raskausdiabetes ja ruoan jälkeen mittaaminen, ei tajua miten otetaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pöhkö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pöhkö"

Vieras
jäin kiinni sokerirasituksessa ja nyt pitää mittailla arvoja.

Miten mittaan sokeriarvot , kun pitää mitata tunnin päästä ruokailusta? Milloin on tunnin päästä? Otanko ajan siitä kun lopetan ruokailun? Jos ruokailuni kestää 30min niin mittaanko siitä 30min päästä? vaiko vasta ruokailun lopettamisen jälkeen 1h päästä?

Olen ihan pihalla eikä neuvolatädin ohjeissa ollut kuin että mittaa tunnin päästä ruokailusta ja aamuisin. mutta sekin on epäselvää että pitääkö aamulla on aina se 12h syömättömyysarvo?

Aamulla otat ihan vaan sen arvon mikä tulee. Jos heräät kuudelta ja oot syöny iltapalan klo 24 ni sit se on se paastoarvo.Sillä ajalla ei sinänsä oo väliä.

Ja joo ite oon mitannu ruuan jälkeen tuntia sen jälkeen ku oon lopettanu syömisen.

Itse sain aikoinaan Naistenklinikalta ohjeen, että yöllä ei syödä ja aamulla mitataan (n. 12 tuntia syömättä). Mitataan ennen ruokaisua silloin, kun annos on jo edessä ja haarukka valmiina ja siitä tunti--puolitoista eteenpäin "jälkimittaus". Siis että jos söi puoli tuntia, niin viimeistään tunnin kuluttua mittaus. Mutta kyllä sä suunnat saat ilman minuuttiaikataulua!

Pieni korjaus...tärkeää on muistaa että kun on raskausajan diabetes niin syömättä EI SAA olla yli 10h! Eli paasto otetaan 12h VAIN kun mennään rasitukseen,sen jälkeen kun saat mittarit ja muut niin iltapalan ja aamupalan väli ei ole saa olla yli 10h!!!

Yhteistyössä