RASKAUSMYRKYTYKSESTÄ kysymyksiä!?!

• Viestiketjun aloittaja "Miranda83"
  • Ensimmäinen viesti
"Miranda83"
jos täältä löytyisi sen sairastaneita.

voiko tulla myöhemmässä raskaudessa..? itsellä siis neljäs. ekassa oli verenpaineennousua,mutta ei myrkytystä löydetty. nyt oli viimeks noussut verenpaine neuvolassa ja oon nyt eilen ja tänään nähnyt näköhäiriöitä muutaman kerran päivässä silleen ihan seisaaltaan tai kävellessä. aikasemmin on tullut suihkussa ja noustessa, mutta niitä mulla on ollut ennenkin.

millaisia ne ovat? itse nähnyt mustia (pilviä) ja palloja jotka liikkuvat eteenpäin. yskiessä myös salamoita.

kuinka usein niitä sillon tulee, vai näkeekö niitä myrkytyksessä silloin kokoajan?

millä viikolla todettiin ja kuinka äkkiä se eteni, jos esim alkoi ensin vähäisillä nköoireilla?

oliko pää tosi kipeä, ja muita oireita?

kiitos etukäteen jo jos joku vastailee :)

"Pusse"
Mulla ekassa raskaudessa 36+ viikolla mies katsoi kauhistuneena saunassa mun jalkoja kun ne oli turvonneet ihan muodottomiksi. Siis ihan oikeasti ne oli lähes samaa paksua pölkkyä polvesta varpaisiin, ei mitään normiraskausturvotusta. Nyt toka raskaus, rv 41+0 ja vähän jää sukasta nilkkaan painaumaa, ei sen enempää turvotusta eikä todellakaan verrattavissa tohon ekaan.

Siinä ekassa raskaudessa alapaine nousi yli sadan viikolla 38+, turvotus oli levinnyt pahana koko kroppaan, naama oli kolminkertainen. Korvissa humisi, mutta mitään näköhäiriöitä tai päänsärkyä mulla ei ollut ollenkaan. Paino nousi viikosta 37 viikkoon 38 vaatimattomat 4,5kg eli samassa tahdissa kuin hurja turpeus. Sitä ennen painoa oli koko raskauden aikana tullut reilu 5 kiloa.
Pissassa proteiinit plussalla rv37-38. (Tässä tokassa raskaudessa mulla on ollut lähes koko ajan proteiinit plussalla, mutta sokerit on ok eikä ole ollut muutakaan hämminkiä niin eivät ole olleet terkat tai lääkärit huolissaan)

Terkka ei myöskään löytänyt kunnolla lapsen sydänääniä ja ultrassa kävin tarkistuttamassa että kaikki vauvalla ok, rv oli 38+4. Samalla sain lähetteen sairaalaan "ihan vaan käymään" ja kun menin sinne "käymään", niin sinne jäin ja rv 38+6 alettiin käynnistämään synnytystä. Poika syntyi 39+1.

Tää nyt ei sua varmaan auttanut, mutta mulla ei tosiaan ollut mitään muita "päänsisäisiä" oireita kuin tuo korvien humina. Muita oireita sitten löytyikin roppakaupalla...

v
Tilanne on viisainta tarkistaa. Kaverilla lapsi syntyi viikolla 27 raskausmyrkytyksen vuoksi. Aikaisempi hakeutuminen hoitoon olisi voinut pelastaa tilanteen. Tarkistuksiin kannattaa hakeutua mieluummin liian herkästi kuin odottaa oireiden kehittymistä liian pitkään.

"vieras"
No minulla on turvotusta ollut muutenkin paljon eli jalkaan jää hirveä kuoppa kun se painautuu johonkin. Toissapäivänä oli proteiinia virtsassa +. Alapaine koholla, mutta yläpaine ok. Eilen humisi korvissa ja nukkumana mennessä salamoi silmissä. Joinakin päivinä on kutittanut. Pitää seurata tilannetta. Tänään taas ei tuota huminaa ja salamointia ainakaan vielä.

