Raskausmaha napsuu - mitä ihmettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jepulis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jepulis

Vieras
Rv 36 menossa. Kolmena iltana olen tässä koneella istunut, ihan hipi hiljaa ja liikkumatta. Mahasta kuuluu vähän varpaan naksahdusta muistuttava kirkas napsaus, ei ihan niin kova kuitenkaan. Mitä ihmettä se voisi olla - ja juu, kolmas lapsi masussa...

Ai siis mun vai vauvan nivelet? Aiemmissa raskauksissa en oo taatusti näitä kuullut, ja nyt kuullut jo lähemmäs 10 kertaa. Ei niin, että epäilisin niiden olevan mitenkään huolestuttavia, kunhan nyt pohdin... :)

Mulla oli aikoinaan samanlaista samoilla viikoilla, lääkäri sanoi että ihan normaalia naksumista se on. Vauvan liikkeistä tai jostain semmoisesta se muistaakseni johtui... Voit kysyä ensi kerralla neuvolasta. :)

Kun odotin esikoista, niin makoilin sohvalla ja ihmettelin mikä toi naksuminen on (rv 36,1)
Seuraavana yönä poitsu jo syntyikin. Oisko alkanut laskeutumaan ja lantionluut alkaa venyymään, joten synnytys voi olla lähellä... Tsemppiä :)

Tänään napsumiset kuului vauvan liikkumisen yhteydessä, muina päivinä ei oo kyllä liikkunut ollenkaan... Hmm, tästähän sais mielenkiintoisen tutkimuksen aikaiseksi, kun näyttääkin olevan kohtuullisen yleistä...

Alkuperäinen kirjoittaja kiki:
Kun odotin esikoista, niin makoilin sohvalla ja ihmettelin mikä toi naksuminen on (rv 36,1)
Seuraavana yönä poitsu jo syntyikin. Oisko alkanut laskeutumaan ja lantionluut alkaa venyymään, joten synnytys voi olla lähellä... Tsemppiä :)

No hemmetti, tätä en kyllä ajatellut ollenkaan. Pohdinkin tossa pari päivää sitten, että onkohon tää kiinnittynyt kun mahan muoto on ehkä muuttunut... En mä nyt välttis halua vielä näillä viikoilla synnyttää!

Se on jotain kalvojen venymistä (siis sun mahan, niitä lihasten välissä olevia kalvoja siis). Mulla esikoisen odotuksessa ei kuulunut mitään, mutta tän kakkosen odotuksessa napsui loppuvaiheessa lähes päivittäin.

Mä oon taas kuullut että vauvalla on nestettä nivelten välissä ja ääni tulee siitä kun liikuttaa raajojaan. Mulla ekassa raskaudessa kans tota rv 24 eteenpäin. Kun tyttö syntyi piti ihan kuulostella, mutta ei se likka enää naksunut :)

Mulla esikoisesta napsu maha raskauden aikana mutta ei kuopuksesta =) neuvolassa kysyin siitä ja ensin luulin että kuvittelen sen mutta mieskin kuuli ne napsahdukset :D neuvolantäti sano että jotkut on kysyny samasta asiasta ja kuulema joskus jos kalvot puhkeaa voi kuulua napsaus mutta muutenkin ja hällä ei ollut tietoa mistä johtuu mutta vanno sen olevan vaaratonta :D

Mä en kyllä ihan usko, että jotkut vauvan nilkan naksahdukset voisivat kuulua noin selvästi mahan ulkopuolelle ;) (ja niitä napsahduksia myös tuli muulloinkin kuin vauvan liikkuessa). Mulle on useampikin ihminen sanonut, että johtuu ihan oman vatsan venymisestä, että kalvot ne siellä napsuvat. Ei ole tosin ollut lääkäri ammatiltaan kukaan näistä sanojista, että kannattaahan tuota vielä neuvolasta kysyä jos asia mietityttää :). Mitään vaarallista se ei ole kuitenkaan, mullakin sitä napsumista oli varmaan pari kuukautta, ja terve melkein 4-kuinen tuolla köllii :)

Alkuperäinen kirjoittaja Grynna:
Mä en kyllä ihan usko, että jotkut vauvan nilkan naksahdukset voisivat kuulua noin selvästi mahan ulkopuolelle ;) (ja niitä napsahduksia myös tuli muulloinkin kuin vauvan liikkuessa). Mulle on useampikin ihminen sanonut, että johtuu ihan oman vatsan venymisestä, että kalvot ne siellä napsuvat. Ei ole tosin ollut lääkäri ammatiltaan kukaan näistä sanojista, että kannattaahan tuota vielä neuvolasta kysyä jos asia mietityttää :). Mitään vaarallista se ei ole kuitenkaan, mullakin sitä napsumista oli varmaan pari kuukautta, ja terve melkein 4-kuinen tuolla köllii :)

juu en minäkään..enkä usko et synnytyskään ois lähellä. se sun selitys kuulostaa järkevältä kyllä. =)

Mulla ekassa raskaudessa myös kuului naksumista ja myös muutkin kuulivat sen. Kysyin asiaa sairaalassa, mutta kukaan kätiöistä ei lähteneet edes arvailemaan syytä. Naksuvaa kalvoa ehdottelin, mutta ei kuulemma voinut olla siitä johtuva. Synnytys käynnistyi vesien menolla ja kalvo tosiaan puhkesi kivun ja erilaisen äänen kanssa. Vauvan synnyttyä, hän naksutteli suullaan ihan samalta kuullostavalla äänellä. Enpä tiedä oliko selitys oikea, mutta mulle kelpasi, kun sairaalassakaan eivät osanneet vastata :)

Raskausviikolla 26+ alkoi ihmetyttää joka iltaisin naksahtelu ja se saattoi toistua aina hetken päästä uudelleen..

Tänään tulin kysyneeksi neuvola tädiltä että mistä moinen johtuu, hän oli aikoinaan itse kysynyt sitä jostain ja saanut vastaukseksi vain että se johtuu siitä "kun vauva masussa imee peukalo ja sitten imuote lipsahtaa pois suusta :D"

Epäilen tätä teoriaa, mutta jatkan naksahtelun kuulostella vielä muutaman viikon toivottavasti :) (nyt rv. 32+)

Onnea odotukseen ♡

Yhteistyössä