Raskaushepatoosi, oisko jollain tietoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuaaaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuaaaaaa

Vieras
Olen raskaana rv 37+risat, nyt on muutaman päivän kutissut vatsaa ihan sietämättömästi. Ei ole ihottumaa tai mitään muuta jälkeä ihossa, paitsi että alkaa olla aika naarmuilla kun herään öisinkin siihen, että raavin vatsaani kaksi käsin ja kovaa! Iskee sellainen kutinakohtaus, jossa ei voi kuin raapia ja raapia, vaikkei se mitään autakaan. Rasvaaminen ei auta.

Voiko raskaushepatoosi puhjeta näin myöhäisillä viikoilla ja kuinka kiire on hakeutua tutkimuksiin, voiko odottaa maanantaita?

Netistä sain sellaisen tiedon, että synnytys käynnistetään yleensä näillä viikoilla jos on tuo raskaushepatoosi... ois kiva jos joku osaisi valaista jotain, tuli aika sekavaa tekstiä, kun olen aika sekaisin pelosta, kun kerran kohtukuoleman riski kasvaa tuossa...

ei auta periaatteessa ku odottaa maanantaille ja soitan terkalle et laitta lähetteen verikokeisiin. Itellä otettiin kans maksa-arvot 2 viikkoo sitte ku rupes kutittamaan ihan järkyttävästi mahasta, käsipohjista ja jalkapohjista. Mut arvot oli normaalit. Oon sit rasvaillu reilummin ja kutina pääosin kadonnu. Ei täs parin päivän sisässä mitään kerkee tapahtumaan. Tietty voit soittaa synnärillä, mut mahtaako labra toimia viikonloppuna????

Mulla alkoi just noin..ainoastaan mahaa kutisi.Arvot otettiin heti ja tulosten jälkeen sairaalaan sisälle seurattavaksi. Itse soittaisin sairaalaan ja pyytäisin labralähetteen.Aamulla kävisin otattamassa maksakokeet (paastoverikokeet) jne.. tuloksetkin tulee parissa tunnissa.

mulla oli raskaushepatoosi. Kutisi jalkapohjat ihan sikana. Soitin synnärille päivystykseen vkloppuna. Käskivät ootella maanantaihin ja neuvolaan. Ma otettiin näytteet ja maksa-arvot koholla. Samantien piti lähtee synnärille. Olin sitten 3päivää piuhoissa synnärillä ja sitten käynnistettiin, kun viikotkin oli täynnä. Kannattaa mennä siis verikokeisiin. Vaarana käsittääkseni sikiön kuolema.

kutiaako pelkästään vatsa?oletko rasvaillut?yleensä hepatoosissa kovaa kutinaa esiintyy kämmenissä ja jalkapohjissa... vatsan kutina on melko yleistä jo pelkästään ihon venymisen vuoksi...

Pelkästään vatsa kutiaa ja siitäkin ihan selkeä alue, jonka ulkopuolelta ei kutia. Ei ole rasvailun puutetta. Ei ole ensimmäinen lapsi, joten tuo tavallinen ihon venymisestä johtuva kutina on tuttua, tämä on kuitenkin jotain ihan muuta.

Mulla oli ekasta hepatoosi ja kutina ei todellakaan ollut sietämätöntä. Ajatelin että kylläpä on iho kuiva kun kutiaa niin ja silti arvot kohosi huimaa vauhtia.ja tosiaan vaan vatsa.. Ehkäpä ne synnäriltä laittais sen labralähetteen jos sinne soittaa? Jaksamisia <3

[QUOTE="a.p";22965371]Pelkästään vatsa kutiaa ja siitäkin ihan selkeä alue, jonka ulkopuolelta ei kutia. Ei ole rasvailun puutetta. Ei ole ensimmäinen lapsi, joten tuo tavallinen ihon venymisestä johtuva kutina on tuttua, tämä on kuitenkin jotain ihan muuta.[/QUOTE]

yleensä jos hepatoositaipumus on niin se tulee jo ekassa raskaudessa ja uusii sitten toisissa. ja tosiaan yleensä kämmenet ja jalkapohjat kutisee. mutta toki poikkeustapauksiakin voi olla.

[QUOTE="vieras";22965388]Mulla oli ekasta hepatoosi ja kutina ei todellakaan ollut sietämätöntä. Ajatelin että kylläpä on iho kuiva kun kutiaa niin ja silti arvot kohosi huimaa vauhtia.ja tosiaan vaan vatsa.. Ehkäpä ne synnäriltä laittais sen labralähetteen jos sinne soittaa? Jaksamisia <3[/QUOTE]

Nytkin iho on sellainen "kostea", kun rasvasin n. puoli tuntia sitten kunnon rasvalla, mutta silti kutiaa koko ajan. Pitäisköhän sinne synnärille soittaa... kuinkahan nopeaa ne arvot voi nousta, ónko päivystysasia?

Minulla oli raskaushepatoosi ja nimenomaan vatsaa kutitti kamalan paljon (ei jalkoja eikä käsiä). Mene heti aamusta lääkäriin ja pyydä ottamaan alat ja sappihappo. Alat vastaus tulee parissa tunnissa ja sappihappo parissa päivässä. Raskaus käynistettiin 38+5. Laske vauvan liikkeitä ja tarkkaile niitä!

voi piip ku nyt tietäs että uskaltaako odottaa maanantaihin. Olisi niin paljon helpompaa käydä oman kunnan tk:ssa ottamassa kokeet kuin lähteä synnärille, joka ei ole ihan lähellä. Mieskin töissä ja olen ilman autoa+ lapsille pitäs saada hoitaja...

Yhteistyössä