Raskaushepatoosi vasta kolmannessa raskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Takana siis kaksi täysiaikaista raskautta (39+6 ja 40+1), joista ensimmäisessä verenpaineet koholla ja reippaasti turvotusta, ei kuitenkaan muuttunut raskausmyrkytykseksi missään vaiheessa, toisessa ei mitään. Nyt sitten odotellaan kolmatta viikolla 34+4, ja jonkin aikaa on jo vatsanahkaa kutittanut, olen tähän asti ajatellut sen johtuvan vain vatsan kasvamisesta. Eilen illalla kuitenkin alkoi kutisemaan jalkapohjia ihan mahdottomasti ja sama jatkui yöllä niin etten välillä saanut sen takia nukuttuakaan. Muistin että tuo jalkapohjien kutina on sellainen asia, josta kannattaa huolestuakin ja netistä sitten etsin, mihin tuo mahdollisesti viittaisi. Tarkoitus on heti huomenna aamusta soitella neuvolaan. Mutta ajattelin nyt kysäistä tietääkö joku onko mahdollista, että raskaushepatoosi tulisi vasta kolmannessa raskaudessa, vaikka aiemmissa ei ole sen suuntaan mitään merkkejä ollut? Itse kun ymmärsin että olisi yleisempää ensimmäisessä raskaudessa ja sitten uusisi myöhemmissä niillä joilla se on jo ollut...

Raskaushepatoosi ja raskausmyrkytys on ihan eri asioita. Mun mielestä raskaushepatoosi voi tulla missä raskaudessa vaan ja oireina on kämmenien ja jalkojen kutina. Varaa huomenna aika neuvolaan maksakokeisiin

Tiedän äitejä, joilla on tullut hepatoosi vasta esim. neljännessä raskaudessa. Minulla itselläni on kyllä ollut hepatoosi kaikissa raskauksissa, alkamisaika ja vaikeusaste on vain vaihdellut.

Kiitos! Jotenkin niistä teksteistä, mitä netistä aiheesta löysin jäi sellainen kuva, että tulisi todennäköisemmin ekassa raskaudessa ja sitten uusisi seuraavissa.

Juu, tiedetään että raskaushepatoosi ja raskausmyrkytys eriasioita ;)

Tarkoitus tosiaan on huomenna soitella neuvolaan ja pyytää, että arvt tarkistetaan. Eipähän sitten tarvitse turhaan miettiä... Vaikka tänään ei niin paljon olekaan kutittanut, mutta niinhän tuolla lukikin, että öisin usein pahenee.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Äkkiä huomenna neuvolaan ja kokeeseen. Vauva voi kuolla mahaan. Ottavat tarkkailuun osastolle

No höpö höpö, kannattaa ne maksa-arvot tarkistaa, mut ei mitään hengenhätää ole. Mulla epäiltiin viime raskaudessa, ei ollu terkkarin mukaan mitään hirveetä hätää ottaa ne kokeet.

Eipä tuolla vauvalla ainakaan mitään kovaa hätää tunnu toistaiseksi olevan. Sen verran on eläväistä sorttia :) Tosiaan lähinnä oman mielenrauhan kannalta meinasin joka tapauksessa sinne neuvolaan soitella ja kysellä noita testejä.

Yhteistyössä