raskausdiabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mammeliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mammeliini"

Vieras
Olin viime viikolla sokerirasituksessa ja narahdinhan minä vaikka mitään riskitekijöitä ei olekaan. Testiin jouduin, koska esikoinen oli yli nelikiloinen. No testissä kuitenkin yli meni tuo 1. tunnin arvo, joka oli 11,3, kun raja-arvona täällä 10,0. Muut olivat ok. Nyt olen maanantaista asti kotona mittaillut arvoja ja kaikki ollut ok. Olen syönytkin ihan ohjeen mukaan, paitsi tänään halusin hiukan kokeilla miten sokerit reagoi epäterveellisempään ruokaan. Olivat hiukan enemmän koholla aterian jälkeen, mutta ei silti yli raja-arvon.

Onko tällainen ihan tavallista, että kotimittaukset onkin ihan ok, vaikka rasituksessa narahtaa? Päteekö silti kaikki raskausdiabeteksen riskit, seuranta ym.? Voiko esim. pahentua raskauden edetessä?

Jos joku tietäväinen tai kohtalotoveri löytyisi, olisin kovasti kiitollinen, koska tällähetkellä aika hukassa olen tämän kanssa itse :)

No lapsennkoon kannalta juuri tuo 1h arvo on merkityksellisin.
Sokerirasituksessa sitä sokeria on saman verran kun puolikkaassa suklaalevyssä(muistaakseni) koitappa vetää semonen jakato nouseeko sokerit.. Tai sit rasiallinen viinirypäleitä.

Monella Joilla on vaan yks arvo koholla riittää ihan yleisterveellinen ruokavalio periaatteessa, kuhan painoa ei hirveesti tuu loppua kohden ja muistaa liikkua. Tärkeää karsia sieltä vaan ne sokeripommit ja vaaleet jauhot, riisit pois.

Ja se kotimittausten raja-arvo ei o tuo 10, vaan (muistaakseni) jotain 7

On tavallista että käy juuri niinkuin sinulla..

Se kertoo vain siitä että tällä hetkellä ruokavalio riittää pitämään diabeteksesi kurissa.
On hyvin maahdollista että tilanne pahenee raskauden edetessä, joten ruokavalio kannattaa pitää kohdallaan.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Minä olen kahdessa viimeisessä raskaudessa narahtanut sokerirasituksessa (molemmilla kerroilla tuo tunnin 0.3 arvo yli rajan, muut ok). Olen katsonut jonkin verran mitä syön, mutta myös monesti syönyt ihan mitä sattuu ja yksikään arvo ei ole ollut kotimittauksissa koholla.
Kannattaa muuten varautua kuitenkin siihen että saat *askaa niskaan äitipolilla, vaikka kaikki arvot on ok. Täälä ainakin valitetaan joka ikinen kerta vaikka kaikki on ok, niin silti olet huonompi ihminen jos sulla on sokerit koholla.

Mulla oli kotona ns normaali syöminen ihan normaalilukemissa kotona, eli hyvin meni. Tietty jos herkutteli niin arvot nousi. Seurattiin sitten useissa ultrissa lapsen kokoa tarkkaan ja kasvohan se isoksi, mutta ei mitään ongelmia ollut vauvalla.

kiitos vastauksesta :)

Joo, kotimittauksen 1. tunnin raja-arvo on 7,8 eikä omat arvot oo siellä lähelläkään. Onneksi tietysti. Tätyypä kokeilla tuota suklaata ;)

Jännä, että tuo 1h arvo juuri vaikuttaa sikiön kokoon. Osaatko sanoa mihin perustuu?

[QUOTE="mammeliini";27025347]kiitos vastauksesta :)

Joo, kotimittauksen 1. tunnin raja-arvo on 7,8 eikä omat arvot oo siellä lähelläkään. Onneksi tietysti. Tätyypä kokeilla tuota suklaata ;)

Jännä, että tuo 1h arvo juuri vaikuttaa sikiön kokoon. Osaatko sanoa mihin perustuu?[/QUOTE]

Kai sitä sokeria siirtyy istukan läpi vauvan puolelle eniten aterianjälkeisessä tilassa. Silloinkun äidin verensokeri ei nouse kovin korkealle ja laskee nopeasti niin sokeria siirtyy vauvalle sopivasti. Jos sitä siirtyy liikaa niin vauva lihoo..

[QUOTE="mammeliini";27025447]onko siis niin, että hyvällä ruokavaliolla ja sokeriarvoilla kotimittauksissa, on vauvalla kuitenkin riski kasvaa liian isoksi?[/QUOTE]
tuossapa, makrosomia siis tarkoittaa sitä että lapsen syntymäpaino on yli 4,5kg
"
Makrosomian etiologia on monisyinen ja patogeneesi huonosti tunnettu.
Tärkeimmät makrosomian yksittäiset riskitekijät ovat äidin lihavuus ja raskaudenaikainen suuri painonnousu, raskausdiabeteksen vaikeusaste ja aiempi makrosominen lapsi.
Diabeteksen yhteydessä makrosomia johtunee pääosin hyperglykemian ja hyperinsulinemian voimakkaasta anabolisesta yhteisvaikutuksesta. Eniten lisääntyy rasvakudos 59, 60, ja sisäelimistä erityisesti maksa, perna ja sydän suurentuvat.
Raskausdiabetes lisää sikiön makrosomian riskiä.
Makrosomiaa esiintyy 15–40 %:lla vastasyntyneistä
Makrosomiaa esiintyy neljä kertaa enemmän insuliinihoitoisten kuin ruokavaliohoitoisten raskausdiabeetikoiden lapsilla .
Erityisesti aterianjälkeinen veren glukoosipitoisuus on yhteydessä sikiön makrosomian vaaraan."

www.kaypahoito.fi - Suositukset

Raskausdiabetekseen liittyy toki muitakin riskejä kuin liian suuri vauva. Mm raskausmyrkytysken vaara on suurempi.

Juu kaikkein tavanomaisintahan se on, että vaikka sokerirasituksessa on narahtanut, niin kotimittaukset ovat kunnossa. Kuten joku aiemmin sanoikin, niin tuo sokerirasitushan sitten kertoo siitä, että sun kropallasi on herkkyyttä sokeritasapainon häiriöihin. Ja jos tosiaan kotiarvoissa alkaisi olla enemmän heittoa oikeasta ruokavaliosta huolimatta, niin sittenhän ollaan ennenpitkää aloittelemassa insuliineja, ja se taas vie hoitokäytänteet, riskit jne taas aivan uudelle tasolle.

Raskausdiabetes on kuitenkin riski myös myöhempään 2. tyypin diabetekseen, joten kyllä nuo sinäänsä ihan tosissaan kannattaa ottaa.

Yhteistyössä