Raskaushepatoosista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli mulla todettiin hepatoosi rv 30 ja viikkoa myöhemmin aloitettiin Adursal 1+2/vrk joka laskikin sekä sappihappoja että maksa-arvoja, ei nyt normaalille tasolle mutta kuitenkin. Labroja otetaan kerta viikkoon ja äitiyspolilla käyn joka toinen viikko käyrillä ja joka toinen ultrataan. Rv 35+ arvot olivat taas nousseet ja Adursal nostettiin 2+3/vrk, jonka jälkeen arvot jälleen laskivat. Lääkärin mukaan hepatoosi on loppua kohden vaarallinen vauvalle ja mietinkin, lähteekö noi arvot useinkin taas nousuun kun laskettu aika lähestyy ja onko teillä itsellänne esimerkiksi miten helposti käynnistetty synnytys siinä tapauksessa vai lähdetäänkö sen adursalin kanssa vielä pelaamaan? Mulla ei siis ole ollut mitään hurjan korkeita arvoja, sappihapot korkeimmillaan 20 ja alat muistaakseni 250, tänään mennään rv 36+4. Kirjoitan puhelimella, toiv ei oo hirveästi virheitä. =)

Mulla käynnistettiin viikolla 36+4, sitä ennen olin viikon sairaalassa. Terve poika tuli, ja huolimatta hieman ennenaikasesta synnytyksestä, painoikin 2856 kg. Mulla siis tajuttiin toi hepatoosi vasta viikolla 35, eli melkeist siitä suoraan osastolle. Ei auttanut voi lääkitykset alentamaan arvoja.

Minulla kolmessa raskaudessa kyseinen vaiva. Kahdessa viimeisimmässä lääkityksenä Adursal. Arvot pysyi lääkityksellä hyvinä ihan loppuun saakka. Käynnistettiin rv 38 molemmat viimeisimmät synnytykset.

Okei, eli mun on siis mahdollista pyytää käynnistystä vaikka arvot ei ihan pilvissä olisikaan? Kutina kumminkin on tosi ikävää ja vaikken muuten turhan hysteerinen tän hepatoosin kanssa ole niin olo on vähän tukala sen vuoksi. Lääkärin kun tapasin viimeksi, sanoi ettei ole syytä käynnistää jos arvot ei siis lähde nousuun mutta käsittääkseni eivät anna ainakaan la:sta yli mennä (tämä taas neuvolan mielipide)?

Minulla oli hepatoosi ensimmäisessä raskaudessa. Käynnistys olisi ollut rv 35, kaksoset syntyivät kuitenkin hieman ennen sitä. Mulla oli myös toksemia, että en tiedä kumpi painoi enemmän kun käynnistystä suunniteltiin. Minulla on ollut käsitys että hepatoosiraskautta ei koskaan päästetä yli rv 38.

Yhteistyössä