Raskausdiabetes, mutta ei sokereita pissassa?

Oon jo hetken epäillyt että mulla ois sokeritasapainossa häikkää, ehkä mahdollisesti raskausdiabetes puhkeamassa tai jo puhjennut? Sokerirasitustestiin en joutunut, kun lähtöpainoni ennen raskautta oli niin alhainen. Pissa on ollut puhdas jokaisella neuvolakäynnillä, ettei neuvolatätikään ole maininnut mitään. Onko mahdollista sairastaa raskausajan diabetestä niin, ettei sokereita ilmaannu edes pissaan?

Syy miksi pohdin tämmöisiä, on erityisen kovat heikotukset joihin auttaa vain ja ainoastaan joku kunnolla makea. Siis vaikka söisi kuinka säännöllisesti pitääkseen sokeritasapainot normissa. Samaten pissa on haissut jo jonkun aikaa todella inhottavalle, just semmoselle makeahkolle? Kaikenlisäks mun paino on noussut jopa päälle kilon viikkotahtia, tosin mut määrättiin lepoon ennenaikaisten supparien vuoksi. En vain jotenkin usko, että painoa vois silti kertyä tuohon tahtiin ellei jotain häikkää olis, en mitään erityistä ummetustakaan pode. Samaten erään ultran jälkeen potilastietoihin oli kirjattu että sikiön vatsanympärys ehkä hieman iso, mutta saattaa johtua mittausvirheestä asennon vuoksi? Eikös se vatsanympärys siellä pikkasellakin saata alkaa kasvaan kovempaa vauhtia, jos äidin sokereissa on häikkää??

Kyselin äitiyspoliklinikkakäynnillä että oiskohan tässä mitään mahdolisuutta päästä rasitustestiin, mutta hän sanoi että ei nyt välttämättä, mutta voin kysellä ens neuvolakäynnillä mahdollisuutta sokerien mittailuun kotona jos kovasti huolestuttaa.. Ens neuvolaan on vielä pari viikkoa, ja oon nyt viikoilla 31+2.

Mitäs tässä nyt?
 
vierailijak
Kolme raskausdiabetesraskautta ja yhden kerran löytyi virtsasta sokeria.

Nykyäänhän ainakin pk-seudulla sokerirasitus tehdään kaikille odottajille kertaalleen ja riskiryhmään kuuluville kahdesti. Miksi sitä ei siis sinulle ole tehty?
 
vierailija
Sanot vaan että haluat testiin, kyllä varmasti sinne pääset. Jos sinulla on PCOS, tai jollain lähisukulaisella on diabetes, muista mainita myös niistä.

Virtsaan ei tule sokeria, ellei diabetes ole todella paha ja hoitamaton. Vastaavasti noissa sokerirasituksissa tulee raskausdiabetesdiagnoosi todella helposti, vaikkei olisi mitään oireita ja sokerit pysyvät hyvinä ilman minkäänlaista hoitoa. Minä narahdin sokerirasituksessa, sain raskausdiabetesdiagnoosin, mittasin sokereita 25 viikkoa, ja tuona aikana tuli vain 2 ylitystä ollessani sairaana -- enkä minä edes noudattanut mitään ruokavalioita, vaan söin aina mitä mieli teki. Edes karkin mässäily ei nostanut sokereita liian korkeiksi. Joten sokerirasituksen rajat ovat todella tiukat, ja diagnoosi tupsahtaa, vaikkei olisi edes mitään korjattavaa.
 
Kolme raskausdiabetesraskautta ja yhden kerran löytyi virtsasta sokeria.

Nykyäänhän ainakin pk-seudulla sokerirasitus tehdään kaikille odottajille kertaalleen ja riskiryhmään kuuluville kahdesti. Miksi sitä ei siis sinulle ole tehty?
Niinkun ylempänä taisinkin mainita, ei sitä ole kuulemma ollut tarpeen tehdä koska lähtöpainoni oli alhainen? Näin on sanonut kaksi eri neuvolatätiä (vaihtui välissä) ja ylilääkäri rakenneultran yhteydessä kun keskusteltiin asiasta. Kun ei lähisuvussakaan ole kun yksi vanhuusiällä sairastunut. En tiedä sitten miksei sitä rdtä voisi saada siitä huolimatta.. Kaikki kaveritkin ihmettelevät, kun he ovat ilmeisesti automaattisesti tuossa testissä käyneet? Nyt viimeksi tosiaan kyselin tuosta kahden tunnin sokerirasitustestiin pääsemisen mahdollisuudesta, mutta lääkäri suositteli ennemmin että mittaisin arvoja itsekseni kotona jos huolta on...? :|
 
Sanot vaan että haluat testiin, kyllä varmasti sinne pääset. Jos sinulla on PCOS, tai jollain lähisukulaisella on diabetes, muista mainita myös niistä.