"sama"
[QUOTE="vieras";23115103]No minulla on turvotusta ollut muutenkin paljon eli jalkaan jää hirveä kuoppa kun se painautuu johonkin. Toissapäivänä oli proteiinia virtsassa +. Alapaine koholla, mutta yläpaine ok. Eilen humisi korvissa ja nukkumana mennessä salamoi silmissä. Joinakin päivinä on kutittanut. Pitää seurata tilannetta. Tänään taas ei tuota huminaa ja salamointia ainakaan vielä.[/QUOTE]

Hui!!! Nyt huomasin että näitä oireita oli tuonne kirjoitettu. Pitäisiköhän soittaa neuvolaan ja kysyä lisäohjeita. Oman verenpainemittarin patteritkin oli tyhjät niin en saa mitattua mitä paineet näyttää. Olen levossa ollut eli kotona sairaslomalla kun kaksosia odotan. Tänään tuli tasan 30rv. Toissapäivänä kun oli tuota proteiinia niin alkoikin arveluttaa, vaikka turvotustakin on ollut jo kauan. Minun jalat on olleet pölkyt jo pari kuukautta eli polvesta nilkkaan melkein samaa pötköä. Näin oli esikoisestakin ilman mitään raskausmyrkytystä.

"Miranda83"
jouduin sillon ensimmäisestä raskaudesta käymään äippäpolilla usein tutkimuksissa,kun verenpaine oli koholla, painoa tuli 33kg ja turvotusta oli paljon..mutta veikkaan et johtui tuosta painonnoususta. verenpaineet oli muistaakseni silloin 140/105-150/110 korkeimmillaan.

et mulla voi olla taipumusta tuohon verenpaineen nousuun. oli myös kolmannessa 150/105 loppuvaiheessa, mutta se johtui siitä että olin kipeä.

sitä lähinnä kyselin noista näköoireista että tuleeko niitä sillon tosi monta kertaa päivässä vai kokoajan.. kun itsellä ei kuitenkaan ole tullut kun muutaman kerran eilen ja tänään. rv 32 mennään.. verenpaineet olivat nousseet vain jonkin verran olikohan se 135/89..

Mep
Mulla alkoi ihan salamana taivaalta vkolla 33 muistaakseni.
Todella pistävää ylävatsakipua 2vrk, jonka jälkeen hakeuduin itse äitiyspolille. Sitten näkyikin jo valkuaiset hurjina pissasta ja verenpaineet myös.

Ei mitään muita ennakoivia oireita.

Kaksi päivää ennen laskettua aikaa heräsin aamulla hirveään päänsärkyyn. Silmissä näkyi pisteitä ja jalat oli turvonnu räpylöiksi. Käsiä en saanu puristettua nyrkkiin, nestettä niin paljon. Soittelin synnärille ja ohjasivat suoraan verikokeisiin. Niissä ei ollut mtn, verenpaineet oli vähän koholla. Jäinkin sillä reissulla synnyttämään, käynnistettiin :) Vauvalla oli syke pilvissä ja itselläni nousi kuume, lie oliko minulla sitten alkava raskausmyrkytys vai mikä lie.. Jos vähänkin epäilet myrkytystä, niin soittelehan neuvolaan! :)

"myrkky"
Mullä alkoi rv37 kun verenpaineet nousi viikonlopun aikana n.50 pykälää. Näköoireita oli ollut jonkun aikaa, lähinnä lumisadetta silmissä, ei kuitenkaan koko aikaa. Turvotusta oli, mutta ajattelin sen olevan normaalia. Pääkipua ei ollut ollenkaan, mutta korkeat verenpaineet aiheuttivat paineen tunnetta päähän.
Lapsi syntyi käynnistyksellä rv38, jonka jälkeen myrkytys paheni huomattavasti. Vernepaineet olivat kaksinkertaiset alkutilanteeseen nähden ja olo oli kamala.

"Miranda83"
[QUOTE="sondersson";23116187]Mulla ei oo ollut mutta äidilläni oli, juurikin noita mustia palloja näkyi, verenpaine nousi, muuta en tiedä. Mut leikattiin pois 7 viikkoa etuajassa sen takia.[/QUOTE]

unohtui kirjoittaa sihen pallojen eteen että kirkkaita,hopeisia palloja.. ja mustia ohuita pilven tapasia pumpuleita..siis olen nähnyt.. mutta eipä kai niillä väreillä ole väliä..

Yhteistyössä