raskausmyrkytyksen kokeneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkoi pyörryttää,näkyä kirkkaita valopalloja. Verenpaine nousi hurjasti, yläpaine 190 kun siirrettiin äitiyspolin seurantaan.Päänsärkyä. Nesteiden äkillistä kertymistä. Pistävä kipu ylävatsalla. Oireet oli selviä, huomasin itse. Ei tullut kiire, oloa seurattiin pari viikkoa tihennetyillä äitiyspolikäynneillä ( 100 kmn päässä kotoa) ennen kun paineiden vaan noustessa päädyttiin käynnistykseen.Pissa pysyi koko ajan puhtaana.

Verenpaine pahimmillaan 170/120, valkuaista pissassa, päänsärkyä,huono oloa,kamalat turvotukset, munuaisten toiminta hiipumassa, neurologisia oireita aivoissa, valonarkuutta silmissä, näköhäiriöitä.Osassa raskauksia seurattiin osastolla ja vasta sitten käynnistettiin, kerran suoraan äitiyspolilta synnyttämään.Käynnistetty on kaikki.Yksi jopa rv 35+risat, koska alkoi huimata, pitelin seinistä kiinni kun kävelihn(olin tuolloin jo osastolla).Lääkäreille tuli kiire passittaa mut synnyttämään ja tilaani seurattiin tarkasti.

Alkoi pyörryttää,näkyä kirkkaita valopalloja. Verenpaine nousi hurjasti, yläpaine 190 kun siirrettiin äitiyspolin seurantaan.Päänsärkyä. Nesteiden äkillistä kertymistä. Pistävä kipu ylävatsalla. Oireet oli selviä, huomasin itse. Ei tullut kiire, oloa seurattiin pari viikkoa tihennetyillä äitiyspolikäynneillä ( 100 kmn päässä kotoa) ennen kun paineiden vaan noustessa päädyttiin käynnistykseen.Pissa pysyi koko ajan puhtaana.

Eli millä raskausviikolla käynnistettiin? Vaikuttiko jotenkin synnytyksen kulkuun?

T. AP

Pissa oli ++, verenpaine korkea ja vauva liikkui vähän. Pääsiäinen oli tulossa eikä neuvolassa otettu vakavasti! Menin ykstyiselle gynegologille, joka antoi minulle lähetteen sairaalaan ja käski mennä sinne samantien. Läksin sinne ja sanoivat, että hyvä kun tulin, koska vauva olisi voinut menhtyä jos en olisi tullut! Oma vaisto käski tehdä näin. Sain siellä verepainelääkkeet joita otin 3 kertaa päivässä ja jouduin vuodelepoon loppuajaksi. Välillä sain käydä kotona, mut oli raskasta, kun en ollut ostanut yhtään mitään vielä vaikka 6 kuukaudella olin. Sain pidettyä vauvan mahassa 36 viikolle jolloin synnytys käynnistettiin.

Vähän aikaa meni hyvin ja kun mieheni tuli kerkisi vaan istua tuoliin niin lääkäri tuli huutamaan, että nyt lähdetään leikkaussaliin ja äkkiä. Vauvallamme ei kuulunut enää sydänääniä ollenkaan. Minulle tehtiin kiireellinen sektio, josta toivuin hyvin ja vauvammekin pelastui. tyttö joutui keskolaan tehohoitoon mutta selvityi hyvin. OMAAN VAISTOON KANNATTAA LUOTTAA !!

Turvotuksen huomasi,olin jokapaikasta aivan turvoksissa,ei mitkään kengätkään meinanneet mahtua jalkaan.
Verenpaine huiteli taivaissa ja pissa +++.
Synnytys käynnistettiin vkoa ennen laskettua aikaa ja ennen tuota jouduin osastolle n.3vkoksi odottelemaan/seurantaan.

Minulla oli vain turvotusta ja silmät vain väsyi todella paljon. Tietty verenpaineet olivat korkealla mutta olo oli muuten ihan hyvä. Valkuaista pissassa rupesivat sitten tarkkailemaan. Se vain nousi päivä päivältä. Sitten soitettiin että nyt heti synnärille. Kello oli kymmenen kun illalla kun olimme sairaalassa ja 12h tunnin päästä tehtiin sektio. Kuulema käynnistystä ei edes ruettu tekemään koska minun tila kuulema oli vaarassa. Lääkärit ihmettelivät parin päivän päästä iloista ja reipasta olotilaani. Kuulema oli niin huonot arvot että olisi pitänyt olla melkein teholla. Vauva voi oikein hyvin, oli pari päivää vastasyntyneiden teholla ja sitten tuli viereen osastolle. Poika syntyi rv 36+4. Kotiin pääsimme viikon kulutus sektiosta. Toisessa raskaudEssa verenpaineet olivat korkealla mutta myrkytystä ei tullut.

