Raskausmyrkytys ihan loppuraskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Puuh

Vieras
Päätä särkee ja olo on niinku ei olis nukkunukkaan...
Turvotusta löyty jaloista ja käsistä, mut sitä kyllä on ollu jo viikkoja muistaakseni...

Voiko raskausmyrkytys puhjeta ihan viime metreillä?

Millasia oireita muilla raskausmyrkytyksen kokeneilla oli?

Mulla tuli noin vkolla 30.
ja oli neljäs raskaus...
Meni niin pahaksi että synnytys käynnistettiin vkolla 38.

Muoks. verenpaineet taivaissa, valkuaista pissassa,turvotusta, jatkuva väsy ja laiska olo.. muksulla sydämen syke liian korkea, liikkui vähän,

Alkuperäinen kirjoittaja jO:
Kyllä voi tulla vasta loppuvaiheessa. Käy neuvolassa tai polilla, ottavat valkuaistestin pissasta ja katsovat verenpaineen.

Neuvola on kiinni ja polille on matkaa kyllä aika paljon... :/

Viime viikolla oli neuvola ja siellä verenpaineet 132/76, p.92 eli ihan ok
Pissassa oli proteiinit yhellä plussalla, meinaako ne samaa ku ne valkuaiset?
Mulla tosin oli vuotoa edellisenä päivänä joten oli vertaki pissassa, pissanäytettä oli siinä kupissa kyllä aika vähän, voiko se vaikuttaa?
Pissanäytteen vein toissapäivänä ja huomenna saan tulokset

Mulla nousi jonkin verran verenpaineet rv 37, ei valkuaista pissassa. Sit 39 +6 verenpaineet nousi entisestään reilusti yhdessä päivässä ja myös valkuainen pissassa 3+. Raskausmyrkytys voi tulla ja pahentua yhtäkkiä, mulla siis yhden päivän aikana. Synnytys käynnistettiin rv 40+0.

Alkuperäinen kirjoittaja Puuh:
Huomenna saan pissanäytteen tulokset... Noita verenpaineita mietin kyllä jos kävin terveyskeskuksessa mittamassa...

Kannattaa käydä. Todennäköisesti pystyvät sillä liuskatestillä katsomaan myös proteiinit eli sen valkuiaisen, muistaakseni ei tarvinnut olla aamupissa.

se on kyllä tosi yleistä että turvotus lisääntyy ja tulee myrkytyksen oireita raskauden lopussa ilman myrkytystäkin. itselläkin lähtenyt verenpaine joka kerta nousuun ihan pari-kolme viikkoa ennen synnytystä mutta pissanäytteet on ollut ihan puhtaat. mutta tottakai kannattaa käydä tarkistuttamassa asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huomenna saan pissanäytteen tulokset... Noita verenpaineita mietin kyllä jos kävin terveyskeskuksessa mittamassa...

Kannattaa käydä. Todennäköisesti pystyvät sillä liuskatestillä katsomaan myös proteiinit eli sen valkuiaisen, muistaakseni ei tarvinnut olla aamupissa.

Onkohan niillä niitä liuskoja terveyskeskuksessa ku neuvolahan ei ole auki...
Huomenna mä tosin saan ihan oikeet labran pissatulokset

Mulla todettiin viikolla 37 toksemia. Oireina oli pääkipua ja vatsakipua jossain pallean seudulla (ylävatsa). Neuvolassa sitten todettiin että proteiinit ja verenpaineet oli kohonneet. Synnytys käynnistettiin kolmen päivän päästä...

Käy heti äitiyspolilla selvittämässä asia. Raskausmyrkytys on hoitamattomana hengenvaarallinen sulle ja vauvalle.

Vähäinen juominenhan ainaki voi vaikuttaa että näyttää proteiinit plussaa

Jep, ja valkovuoto, joka sekin on monilla loppuraskaudesta aika yleistä ja runsasta.

