Raskausdiabetes arvoista ja onko pahentunut seuraavissa raskauksissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uiiiiiam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uiiiiiam

Vieras
Mulla siis ekasta oli Radi, joka ruokavaliohoidolla kesti niin, ettei yhtäkään ylitystä tainnut tulla. Kesti syödä jopa pitsan tai karkkia jonkinverran, vaikka pääasiassa hyvin tiukkaa linjaa pidin. Nyt toinen raskaus ja toisessa sokerirasituksessa (rv 27) 2h paastoarvo meni yli.

En ole vielä saanut mittaria, niin en osaa sanoa yhtään miten arvot kotona menee, mutta kysyisin kokemuksia että onko Radi aina pahentunut seuraavissa raskauksissa? Onkohan mulla mahiksia selvitä taas vaan ruokavaliohoidolla? Ja onko tuo 2h arvon ylitys todella vähemmän paha, kuin esim. paastoarvon ylitys?

Kiitos jo etukäteen vastauksista. Oon ottanut tän taas tosi raskaasti, enkä varmaan koskaan tule antamaan itselleni anteeksi jos vauvalle esim. diabetes puhkeaisi. Ekasta raskaudestakaan ei mahakuvia ole, kun aloin inhota itseäni niin paljon diagnoosin jälkeen.. nyt tuntuu samalta. En tajua miten porukka yleensä tuntuu pystyvän ottamaan tämän niin kevyesti.

Menivätkö arvot rasituksessa kovasti yli? Minulla meni 1h-arvo yli 0,1 verran, eikä minulla ollut oikeasti mitään raskausdiabetesta, vaikka diagnoosin sainkin. Koko raskauden ajan mittasin sokereita kiltisti, en noudattanut mitään ruokavaliota, eikä ylityksiä siltikään tullut, paitsi kerran flunssassa. Tähän lääkärikim totesi, että ei ollut sitten radi, vaikka rasituksen raja-arvo ylittyikin.

Rasituksista voi tulla liian korkeita arvoja jos olet sairas tai et syönyt riittävästi rasitusta edeltävänä päivänä. Nämä molemmat vaikuttavat sokerirasituksen tuloksiin vaikka niistä ei etukäteen varoitetakaan. Eli flunssassa ei kannata rasitukseen mennä, ja edellisenä päivänä ei saa skippailla aterioita.

Diabetes kulkee geeneissä, joten hedelmöittymisen jälkeen et pysty vaikuttamaan siihen, millaiset geenit olet lapselle antanut. Raskausdiabeteksen seurannalla yritetään vain estää se, ettei lapsesta tule sokerivauvaa, eli liian isoa. Joillekin sokerivauvoille tulee isompiakin ongelmia, mutta raskausdiabetesta seurataan ja hoidetaan niin hyvin Suomessa, ettei tästä ole pelkoa.

Koska sait raskausdiabeteksen, on sinulla diabetesgeenit ja saat kakkostyypin diabeteksen vanhempana, ellet kuole johonkin muuhun ennen sitä. Kakkostyypin diabetes ei ole maailmanloppu, se on aika helppohoitoinen ja huomaamaton sairaus.

Tsemppiä!

on ihan sama mikä 3mesta arvosta on pielessä sinulle todetaan RD niinkuin varmaan tiedätkin.
käsiittäkseni on se paasto tai ei on asia ihan yhtä paha.
lapsesi voi sairastua vanhemmalla iällä 2tyypin diabetekseen , mutta tästä voit lastasi valistaa hyvän ruokavalion ja liikunnan avulla sitä lapsesi tuskin tulee saamaan.
en tiedä mitkä on lähtökohtasi raskauteen miksi syytät itseäsi, koita nauttia raskaudestasi .
minua ihmetytti että vasta rasituksen jälkeen on alettu sokereita seuraamaan?
minulla ekassa raskaudessa lähtöpaino 90kg, ekassa rasituksessa RD.
nyt tokassa raskaudessa lähtöpaino 110kg, vasta 3mannessa rasituksessa RD.
mittari tarjottiin heti käteen kun terkalla kävin ekan kerran raskauden aikana että voin kotona seurata.
eka RD oli mulla vaikeempi sain lääkityksen jolla pysyi jotenkin kurissa.
nyt RD pysyy pelkällä ruokavaliolla kurissa, mitä muuta haluat kysyä? etkö voi neuvola tädin kanssa puhua?

