RASKAUSDIABETES VERIKOE PIAN! Onko teillä ollut r-diabetesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mua pelottaa ihan kauheasti, että mulla on se r-diabetes. Menen kokeeseen pian kun viikkoja on kasassa 16. Ja menen kokeeseen koska kuulun kuulemma riskiryhmään. :( Ihan vähän ylipainoa, mutta monirakkulaiset munasarjat! Pelottaa, eniten tässä se, että mulla on se ja vauva kasvaa liian isoksi ja en pysty synnyttämään sitä sitten (jää jumiin ja vammautuu siitä). Olen muutenkin tosi pienikokoinen vaikka onkin ihan vähän ylipainoa, mutta pituuteni 150cm... :(

Kokemuksia r-diabeteksesta ?

Mua pelottaa ihan kauheasti, että mulla on se r-diabetes. Menen kokeeseen pian kun viikkoja on kasassa 16. Ja menen kokeeseen koska kuulun kuulemma riskiryhmään. :( Ihan vähän ylipainoa, mutta monirakkulaiset munasarjat! Pelottaa, eniten tässä se, että mulla on se ja vauva kasvaa liian isoksi ja en pysty synnyttämään sitä sitten (jää jumiin ja vammautuu siitä). Olen muutenkin tosi pienikokoinen vaikka onkin ihan vähän ylipainoa, mutta pituuteni 150cm... :(

Ensinnäkin muista puhua peloistasi. Jos sulle todetaan rd sun on noudetettava tiukkaa ruokavaliota ja ehkä pitää ottaa lääkkeitä. Minulla oli raskaus ajan diabetes metriform lääkkeet. Jatkuva ravaaminen ultrissa ja syönnin valvonta . oli tosi raskasta synnytin rv r42+6 kiireellisellä sektiolla kun synnytys ei edennyt 4.5kg vauvan. Lääkärit reakoivat nopeasti ja kaikki meni hyvin

Minulle sanottiin että käynnistävät etuajassa (viikoilla 38-40) jos näyttää siltä että on iso vauva tulossa, jos näyttää normaalikokoiselta niin eivät välttämättä silloinkaan päästä viikolle 41. Jos näyttää ettei vauva mahdu alakautta niin leikataan, aika harvinaista kai nykyään että vauva juuttuisi kiinni, etenkin kun diabeetikot ultrataan ennen synnytystä.

Minulla tuo raskausdiabetes on ilmeisesti aika rajuna, ultraavat siis muutaman viikon välein (todettiin viikolla 17, ultrattiin viikolla 18, 20 (rakenne) ja viikolle 24 jo lyöty lukkoon). Ruokavalio on tiukka, on sekä metformiini (tablettilääke) että pitkävaikutteinen insuliini (kynäruisku), tarpeen vaatiessa lisätään tuohon vielä lyhytvaikutteinen ateriainsuliini. Liikunnalla voi myös alentaa verensokeria, kun taas stressi, unettomuus, flunssat nostaa verensokeria.

Mulla oli lievä raskausd.

Oikeastaan niin lievä, että en tiedä kannattaisko mun edes tähän vastata. Tarkoittaa siis sitä, että viimeisessä verikoe meni hieman yli sallitun. Neuvolassa annettiin laite, jolla mitata verensokeri ja nopeat ruokaohjeet. Olisin päässyt johonkin ryhmiin ja ruokaterapeutille, mutta en halunnut, eikä mua painostettu. Mulla ei ollut ylipainoa ja vauva syntyi normaalikokoisena alakautta. Synnytyksessä ei ollut ongelmia raskausd:n takia.

Ne verikoearvot heitti välillä mitä sattuu, mutta se oli selkeesti aina kiinni siitä, mitä mä olin itse syönyt. Mulla ei ollut mitään ongelmaa syödä terveellisesti ja hyvin, joten... ei mitään.

Minullakin oli lievä raskausdiabetes. Sitä seurattiin neuvolan ja diabeteshoitajan avustuksella ja arvot pysyivät ruokavaliohoidolla hyvinä. Lapsi syntyi alateitse normaalisti ja normaalipainoisena, ja synnytyksen jälkeen vauvan sokeriarvoja seurattiin muutaman päivän ajan. Riski ei tarkoita, että sinulla olisi r-diabetes eikä sen toteaminen tarkoita että se olisi vakavammasta päästä.

Yhteistyössä