Raskauskilot ja maidon riittävyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elli

Vieras
Olen nyt viikolla 38 raskaana ja painoa on tullut 10 kiloa. Olen ajatellut, että se on ihan perusmäärä ja ok. Ennen raskautta olen ollut normaalipainoinen.

Neuvolassa terveydenhoitaja alkoi kuitenkin viime käynnillä päivittelemään vähäistä painonnousua, koska jos sairaalaan jää 8 kiloa, niin kiloja ei synnytyksen jälkeen jää montaa "vararavinnoksi". Tuumasin, että hyvä vaan, että ihan mielelläni laihdun jokusen kilon, johon terkkari sanoi, että sitten vaan maidon riittävyyden kanssa voi olla ongelmia.

Mitä sanotte kokemuksesta, tarvitaanko maidontuotantoon ylimääräisiä kiloja? Tyhmästi muotoiltu kysymys, mutta onko tämä asia, josta tarvitsee oikeasti huolehtia?

Mä ainakin laihduin noin 10kg imetyksen aikana, ja raskauden aikana painoni ei noussut yhtään. Hyvin riitti maito, 6kk täysimetystä ja puolivuotias typy painoi yli 9kg.

Mielestäni höpöhöpöä neuvolatädiltä.

Ei tarvi! Mulla jäi kaikki kilot synnärille ja maitoo suihkus rinnoista ja olin ihan pulassa niiden kanssa! Painoa mulla siis 54kg sillon ja edelleen eli ei tarvi olla lihava tuottaakseen paljon maitoa. Esikoisen synnyttyä painoin 48kg ja olin ihan liian laiha, mutta maitoa tuli silti kauheesti.

Mulla myös ollut samat kilot, reilu puolet jäi synnärille. Enemmänkin se nesteen ja ravinnon määrä synnytyksen jälkeen vaikuttaa maidon tuloon, ekoina kuukaisina ei saa miettiä kilojaan! Kyllä ne sit alkaa karista kun imetys pääsee kunnolla vauhtiin (noin 3kk)!

Jessus, ettei nykyään neuvolassa muuta kuin tuijoteta vaakaan. Ihmiset on yksilöitä ja raskaudet voi olla hyvinkin erilaisia ainonnousun määrää myöten ilman että olisi mitään vialla, liian paljon tai vähän, silti kaikkien jostain kumman syystä pitäisi mahtua tasan samaan muottiin.

Ei suoraan painonnousun määrästä voi päätellä mitään. Sen sijaan tärkeää on pitää huolta riittävästä ja ravinnepitoisesta ravinnosta ja muistaa juoda runsaasti vettä päivän aikana.

olla hankaluuksia mut oikeestyi en usko sen olevan niinkäänkään kiloista kun yksilöllisyydestä kiinni. Mun kaveri kanssa laihtu ihan luurangoksa kun alotti imettämisenja imetti kaksvuotiaaksi mukulaansa. Minä taas lihoin raskaudenaikana 25kg. Nesteitä ja vauvajutut lähti tietty siin alkuunsa mut varsinainen laihtuminen ei yrityksistä huolimatta lähtenyt tapahtumaan vasta kun lopetin imetyksen puolen vuoden jälkeen. Lienee pikemmenkin hormonaalisia kuin painoasioita, vaikka kyllä painokin tietty vaikuttaa hormonaalisiin asioihin.

Ei tartteta.
Mä kuopuksen syntymän jälkeen painoin parhaimmillani viitisen kiloa vähemmän kun ennen raskautta ja edelleen tuo liki 11kk syö tissiä ja oikeen mainiosti on maito piisannut vauvalle. Alkuaikoina oli ongelmana maidon ylituotanto. Painoa kuopusta odottaessa kertyi alle 10 kg.

Mulla nousi paino raskauden aikana 18 kiloa. Sairaalaan ei jäänyt yhtään, mutta neljässä kuukaudessa olin takaisin raskautta edeltävässä painossa ja kuukautta myöhemmin vielä pari kiloa kevyempi (ja selkeästi alipainoinen). Maitoa riitti todella paljon, niin että olisin voinut luovuttaa monta desiä päivässä, jos maito vain olisi kelvannut, vaikka neuvolassa varoittelivat, että noin nopea painon nousu lopettaa maidon tulon. Olin suorastaan pulassa kun vauva 8kk ikäisenä yhtäkkiä lopetti rintaruokailun ja maitoa olisi edelleen ollut yllin kyllin. Alun imetysongelmien aikana luin valtavan määrän infoa aiheesta ja niiden perusteella minulle jäi käsitys, että maidon määrä on enemmänkin kiinni geeneistä kuin edes imetystekniikasta, saati ainosta.

Eli ole ihan huoleti ja nauti loppuraskaudestasi!

Yhteistyössä