällä oli paha raskausmyrkytys. Verenpaineet taivaissa, turvotusta ja valkuaista virtsassa. Viikon pötkötteli sairaalassa ja muksu jouduttiin ottamaan pihalle kuukauden etuajassa.
:(

Normi alatiesynnytys ja loppu hyvin, kaikki hyvin...pari viikkoa pitivät vielä toukkaa osastolla.

tarkotin että paljon ne oli sillon ku ekan kerran ot käyny neuvolassa.

Mulla alussa oli matalammat paineet, 114/70, p.70
Neuvolassa nyt on ollu pikkusen korkeemmat paineet ku jos on ite käyny mittaamassa (valkotakki syndrooma varmaan vai mikä se on :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Puuh:

Siis kerran otti nuo paineet ja ne oli se 132/76

Nuo paineethan ovat todella hyvät normaalistikin, saati sitten raskaana. Mun mielestä sulla ei ole huolta, mutta käväise huomenna siellä neuvolassa kuulemassa ammattilaisen mielipide.

miulla puhkesi 2vkoa ennen sovittua sektiota (olisin halunnut synnyttää alateitse mutta vauva oli perätilassa). menin tiistai iltana ensiapuun oudon olon ja pääkivun takia. virtsasta löytyikin sitten valkuaista, verenpaineet olivat pilvissä ja nuori naislääkäri huomasi silmieni arastelevan valoa. paha raskausmyrkytys, joka tosiaan iski kuin puun takaa. minut otettiin osastolle tarkkailuun, torstai-aamuna oksensin aamupuurot ja aloin kouristella... kiireesti leikkaussaliin

Mulla esikoisesta raskausmyrkytys todettiin rv 39+6, eli päivää ennen kuin olis ollu la. Sairaalaan jouduin heti, sain verenpainelääkityksen ja synnytys käynnistettiin.

Mulla tuli päänsärky 40+0 ja verenpaine oli normaalia korkeampi. Mulla sattui olemaan nauvola just sinä päivänä, ja kas, proteiinit oli ylhäällä ja jouduin saman tien sairaalaan sisään. Seuraavana päivänä käynnistettiin synnytys. Ja mitään merkkejä ei ollut etukäteen, kaikki tapahtui kun LA tuli ja sitten homma eteni nopeasti.

Yhteistyössä