Raskausdiabetes ja synnytys?

Sain määräyksen mittailla sokereita neljä seuraavaa viikkoa, kun paastoarvoni oli 5.2, raja kun on 5.1.
Eli nyt sitten olen ilmeisesti "raskausdiabetes-potilas", joten kertoisko joku, miten tämä vaikuttaa synnytykseen? Kun siis insuliinia en näillä näkymin joudu pistämään missään vaiheessa ja tämä mittailukin lopetetaan kuukauden kuluttua jos arvot ovat rajojen sisäpuolella. Voidaanko raskausdiabetes-äidin raskaus päästää yliaikaiseksi vai käynnistetäänkö se viimeistään la:na? :/ Kiitos kertoville! :flower:

Ja miten se muuten vaikuttaa synnytykseen vai vaikuttaako mitenkään...?

Miss Elvis rv 32
 
Rd vauvaa seurataan yleensä tarkemmin äippöpolilla. Ultrataan ja tehdään painoarvioita. Jos vaavi isokokoinen niin käynnistävät lasketun ajan tienoilla. Tulee yös muistaa että raskausmyrkytyksen riski on suuremi rd äidiellä, sillä sokerit on jo valmiiksi koholla. Itse synnytyksessä ei välttämättä ole mitään eroa. Jso lapsi on selkees sokerivauva, eli keskivartalo on saman kokoinen kun pään ympärys, niin silloin synnytys saatta vähän pitkittyä. Myöskin vaavin sokeriarvoja seurataan. Jos raja alittuu vaasilla sattaa joutua teholle tippaan. Tosin eihän kaikissa synnytys sairaaloissa ole varsinaista teho-osatoa, joten niissä mittailaan säännöllisesti sokeri ja tarvittaessa annetaan glukoosia ruiskulla suuhun. Teholla glukoosi menee tipan kautta suoraan. Rd vauvoilla on myös suurempi riski bilirobiinien kohoamiseen.

Mulle itellä kahdesti ollut insuliinihoitoinen raskausdiebetes. esikko syntyi keskosena ja oli viikkoihin nähden normaalin kokoinen. Teholal joutui viikon olemaan, mutta vain pari päivää sokeritipassa. Toinen syntyi rv 38 ja oli myös normaalin kokoinen, ehkä jopa hieman pieni... Teholle joutui vuorokaudeksi tippaan. Bilirubiinit, siis keltaisuutta, ei kummallakaan ollut, ei edes keskosella.

Mmh.. tulikohan vastattua kysymyksiisi...? Jos muuta niin kysy lisää...
 

Yhteistyössä