Mulle ei ekassa raskaudessa edes sanottu, että olisi radi, jälkikäteen toisessa raskaudessa eri neuvolan täti ihmetteli miksi ei oltu puututtu mitenkään, kun paastoarvo oli 0,1 ylittynyt siitä rajasta. Vauva syntyi kuitenkin "radista" huolimatta sitten viikkoihin nähden pienipainoisena ja verensokerit ei pysynyt tarpeeksi korkealla pariin ekaan päivään. Suvussa ainoastaan 1 tyypin diabetesta.
Toisessa raskaudessa kaikki arvot normaalin rajoissa.

2h arvo oli tässä raskaudessa 9,5, kun raja oli muistaakseni 8,6 eli kyllähän tuo ylittyi.. mutta Mites kun edellisessäkin radi-diagnoosin jälkeen seurattiin vaan ennen ruokaa ja 1h ruokailun jälkeen arvoja, saankohan nyt eri ohjeet? ensi viikolla menen neuvolaan, siellä sitten kyselen enemmän.

Mulla tässä raskaudessa lähtöpaino oli 15kg vähemmän kuin viimeksi ja ruokavalio mielestäni päällisin puolin täysin kunnossa, mutta nyt tosiaan jätän viimeisetkin herkut vaan pois. Elättelin siksi vähän jo toiveita..

2h arvo oli tässä raskaudessa 9,5, kun raja oli muistaakseni 8,6 eli kyllähän tuo ylittyi.. mutta Mites kun edellisessäkin radi-diagnoosin jälkeen seurattiin vaan ennen ruokaa ja 1h ruokailun jälkeen arvoja, saankohan nyt eri ohjeet? ensi viikolla menen neuvolaan, siellä sitten kyselen enemmän.

Mulla tässä raskaudessa lähtöpaino oli 15kg vähemmän kuin viimeksi ja ruokavalio mielestäni päällisin puolin täysin kunnossa, mutta nyt tosiaan jätän viimeisetkin herkut vaan pois. Elättelin siksi vähän jo toiveita..
Seurantatapa vaihtelee vähän riippuen siitä, missä päin Suomea olet. Neuvolassa kyllä kerrotaan.

Laihat ja terveellisestikin elävät voivat saada raskausdiabeteksen ja kakkostyypin diabeteksen myöhemmin, jos vain ovat saaneet sopivat geenit. Tuota terveellisten elintapojen vaikutusta on tapana liioitella, koska muutenhan ihmiset eivät välittäisi niistä yhtään. Niillä, joilla on väärät geenit, veren sokeriarvot nousevat pikku hiljaa koko elämän ajan, kunnes diagnoosiraja ylittyy. Elintavoilla tuota hidasta nousua saadaan hidastettua, mutta kyllä se nousu silti jatkuu, ja riittävän kauan kun tätä palloa tallustaa, ylittyy se diagnoosiin tarvittava rajakin.

Onko mun nyt oikeasti parempi syödä esim. 2h välein vähemmän vai esim. 4h välein enemmän?
Raskausdiabeteksen ruokavaliolla on tarkoitus saada verensokeri pysymään mahdollisimman tasaisena, ettei tulisi isoja huippuja. Eli vähän ruokaa ja usein, ja hitaasti sulavaa. Virallisessa ohjeessa on todella paljon hiilihydraatteja, mutta joillain juuri hiilihydraatit aiheuttavat korkeita sokereita. Kannattaa mitata verensokeria ja katsoa miten oma kroppa reagoi. Yksi tuttuni ei saanut sokereitaan ollenkaan pysymään aisoissa sillä virallisella ohjeella, ja kun hän heitto sen roskikseen, pysyivät sokeritkin rajojen alapuolella. Mutta kannattaa siis ihan mittaamalla katsoa mikä on itselle paras.

Niinhän se kaiketi on. Pitää odottaa, että sen mittarin saan. Ekassa raskaudessa sokerit ei tosiaan ylittyneet kertaakaan, mutta en varmaan syönytkään niin paljon hiilareitakaan kuin virallinen ohje oli. Ja vauva syntyi 40+jotain, mutta painoi silti "vain" aika tasan 3kg..

Silti ahdistaa.

Niinhän se kaiketi on. Pitää odottaa, että sen mittarin saan. Ekassa raskaudessa sokerit ei tosiaan ylittyneet kertaakaan, mutta en varmaan syönytkään niin paljon hiilareitakaan kuin virallinen ohje oli. Ja vauva syntyi 40+jotain, mutta painoi silti "vain" aika tasan 3kg..

