raskausdiabeteksesta

pienimerenneito

Uusi jäsen
28.10.2007
13
0
1
Laitetaan nyt tännekin tämä, kun tuntuu olevan niin kovin hiljainen tuo odotuspuolen rd-ketju.

Itselläni ekan raskauden lopulla todettiin rd, nyt sitten ekalla neuvolakäynnillä käskettiin vain aloittaa ruokavalion noudattaminen heti, mutta mitään mittauksia ei tehty eikä ollut puhettakaan mistään musta kuin, että sokerirasitus rvlla 26-28.

Voiko todella olla näin, että ei saa mitään näyttöä asiasta ennen sokerirasitusta?
Ruokavaliota olen aika hyvin noudattanut, mutta on ruvennut vaivaamaan tämä epätietoisuus, että missä sokerit huitelee vai huiteleeko missään.

Mullekin vaan annettiin ruokavalio-ohjeet. Testin tulos oli sitten ihan ok. Onko sulla olo ihan ok? En neuvo kokeilemaan, mutta jos on sokeri pielessä, niin makeen syönnin jälkeinen verensokerin äkkilasku tuntuu kuulema kammottavalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Daa:
Mullekin vaan annettiin ruokavalio-ohjeet. Testin tulos oli sitten ihan ok. Onko sulla olo ihan ok? En neuvo kokeilemaan, mutta jos on sokeri pielessä, niin makeen syönnin jälkeinen verensokerin äkkilasku tuntuu kuulema kammottavalta.

Kyllä olo on ollut ihan jees. Paljonkohan tota makeeta pitäisi sitten syödä, jotta se tuntuu, jos on tuntuakseen?
Pullaan olen sortunut pari kertaa... Ei ainakaan ole tuntunut miltään sen jälkeen.

Jouduitko jatkamaan ruokavaliolla raskauden loppuun asti, jos tulos oli ihan hyvä?

Pyydä seuraavalla neuvolakäynnillä josko ne antais vaikka mittarin kotiin joksikin aikaa? Meillä kaikki odottajat saa mittarin kotiin hetkeksi ja riskiryhmäläiset koko raskauden ajaksi. Kotiseurannalla mennään, sokerirasitusta meillä ei tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Pyydä seuraavalla neuvolakäynnillä josko ne antais vaikka mittarin kotiin joksikin aikaa? Meillä kaikki odottajat saa mittarin kotiin hetkeksi ja riskiryhmäläiset koko raskauden ajaksi. Kotiseurannalla mennään, sokerirasitusta meillä ei tehdä.

Pitää kyl pyytää, ku olis kiva kyl olla vähä tilanteen tasalla.
Toimintatavat tuntuu vaihtelevan ihan älyttömästi paikkakuntien mukaan, joka on mun mielestä kyl ihan idioottia.

Meittin kunnalla itseasiassa synnytyssairaalan valintakin ratkaisee rd:n seurantamenetelmiä. Tietyn, jos olisin valinnut niin olisi kuulemma alusta asti seurattu tosi tarkkaa, mutta tuli valittua sama sairaala missä esikoisenkin synnytin niin mennään sitten vähäisillä tiedoilla.

Minä jouduin jo heti 16 viikolla ekaan sokerirasitukseen, edellisessä raskaudessa insuliinihoitoinen DM. Jos on ollut ruokavaliolla hoidettavissa tuo edellinen diabetes, niin olettavat tosiaan että nytkin hoituu ruokavaliolla. Jos taas on ollut insuliinit niin heti alusta seurataan tiiviimmin, mulla oli myös mittari kotona ja pidin päiväkirjaa...

Alkuperäinen kirjoittaja pienimerenneito:
Alkuperäinen kirjoittaja hp:

Pitää kyl pyytää, ku olis kiva kyl olla vähä tilanteen tasalla.
Toimintatavat tuntuu vaihtelevan ihan älyttömästi paikkakuntien mukaan, joka on mun mielestä kyl ihan idioottia.

