Raskausdiabetes arvoista ja onko pahentunut seuraavissa raskauksissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uiiiiiam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen tässä pari päivää mittaillut verensokeria, mutta en saa millään arvoja lähellekään ylärajaa? Harmittaa tuo Radi-diagnoosi, kun kuitenkaan ikäänkuin sitä ei olis.. äskenkin omenan & pullan jälkeen 1h arvo 4,8 :o

voiko verensokeri ylipäätään olla liian matala/reagoida ruokaan liian vähän tms. vai olenko vaan tyytyväinen ettei rajat pauku lähellekkään?

Olen tässä pari päivää mittaillut verensokeria, mutta en saa millään arvoja lähellekään ylärajaa? Harmittaa tuo Radi-diagnoosi, kun kuitenkaan ikäänkuin sitä ei olis.. äskenkin omenan & pullan jälkeen 1h arvo 4,8 :eek:

voiko verensokeri ylipäätään olla liian matala/reagoida ruokaan liian vähän tms. vai olenko vaan tyytyväinen ettei rajat pauku lähellekkään?
Ole vain tyytyväinen. Liian matala verensokeri on ongelma vain niillä, jotka laskevat verensokeria lääkityksen avulla, tai niillä jotka ovat alipainoisia eivätkä ole saaneet ruokaa moneen päivään. Meillä muilla maksa alkaa tuottamaan lisää sokeria varastoistaan tasaamaan verensokeria.

Ole vain tyytyväinen. Liian matala verensokeri on ongelma vain niillä, jotka laskevat verensokeria lääkityksen avulla, tai niillä jotka ovat alipainoisia eivätkä ole saaneet ruokaa moneen päivään. Meillä muilla maksa alkaa tuottamaan lisää sokeria varastoistaan tasaamaan verensokeria.

Kiiiiitos kun jaksat vastata! Nytkin 1h lounaasta tasan 5,0 eli ei siis pahasti huolta. Ei se tosiaan ekassakaan raskaudessa kotioloissa noussut kertaakaan liian korkeaksi.. Mites kun sokerirasituksessa tällä kertaa nimenomaan se 2h arvo oli koholla, niin pitäiskö mun mittailla sit 2h ruuan jälkeen aina? Onko siinä se sama 7,8 rajana, osaatko sanoa?

Kiiiiitos kun jaksat vastata! Nytkin 1h lounaasta tasan 5,0 eli ei siis pahasti huolta. Ei se tosiaan ekassakaan raskaudessa kotioloissa noussut kertaakaan liian korkeaksi.. Mites kun sokerirasituksessa tällä kertaa nimenomaan se 2h arvo oli koholla, niin pitäiskö mun mittailla sit 2h ruuan jälkeen aina? Onko siinä se sama 7,8 rajana, osaatko sanoa?
Voithan toki kokeilla mitata molempia aina välillä ja katsoa minkälaisia arvoja siitä tulee. Sokerirasitushan on aivan poikkeuksellinen tilanne, ei kukaan millään aterialla syö sellaista määrää sokeria, joka on vieläpä nestemäisenä jotta se kaikki sokeri imeytyisi nopeasti ja kerralla.

sama ohjeistus vaikka 2h arvon koholla mittaat ennen ruokaa ja ruuan jälkeen.
nyt käyt neuvolassa tai diabetes hoitajalal niin eiköhän asiat selkene, jos arvotpysyy ok kotimittauksillakin ei sulla eikä vauvalal ole hätää :)

Ekassa raskaudessa oli radi. Yksi arvo, en muista enää mikä, ylittyi 0.2 yksikköä, mutta ylittyi kuitenkin, joten radi. Mittailin verensokereita. Pysyivät matalina, ruokavalio oli suht perus, mut toki vältin makeita. Loppuraskaudesta tuli joitain ylityksiä, mutta ei pahoja. Syntyi pienikokoinen vauva.

Seuraavassa raskaudessa ei ollut radia. Pistelinkin menemään välillä ihan mitä sattuu, mutta yritin syödä terveellisesti pääpiirteissään kuitenkin. Syntyi pienikokoinen vauva, joka oli syntyessään vain 20 g painavampi kuin isosisaruksensa.

Mulla siis ekasta oli Radi, joka ruokavaliohoidolla kesti niin, ettei yhtäkään ylitystä tainnut tulla. Kesti syödä jopa pitsan tai karkkia jonkinverran, vaikka pääasiassa hyvin tiukkaa linjaa pidin.

----En tajua miten porukka yleensä tuntuu pystyvän ottamaan tämän niin kevyesti.
:eek:
Melkoisen ristiriitaista kun menee syömään y h t ä ä n karkkia:confused:
Tuo ei todellakaan ole ollut mikään tiukka linja:barefoot:

Yhteistyössä