Silti ahdistaa.
Ei syytä huoleen. Siksihän noita rasitustestejä tehdään, että saadaan kiinni kaikki ne, joilla raskausdiabetes on mahdollinen, jotta kaikki lapset syntyisivät terveinä. Sinä et mahda raskausdiabetestaipumuksellesi mitään, ainoa mitä voit tehdä, on huolehtia siitä, että sokerit eivät nouse liikaa. Ja jos se ei onnistu ruokavaliolla, niin sitten se onnistuu lääkkeillä, eikä sekään ole maailmanloppu, koska lääkkeiden avulla lapsella on hyvä olla.

Ei syytä huoleen. Siksihän noita rasitustestejä tehdään, että saadaan kiinni kaikki ne, joilla raskausdiabetes on mahdollinen, jotta kaikki lapset syntyisivät terveinä. Sinä et mahda raskausdiabetestaipumuksellesi mitään, ainoa mitä voit tehdä, on huolehtia siitä, että sokerit eivät nouse liikaa. Ja jos se ei onnistu ruokavaliolla, niin sitten se onnistuu lääkkeillä, eikä sekään ole maailmanloppu, koska lääkkeiden avulla lapsella on hyvä olla.

Mutta kun MINÄ silti olen läski (no okei ainakin ylipainoinen edelleen) ja MINÄ tykkään karkista ja herkuista enkä MINÄ aina jaksa/ehdi säännöllisesti liikkua niin MINUN vikahan tämä on ja itseäni voin vaan syyttää jos lapsille tästä jotain haittaa on. Että juu, enää en voi tehdä muuta kuin huolehtia sokereiden pysymisestä kohdallaan, mutta oksetan silti itseäni. Tähän pisteeseen tyssäsi ekassakin kaikki raskaushehkutus mahakuvista lähtien, mitä kaduin myöhemmin, mutta nyt taas ymmärrän miksi niin tunsin. Eiköhän tässä ole viimeinen lapsi kenelle tämän teen. Mutta kiitos kannustuksesta ja sanoista ❤️ Voisinhan esim. tupakoida tai käyttää jotain aineita, sen nyt ehkä luen vielä pahemmaksi, kun se kuitenkin on tietoinen valinta..

Mutta kun MINÄ silti olen läski (no okei ainakin ylipainoinen edelleen) ja MINÄ tykkään karkista ja herkuista enkä MINÄ aina jaksa/ehdi säännöllisesti liikkua niin MINUN vikahan tämä on ja itseäni voin vaan syyttää jos lapsille tästä jotain haittaa on. Että juu, enää en voi tehdä muuta kuin huolehtia sokereiden pysymisestä kohdallaan, mutta oksetan silti itseäni. Tähän pisteeseen tyssäsi ekassakin kaikki raskaushehkutus mahakuvista lähtien, mitä kaduin myöhemmin, mutta nyt taas ymmärrän miksi niin tunsin. Eiköhän tässä ole viimeinen lapsi kenelle tämän teen. Mutta kiitos kannustuksesta ja sanoista ❤️ Voisinhan esim. tupakoida tai käyttää jotain aineita, sen nyt ehkä luen vielä pahemmaksi, kun se kuitenkin on tietoinen valinta..
Vaikka olisit lihava ja urheilematon ja herkuista tykkäävä, niin ilman diabetesgeenejä sinulla ei raskausdiabetesta olisi. Ja toisaalta vaikka olisit laiha, urheileva ja ikuisessa herkkulakossa, voisi sinulla silti sopivilla geeneillä olla raskausdiabetes. Geeneillesi et mahda mitään, ja niissä se vika on. Kaikki laihatkin seulotaan moneen kertaan, jos heidän lähisuvussaan esiintyy diabetesta, koska se on ensisijaisesti geeneistä kiinni. Sinun geeneihisi syyllisiä ovat sinun vanhempasi, tosin hekään eivät asialle mitään mahda.

Jotkut saavat geeneissä diabeteksen, toiset rintasyövän, ja kolmannet vain tyhjän pään. Turha on surra asiaa jolle ei mitään mahda.