39+1 Tuli pahoinvointia ja pääkipua. Päätin käydä neuvolassa, jossa huomattiin verenpaineen nousseen ja kyseltiin muista oireista kuten valopalloista ja niitä mulla olikin viikon aikana jonkin verran ollut. Proteiinia ei ollut virtsassa. Laitettiin heti lähete oys:siin ja siellä verikokeissa saatiin viitteitä raskausmyrkytyksestä. Synnytys käynnistettiin saman tien ballonkilla. Synnytys kuitenkin pysähtyi kun olin auki 4cm ja sen jälkeen jäätiin odottelemaan paikkaa synnytyssalista. Pari päivää jonotettiin kun oli niin paljon synnyttäjiä. Sitten kun päästiin saliin niin synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla. Oksitosiinia annettiin myöhemmin että saatiin kunnolla synnytys käyntiin. Synnytys kesti 15 tuntia kaikkineen ja avustettiin imukupilla tunnin ponnistusvaiheen jälkeen. Vauva oli avosuisessa tarjonnassa. Hyvin meni kaikkineen, vaikka melkoista odotteluahan se oli :)

Mulla ei ollut muita oireita kuin turvotus. Kävin normaalissa seurantaultrassa Naistenklinikalla (niitä oli usein, odotin kaksosia) ja huomauttivat siellä sairaalassa turvotuksesta, joka oli todella huomattava. Verenpaine oli koholla, mutten itse huomannut sitä mitenkään omassa olossani. Pissa ++++, suoraan sairaalaan sisään tarkkailuun. Seuraavana päivänä synnytysosastolle seurantaan, toivoivat, että päästään 2 vkoa eteenpäin ennen kuin lapset joutuvat syntymään. Siitä seuraavana päivänä arvot todella korkeat, turvotus lisääntynyt ja kerrottiin, että toivottavasti seuraavaan päivään päästään, koska silloin kaksi seniorilastenlääkäriä paikalla. Mutta rauhoittelivat, että jos joudutaan yöllä sektioon, saavat hälyytettyä toisen lastenlääkärin paikalle kyllä.

Lapset syntyivät sektiolla seuraavana päivänä rv 25+5. Hurjaa oli, kun kaikki tapahtui kolmessa-neljässä päivässä. Mutta siis arvot olivat aika hirvittävät (pissan keräyksessä valkuaismäärä huiteli 14 yksikön tienoilla, kun vaikean raskausmyrkytyksen raja on 5) eikä edes sairaalassa ollessa, vaikka arvot vain kohosivat, muut raskausmyrkytyksen oireet koskaan ilmaantuneet.

Oliko koskaan tunnetta, että on raskausmyrkytys? Ei ollut, koska muuten yleisvointini oli niin hyvä.

Ei minkäänlaisia oireita. Verenpaine pilvissä ja pissassa proteiinia , huomatiiin neuvolassa. Äippäpolin rutiinitarkastuksesta jouduin suoraan osastolle ja siellä viikon verran mua pitivät. Sektiolla syntyi pienen pieni tyttö.

Aivan järkyttävä pääsärky, nesteen kerääntyminen jalkoihin, käsiin, naamaan, joka paikkaan, näin sahalaitasia kuvioita, silmissä sumeni aina välillä, huimasi, maha kutisi aivan hulluna, verenpaine oli hiukan koholla mutta pissa oli puhdas siltikin. Sellanen olo oli koko ajan että olis syöny ittensä ihan ähkyyn ja sen jälkeen juossut 10 kilometrin lenkin heti perään... Siis aivan järjettömän sietämätön olo.

La oli huhtikuun alkupuoliskolla; joulukuussa alkoi verenpaine kohoamaan; lähtö oli 110/62 eli normaalisti todella alhainen. Tammikuu meni neuvolaseurannassa ja aina vaan enemmän plussaa proteiinitestissä. Helmikuussa sitten passitus NKL:n polille ja sairasloma alkoi viikon 7 lopussa. Viikolla 8 uusi käynti polilla, torstai-illaksi vielä kotiin keräysastian kanssa kommenteilla: tule sitten huomenna takaisin ja ota varmuuden varalta hammasharja mukaan... Minulla ei ollut mitään myrkytysoireita tuon parin kuukauden seurannan aikana. NKL:n hautomossa sitten vietin 11 päivää, ainut oire, mitä ennen synnytystä tuli oli kevyt turvotus nilkoissa - ja viimeisenä vuorokautena kaikki nesteet jäivät kudoksiin eli järkky turvotus!!!. Synnytystä alettiin valmistelemaan tilanteessa, jossa proteiinit olivat arvossa 6,6 - illalla vauvan sydänäänet hidastuivat ja sitten jo hoitaja juoksutti minut sängyssä synnärille. Tilanne rauhoittui illan/yön aikana ja "suunniteltu sektio" tehtiin seuraavana aamupäivänä. Lopputulemana 34+4 himpan alle 2 kiloinen neiti aloitti maallisen vaelluksensa. Normi keskosen aivojen ultra; ei löydöksiä - paino tippui hetkessä 300 g joten lisäksi vatsan ultra; ei löydöksiä.
Sektion jälkeen kaikki arvot palautuivat heti normaaleiksi - mutta tuo viimeisen vuorokauden turvotuksen poistuminen vei varmaan 3-4 viikkoa.
Ilman suomen loistavaa neuvolajärjestelmää olisimme varmaan menehtyneet molemmat - niin salakavalan huomaamaton oli tuo myrkytys.
Ja vasta jälkikäteen ymmärsin itse, miten vaarallisesta tilasta on kysymys. Sekä sen, että myrkkyjen poistuminen kehosta vie vuodenkin. Muuta lääkettä ei ole kuin synnytys - ja sitten riittävä lepo (!) synnytyksen jälkeen.
Meillä meni kaikki onneksi hyvin - mutta niinkuin tuolla aiemmin jo kollegat kirjoittelivat: omaa kehoa ja tuntemuksia pitää ehdottomasti seurata - tai jos ei tuntemuksia ole niin ei kannata "vähätellä" mitä neuvolassa kerrotaan!
Hyvin päättyneitä tarinoita olen kuullut myös muilta; rv 28, nuori äiti, raskausmyrkytys kehittyi 6 tunnissa niin pahaksi, että ellei olisi lähtenyt heti polille, olisi lopputulema voinut olla todella surullinen...

Yhteistyössä