Virtsaan ei tule sokeria, ellei diabetes ole todella paha ja hoitamaton. Vastaavasti noissa sokerirasituksissa tulee raskausdiabetesdiagnoosi todella helposti, vaikkei olisi mitään oireita ja sokerit pysyvät hyvinä ilman minkäänlaista hoitoa. Minä narahdin sokerirasituksessa, sain raskausdiabetesdiagnoosin, mittasin sokereita 25 viikkoa, ja tuona aikana tuli vain 2 ylitystä ollessani sairaana -- enkä minä edes noudattanut mitään ruokavalioita, vaan söin aina mitä mieli teki. Edes karkin mässäily ei nostanut sokereita liian korkeiksi. Joten sokerirasituksen rajat ovat todella tiukat, ja diagnoosi tupsahtaa, vaikkei olisi edes mitään korjattavaa.
Joo kun testiin pääsemisestä yritin kysellä, niin suositeltiin vaan tuota että mittaisin arvoja hetken aikaa kotona. Ihan vaan siks, kun ei mulla ole ollut mitään viitteitä siitä että tarvitsisi sellaisessa käydä. Joopajoo.. Oon useampaan otteeseen ilmaissut huoleni sokeritasapainojen kanssa, ja nyt oon vielä lihonutkin ihan älytöntä vauhtia tosi lyhyessä ajassa. :( Soitan kyllä huomenna neuvolaan että voisko sinne nyt viimein päästä, hitto sentään.
 
vierailija
Se kotimittaus on ihan yhtä hyvä. Jos nimittäin rasituksessa narahdat, saat kotiisi testipaketin, ja sinun käsketään mitata arvoja kotona joka ruoan jälkeen tunnin päästä. Jos arvot ovat liian korkeat kotimittauksissa, sinun käsketään noudattaa raskausdiabetesruokavaliota tarkemmin ja käsketään liikkua ruoan jälkeen, ja sitten taas jatkat kotimittailua eläen ohjeiden mukaan. Ja jos edelleen tulee ylityksiä, sitten vasta pääset polille.

Joten jos ne ovat sinulle tyrkkäämässä kotitestiä käsiin, niin et sinä sitten mitään sokerirasitusta tarvitse. Otat vain testipaketin ja testaat kotona kuten silloin, jos olisit jo narahtanut sokerirasituksessa. Paremminhan se kotitestaus kertoo kuin sokerirasitus.
 
vierailija
Ai niin, hypoglykemia tulee vain jos käytät lääkitystä, joka laskee verensokeria. Eli hoitamattomille diabeetikoille tai vaikkapa ruokavaliohoitoisille diabeetikoille ei hypoglykemiaa tule ollenkaan. Kun verensokeri laskee hitaasti, maksa alkaa nostaa verensokeria luonnostaan. Hypoglykemia tulee vain silloin kun elimistö saa lääkkeenä insuliinia niin paljon, ettei maksa ehdi nostamaan verensokeria normaaliksi.

Jos siis et käytä verensokeria laskevaa lääkitystä, ei sinun tarvitse pelätä mitään hypoglykemiaakaan. Verensokeri voi toki olla matala aina välillä, mutta ei niin matala, että siitä olisi sinulle mitään vaaraa, ja se menee itsekseen ohi, vaikket mitään söisikään.
 
vierailija
Meillä päin sokeriasitukseen joutuu kaikki yli 25v ensisynnyttäjät, BMI yli 25, sukulaisella olevan diabeteteksen takia.

Itse pääsin sukulaisen diabeteksen takia molemmissa raskauksista vaikka norm. paino ja ikä 21/23. Paastoarvo oli rajalla ja radidiagnoosi napsahti, ikinä ei ollut sokeria pissassa ja söin kuten ennenkin (myös karkkia) molemmat vauvat olleet syntyessään normaalia pienikokoisempia viikkoihin nähden (alle 3kg), eli ei mitään sokerivauvoja
 

Yhteistyössä