Mulla jokaisessa raskaudessa diabetes. Ja vaikka kuinka normi painoinen ja normaalisti syövä olen eikä suvussakaan diabetestä ole niin silti jokaisessa raskaudessa rasituksessa näkynyt diabetes. Vauvat olleet kuitenkin ihan normi painoisia. 1 asia mikä vaikuttaa myös sokeriaineenvaihduntaan on se miten meidän solut toimii. Olen käyttänyt nyt pidemmän aikaa korkealaatuista kalaöljyä,mistä olen kuullut että moni saanut apua raskausajan db ja 2 tyypin db. Nyt toivon ettö kun 4 lapsi saa alkunsa niin siltä ei enään raskauajan db stä saisi. Ja siis täytyy vielä sanoa että omassa olossakin olen huomannut ainakin sen muutoksen että ku karkkia syön niin en mene semmoseen sokerihumalaan niinku ennen ku en käyttänyt kalaoliiviöljy yhdistelmää.

Vaikka olisit lihava ja urheilematon ja herkuista tykkäävä, niin ilman diabetesgeenejä sinulla ei raskausdiabetesta olisi. Ja toisaalta vaikka olisit laiha, urheileva ja ikuisessa herkkulakossa, voisi sinulla silti sopivilla geeneillä olla raskausdiabetes. Geeneillesi et mahda mitään, ja niissä se vika on. Kaikki laihatkin seulotaan moneen kertaan, jos heidän lähisuvussaan esiintyy diabetesta, koska se on ensisijaisesti geeneistä kiinni. Sinun geeneihisi syyllisiä ovat sinun vanhempasi, tosin hekään eivät asialle mitään mahda.

Jotkut saavat geeneissä diabeteksen, toiset rintasyövän, ja kolmannet vain tyhjän pään. Turha on surra asiaa jolle ei mitään mahda.

Mutta vaikka minulla ns. diabetesgeenit onkin, niin ei se vissiin sitä sano ettenkö kunnon elintavoilla ym. olisi voinut tähän vaikuttaa? Ei esim. äidilläni tai sisarellani (molemmat hoikkia raskautuessaan) radia ole ollut. Että kyllä se jotain kertoo, vaikka sukurasitus silti tosiaan vahvahko on. Mutta oli miten oli, tässä nyt ollaan ja näillä on mentävä.

Mutta vaikka minulla ns. diabetesgeenit onkin, niin ei se vissiin sitä sano ettenkö kunnon elintavoilla ym. olisi voinut tähän vaikuttaa? Ei esim. äidilläni tai sisarellani (molemmat hoikkia raskautuessaan) radia ole ollut. Että kyllä se jotain kertoo, vaikka sukurasitus silti tosiaan vahvahko on. Mutta oli miten oli, tässä nyt ollaan ja näillä on mentävä.
Et välttämättä olisi voinut yhtään vaikuttaa. Äidilläsi ja sisarellasi on voinut käydä parempi tuuri geenien suhteen.

ymmärrän tunteesi lapsi luvun suhteen,minä kirjoitin aijemmin 2rd.
minulle tämä lapsi on myös viimoinen tässä raskaudessa makrosominen sikiö ja sektio pakko. en aijo itseäni enään tähän tilaan laittaa tai mahdollisia tulevia lapsia vaarantaan.

minulle tämä lapsi on myös viimoinen tässä raskaudessa makrosominen sikiö ja sektio pakko. en aijo itseäni enään tähän tilaan laittaa tai mahdollisia tulevia lapsia vaarantaan.
Uteliaisuudesta kysyn, oliko sinulla lääkitys käytössä? Miten tilanne pääsi noin pahaksi?

Jos ensimmäinen lapsi on makrosominen, niin sitten kannattaa seuraavassa raskaudessa ottaa se mittari jo ihan varmuuden vuoksi, ettei toinen lapsi enää olisi. Minä en edes aio mennä seuraavassa raskaudessa sokerirasitukseen, vaan pyydän heti alkuun lisää liuskoja tuohon laitteeseen.

Niin se aika kultasi muistot esikoisenkin ajalta ja toisen lapsen halusin, vaikka tunninkin itseni tosiaan itsekkääksi paskapääksi nyt. Millä oikeudella teen syntymättömälle lapselle näin, että altistan sen sairastumiselta. Tosin mulla ekakaan lapsi ei ollut iso, melkeimpä päinvastoin eikä sokereissa ole koskaan ollut häikkää.. eikä tämä tila mullekaan ollut fyysisesti vaikea silloin eikö ole nyt, ruokavalion ei tosiaan tarvinnut olla edes tiukka, mutta tämä henkinen puoli ja syyllistäminen ne raskaita ovat..

Yhteistyössä