Sen verran lisään omaan kirjoitukseeni, että makeanhimo on tässä asiassa sama kuin näläntunne, keho vaatii ensimmäiseksi nopeaa energiaa eli sokeria, ja tällöin tulee helposti laitettua suuhun kaikenlaista...
Vinkkinä kaikille imetysajan painonmiettijöille, että kannattaakin syödä etukäteen jotain hidasta hiilihydraattia, kuten leipää tai puuroa, muroja tai mysliä, sekä juoda maitoa. Näitä kun popsii esimerkiksi illalla myöhään, ennen vauvan yöimetyksiä, niin välttää ne yölliset makeannälkä-kohtaukset. Samoin päivällä on hyvä syödä ruisleipää, pastaa ja vähärasvaisia lihatuotteita, sekä runsaasti kasviksia niin ei se makeannälkä yllätä niin helposti. Kaikki tämä on tietysti itsekuristakin kiinni, ja siitä että muistaa pitää kiinni syömisrutiineista.
Jos makeannälkä on aivan mahdoton, voi siltikin miettiä mitä makeaa laittaa suuhunsa. Itse olen popsija-tyyppi, televisiota katsoessa on pakko popsia koko ajan jotain. Olenkin korvannut sipsit ja naksut porkkanoilla ja kurkkupaloilla, ja dippailen niitä kevytkermaviiliin. Muuten söisin sipsejä monta pussillista! Esimerkiksi salmiakki ja irtokarkitkin ovat painon ja terveyden kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto kuin rasvassa keitetyt munkit tai suklaa. Kupillinen teetä tai täysjyväkeksitkin voi olla hyvä lääke makeannälkään, eikä ne ole niin haitallisia kuin jotkin pullat ja viinerit. Jogurtista ja rahkasta löytyy rasvattomia ja sokerittomia vaihtoehtoja. Jäätelöstäkin voi valita jo ostaessa sen vähärasvaisen tai rasvattoman vaihtoehdon. Kaupassa käynti voi vaatia suurta itsekuria, ja jos ei kerta kaikkiaan pysty välttämään makeita ja rasvaisia ostoksia muuten, niin tee ostoslista miehelle ja lähetä hänet kauppaan puolestasi..!Hätä keinot keksii...
Valintoja siis, yhtä kaikki. Hyvästit läskeille!
PS: Siinä asiassa olen kyllä aiempien kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että jos olo on väsynyt ja vauvan/lasten kanssa on kiire koko ajan, kannattaa oman henkisen ja fyysisen jaksamisen takia siirtää laihdutusajatus kokonaan imetyksen jälkeiselle ajalle.