Raskausdiabetes ja synnytys asiaa

Te joilla on ollut raskaudiabetes, onko lapsi kasvanut isoksi massussa? Onko jouduttu käynnistämään synnytys tai tekemään keisarileukkaus? Vai onko ollut ihan normaalisynnytys?

Mietiskelen asiaa, kun äippäpolilla yks lääkäri tuumas että voidaan käynnistää jo viikolla 38, toinen sano että käynnistetään ennen laskettua-aikaa ja kolmas että antaa kasvaa rauhassa ja syntyy kun syntyy.. Tällähetkellä sokeri ei ole kasvattanut lastani vaan kasvu menee keskikäyrällä. Mutta minun sokeriarvot ovat kokoajan koholla vaikka on ruokainsuliini ja pitkävaikutteinen insuliini, joka otetaan aamulla ja illalla käytössä. Kokoajan kasvatetaan annoksia muttei tunnu auttavan paastoarvoihin.
 
minä
Itselläni oli myös raskausdiabetes, tosin niin lievänä, että sokerit pysyi alhaalla, kun hiukan tarkemmin katsoi, mitä suuhunsa laittoi.
Jännitin myös asiaa, että miten iso vauva tulee, mutta ihan turhaan. Painoarvioissa käytiin ja kaikki näytti normaalilta, niin ei käynnistetty vaan annettiin syntyä ajallaan. Eikä siis tullut jättiläisvauvaa :)
 
Mun kokemus
Mulla oli diabetes mutta vauva oli norm kokoinen, ei käynnistetty eikä ollut ongelmia.
Jos sinun vauva ei tosiaan ole kasvanut "liiaksi" niin ei sitä käynnistetä vain sen perusteella että on rd.
 
mulla ollut raskausdiabetes, arvot oli koholla ennen insuliinin aloitusta, tasaantu loppuraskautta kohden, vauva oli normaalipainoinen syntyessään ja jäi tarkailuun sokerikäyrille vuorokaudeksi jolloin siirtyi osastolle missä jo itse olin ja kotiuduttiin samaan aikaan ja mulla ei käynnistetty vaan synnytys käynnistyi itse n rv38
 
vieras
Minulla oli myös RD, ruokavaliohoitoinen ja noudatin sitä tarkkaan. Vauva syntyi viikoilla 41+2, itsekseen rupesi syntymään ja painoi n. 3,4kg. Meillä meni siis kaikki hyvin, vauvan sokeriarvotkin oli seurannassa normaalit.

Tsemppiä! :)
 
Gerbera
Mulla oli raskauden aikana yhden kerran paastoarvo koholla, 5.4 ja tästä syystä diagnosoitiin raskausdiabetes. Vauva oli jo rakenneultrassa "iso". Synnytystapa-arviossa 3,6 kiloa rv35, syntyi kiireellisellä sektiolla rv 42+0 ja painoa oli huimat 4600 grammaa. Vaikka vauvan iso koko oli tiedossa jo hyvissä ajoin, ei ennenaikaisesta käynnistämisestä / sektiosta ollut missään vaiheessa puhetta. Ja ne ultran arviot voi heittää aika reilusti, mulle tehtiin 5 tuntia ennen sektiota ultra ja sen mukaan vauvan olisi pitänyt painaa enintään 4000 grammaa eli hyvin isosta heitosta oli kyse.
 
Meillä on nyt ongelmana se ettei mun sokeriarvoja saada alas noilla insuliineilla ja nostetaan kokoajan insuliinien yksikkömääriä kun ei voi nostaa kuin muutaman yksikön vähän väliä. Itellä kokoajan hirvee väsymys ja todella huono olo. Saas nähä mitä ne nyt taas keksii kun meen seuraavan kerran äippäpolille

*muoks* lääkärit ovat siis huolissani myös mun tilasta, ei pelkästään vauvan tilasta
 
2x
Mulla on ollut 2 raskautta, molemmissa gdm ja siihen pitkävaikutteinen iltainska. Paastoarvoissa ongelma, oli 6:n molemmin puolin ja inskaa pistin päälle 40ky.. Ensimmäinen raskaus käynnistettiin rv 38, vauva oli makrosominen ja syntyissään 4300g/52cm. Toisessa raskaudessa vauva oli normikokoinen ultrien mukaan, käynnistettiin kuitenkin rv 39, että ei kasva isoksi. Syntyissään vauva 3700g/52cm. Molemmilla sokerit heitteli, mutta korjaantuivat lisämaidolla.

Inskahoitoisten diabeetikoiden raskaudet yleensä käynnistetään viimeistään laskettuna aikana, koska myös istukan toiminta saattaa heiketä ja siksi virtauksia kytätään jatkuvasti. Eli iso koko ei ole ainoa ongelma.
 

Yhteistyössä