Raskauskilot pois imettämällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vier4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aluksi putosi 10 kiloa kuin itsestään, parissa viikossa synnytyksestä. Osa varmaan turvotusta jne. Yhteensä painoa tuli raskauden aikana 15 kg. 5 kg jäi, joista n. 3 kg lähti tooosi hitaasti n. puolentoista vuoden aikana. Vielä on 2 kg jäljellä, lapsi pian 2 v.

Kovin rankastihan ei edes imetysaikana saa laihduttaa, mutta monilla paino silti putoaa rajustikin.

(TÄYS)Imetys kuluttaa noin 500 kcal/vrk. Jos syöt normaalisti, eli noin 2000-2200 kcal päivässä, laihdut väistämättä. 1500 kcal ei riitä pitämään painoa yllä, etenkin jos edes vähän liikut vaikka kävelylenkkejä tai jumppaat. Tosin, jos syöt sitten enemmän, rasvaista ja sokerista ruokaa, etkä liiku yhtään, niin eihän sitä tietenkään silloin laihdu...;) Näläntunne kertoo että sinulla on energiavajetta, eli laihdut. Pidä mielessä mitä laitat suuhusi ja täytä vatsa jollain muulla kuin karkilla tai rasvalla niin varmasti laihdut.

Totta mitä rikka kirjoitti.

Ongelmana vaan se, että minulla ihan hirveä nälkä koko ajan kun imetin, ja jos en syönyt kunnolla, tuli huono olo. Joten ei ollut helppoa ajatella painon pudotusta. Huonosti nukutut yöt (yöheräilyä siihen saakka kun vauva oli n. 10-11 kk) ehkäisee painon putoamista.

Tottahan se on: paino tippuisi kyllä jollei kokoajan olisi HIRVEÄ nälkä ja kiire joten pikaisesti vain keksi suuhun välipalaksi taktiikka ei laihduta. Mutta toisaalta pienen vauvan kanssa ei välttämättä ole paras aika edes ajatella laihdutusta! Siis onnea vaan jos kuulut niihin joilta paino tippui imetyksen avulla mutta jos et niin odota että vauva vanhenee hieman ja sinulla on paremmin aikaa laihduttaa.

Mulla raskauskiloja on jäljellä n. 2, vauva on nyt 5 kk. Yhteensä kiloja tuli 16, joista laitokselle jäi 8. Sitten putosi tosi nopeasti muutama nelisen kiloa, oli varmasti vielä turvotusta ym. Omat vaatteet (housut) alkoivat mahtua päälle hyvin parin kuukauden päästä synnytyksestä. Mutta vielä on siis muutama sitkeä kilo. Tosin olen herkutellut joka päivä... Mulla on ihan kamala makeanhimo koko ajan nyt kun imetän. Jotain leivonnaista tai karkkia on ihan pakko saada joka päivä! Pidin tossa muutaman viikon "laihista", en laihduttanut mutta jätin herkut syömättä ja söin kevyemmin. Kauempaa en jaksanut sitä jatkaa. Ehkä sitten kun imetys loppuu... ;) Kesäksi olis kyllä ollut kiva saada pari kiloa lähtöpainostakin pois, mutta minkäs teet... Mä en ainakaan pysty syömään jotain porkkanaa karkin sijaan. Sitten kun porkkana on syöty, täytyy kuitenkin kaivaa jotain herkkua esille. Että näin...

mulla myös oli imettämisen aikana aivan törkeä makeanhimo, ihan selittämätön sellainen. Raskauskiloja ei jäänyt, vaan olin viikko synnytyksestä jopa pari kiloa alle lähtöpainon. Liikakiloja tosin on parikymmentä.

Imetyksen ansiosta herkuttelu ei tuonut kiloja lisää, mutta imetyksen loputtua herkuttelu jatkui, vaikkei enää ollutkaan "pakko saada makeaa" -fiilistä. Sitten alkoi kiloja pikkuhiljaa kertymään, kunnes tajusin lopettaa turhan makean syömisen.

Raskauskiloja tuli 11kg ja laitokselle jä 10kg. Imetyksen aikana laihduin 8kg vaikka söin koko ajan ja herkkuja tuli syötyä myös joka ikinen päivä. Imetin 4kk, jonka jälkeen onkin sitten joutunut katsomaan mitä suuhunsa pistää. Kiloja tuli imetyksen jälkeen takaisin 5kg, eli olen vielä noin 2-3kg alle raskauden lähtöpainon. Toivottavasti paino ei enää kipua ylöspäin.

Sen verran lisään omaan kirjoitukseeni, että makeanhimo on tässä asiassa sama kuin näläntunne, keho vaatii ensimmäiseksi nopeaa energiaa eli sokeria, ja tällöin tulee helposti laitettua suuhun kaikenlaista...

Vinkkinä kaikille imetysajan painonmiettijöille, että kannattaakin syödä etukäteen jotain hidasta hiilihydraattia, kuten leipää tai puuroa, muroja tai mysliä, sekä juoda maitoa. Näitä kun popsii esimerkiksi illalla myöhään, ennen vauvan yöimetyksiä, niin välttää ne yölliset makeannälkä-kohtaukset. Samoin päivällä on hyvä syödä ruisleipää, pastaa ja vähärasvaisia lihatuotteita, sekä runsaasti kasviksia niin ei se makeannälkä yllätä niin helposti. Kaikki tämä on tietysti itsekuristakin kiinni, ja siitä että muistaa pitää kiinni syömisrutiineista.

Jos makeannälkä on aivan mahdoton, voi siltikin miettiä mitä makeaa laittaa suuhunsa. Itse olen popsija-tyyppi, televisiota katsoessa on pakko popsia koko ajan jotain. Olenkin korvannut sipsit ja naksut porkkanoilla ja kurkkupaloilla, ja dippailen niitä kevytkermaviiliin. Muuten söisin sipsejä monta pussillista! Esimerkiksi salmiakki ja irtokarkitkin ovat painon ja terveyden kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto kuin rasvassa keitetyt munkit tai suklaa. Kupillinen teetä tai täysjyväkeksitkin voi olla hyvä lääke makeannälkään, eikä ne ole niin haitallisia kuin jotkin pullat ja viinerit. Jogurtista ja rahkasta löytyy rasvattomia ja sokerittomia vaihtoehtoja. Jäätelöstäkin voi valita jo ostaessa sen vähärasvaisen tai rasvattoman vaihtoehdon. Kaupassa käynti voi vaatia suurta itsekuria, ja jos ei kerta kaikkiaan pysty välttämään makeita ja rasvaisia ostoksia muuten, niin tee ostoslista miehelle ja lähetä hänet kauppaan puolestasi..!Hätä keinot keksii...

Valintoja siis, yhtä kaikki. Hyvästit läskeille!

PS: Siinä asiassa olen kyllä aiempien kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että jos olo on väsynyt ja vauvan/lasten kanssa on kiire koko ajan, kannattaa oman henkisen ja fyysisen jaksamisen takia siirtää laihdutusajatus kokonaan imetyksen jälkeiselle ajalle.

Yhteistyössä