Mulla oli loppuraskauden raskausmyrkytys kahdessa raskaudessa, alkoi vkoilla 34 ja 35. Olin molemmissa raskauksissa sairaalassa osastoseurannassa parisen viikkoa ennen synnytystä ja synnytys sitten käynnistettiinkin vkoilla 38.
Mitään oireita mulla ei ollut, neuvolassa vain huomattiin verenpaineen nousseen ja proteiini näkyi pissassa. Mä uskon, ettei sulla mitään hätää ole, kun verenpaineet ovat noin alhaiset, mutta ota levon kannalta kuitenkin nyt huomiseen asti, ja käy sitten mittauttamassa verenpaine ja ottamassa pissanäyte neuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Mulla todettiin viikolla 37 toksemia. Oireina oli pääkipua ja vatsakipua jossain pallean seudulla (ylävatsa). Neuvolassa sitten todettiin että proteiinit ja verenpaineet oli kohonneet. Synnytys käynnistettiin kolmen päivän päästä...

Käy heti äitiyspolilla selvittämässä asia. Raskausmyrkytys on hoitamattomana hengenvaarallinen sulle ja vauvalle.

Tai siis soita sinne synnärille tai äitiyspolille, miten sua nyt on asiasta ohjeistettu. Mene mieluummin sinne kuin arvauskeskukseen, vaikka kyllä asia voidaan sielläkin tutkia.

Taijan eka käyä tuolla terveyskeskuksessa kuitenki ku meillä on matkaa äitiyspoliklinikalle lähemmäs 100km... :/

Voiko se oikeesti niin äkkiä tulla?

Torstaina neuvolassa pissassa prot. yhellä plussalla
Mut edelleen kysyn voiko näyttää plussaa vaan sen takia että näytettä oli vähän?

Kerran aikasemmin prot. yhellä plussalla ku olin juonu vähän, seuraavana päivänä annettu näyte puhas

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onkohan niillä niitä liuskoja terveyskeskuksessa ku neuvolahan ei ole auki...
Huomenna mä tosin saan ihan oikeet labran pissatulokset

Uskoisin että on. Käy mittaamassa se verenpaine ja kysy samalla pystyvätkö tsekkaamaan myös proteiinit.

Tai siis soita sinne synnärille tai äitiyspolille, miten sua nyt on asiasta ohjeistettu. Mene mieluummin sinne kuin arvauskeskukseen, vaikka kyllä asia voidaan sielläkin tutkia.

Meillä ei neuvolassa ole puhuttu ollenkaan mitä jos tämmönen tilanne tulee...

Meillä ei neuvolassa ole puhuttu ollenkaan mitä jos tämmönen tilanne tulee...

Mitä puhelinnumeroita sulle on annettu? Siis kirjoitettu siihen neuvolakorttiin?

Soita ensiksi sinne terveyskeskukseen, sieltä saat taatusti ohjeet. Pyydä päästä sinne tutkituttamaan asia. Monessa terkkarissa on sellainen verenpaineenmittauspiste, jossa voi käydä itse mittaamassa paineet. Sitä virtsatestiä varten tietty tarvitset henkilökuntaa.

Mulla on aina ollut ihan loistavat verenpaineet. Loppuraskaudessa ne oli sitten vähän koholla, ja parilla neuvolakäynnillä hiukan kohonneet proteiinit laitettiin valkovuodon piikkiin. Paineita katsottiin että "sähän just puit päälles, ehkä se vähän rasitti". Sitten yhtäkkiä olikin toksemia, proteiinit ihan tapissa ja osastolle suoraan sisään.

Minä olin raskaana viikoilla 41+1, kun alkoi järkyttävä päänsärky, joka yltyi niin pahaksi, että jouduin menemään myöhään illalla sairaalaan. Äitipolilla rupesin oksentamaan, verenpaine oli reilusti koholla, turvotusta oli paljon ja pissassa oli proteiinia. Vauva voi vatsassa kuitenkin hyvin. Sain kipupiikin ja jäin yöksi tarkkailuun. Aamulla verenpaineet oli laskenut ja pääkipu hävinnyt. Pääsin kotiin ja vauva syntyi sitten rv41+4. Ei kuitenkaan ollut raskausmyrkytys.

itse viikolla 39+, pää kipeä ja turvotusta löytyi viimeksi neuvolassa. Pää kipu on mun käsitykseni mukaan ihan tyypillistä loppuraskaudesta. Proteiini pissassa on ainut mikä sun tapauksessa vähän on huono merkki, mutta tuskin rask.myrkytys pahenee (jos sulla edes on sitä) sunnuntain aikana vauvaa tai sua uhkaavaksi. Arvauskeskukseen en menis tauteja hakeen itselle kun pakottavassa hädässä enää noilla viikoilla. Huomenna neuvolaan vaan

Yhteistyössä