Meittin kunnalla itseasiassa synnytyssairaalan valintakin ratkaisee rd:n seurantamenetelmiä. Tietyn, jos olisin valinnut niin olisi kuulemma alusta asti seurattu tosi tarkkaa, mutta tuli valittua sama sairaala missä esikoisenkin synnytin niin mennään sitten vähäisillä tiedoilla.

Niin onhan se kiva tietää, mitä ne sokerit tekee. Mulla itelläni oli vähän ongelmia aamupaaston kanssa, muutoin oli arvot aina ok. Ja tuohon aamupaastoon pystyin sitten ruokavaliolla ja iltaan painottuvalla liikunnalla vaikuttamaan. Mutta en sitten sainko rd-daignoosin, missään niin ei ainakaan lue eikä esim. lääkäri siihen mitenkään puuttunut.

Niin ja neuvolassa sitten myös mitattiin sokeri aina silloin tällöin tuon kotiseurannan lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hari Mao:
Minä jouduin jo heti 16 viikolla ekaan sokerirasitukseen, edellisessä raskaudessa insuliinihoitoinen DM. Jos on ollut ruokavaliolla hoidettavissa tuo edellinen diabetes, niin olettavat tosiaan että nytkin hoituu ruokavaliolla. Jos taas on ollut insuliinit niin heti alusta seurataan tiiviimmin, mulla oli myös mittari kotona ja pidin päiväkirjaa...

Ei voi kyllä mun mielestä jättää oletuksen varaan, että ruokavalio riittää. Mulla todettiin viimeksi vasta rv:lla 35. Eihän siinä ollut kuin muutama hassu viikko jäljelläkään enää. Silloin sanottiin, kun on jo niin pitkällä niin ruokavalio riittää.
Ei kyl mitään järkee täs touhussa :kieh:

No ei se rd vaikuta siihen lapseen vasta kuin puolivälin jälkeen, pahimmin siinä 30 vkon jälkeen, joten huoletta voit odotella sen rasituksen ja syödä siihen asti terveellisen normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja Raskausdiabeetikko kertaa kolme:
No ei se rd vaikuta siihen lapseen vasta kuin puolivälin jälkeen, pahimmin siinä 30 vkon jälkeen, joten huoletta voit odotella sen rasituksen ja syödä siihen asti terveellisen normaalisti.

En väitä mitään vaan kysyn, että mistäs tälläisen tiedon perusteluineen löytää?

No niin se vaan on. Hetki, koitan etsiä sulle. Se ajatus on se, että ne sokerit on loppuvaiheessa hallinnassa, toki joka hetki on hyvä, että ovat kunnossa, mutta joka tapauksessa erityisesti lopuksi. Ettei tule niitä matalia sokereita vaaville eikä vieroitusoireita.

Mulla on ollut kolmesti insuliinihoitoinen, alusta asti toki tarkkailtu ja insuliinit aloitettu, mutta jos olet pärjännyt viime raskauden ruokavaliolla, todennäköiseseti pärjäät nytkin ja jos et, se selvinnee hyvin sitten 26. vkolla ja vielä on sittenkin 12-16 vkoa aikaa.

No niin se vaan on. Hetki, koitan etsiä sulle. Se ajatus on se, että ne sokerit on loppuvaiheessa hallinnassa, toki joka hetki on hyvä, että ovat kunnossa, mutta joka tapauksessa erityisesti lopuksi. Ettei tule niitä matalia sokereita vaaville eikä vieroitusoireita.

Mulla on ollut kolmesti insuliinihoitoinen, alusta asti toki tarkkailtu ja insuliinit aloitettu, mutta jos olet pärjännyt viime raskauden ruokavaliolla, todennäköiseseti pärjäät nytkin ja jos et, se selvinnee hyvin sitten 26. vkolla ja vielä on sittenkin 12-16 vkoa aikaa.

Eikös ne sokerit sitten aiemmin vaikuta sikiöön?

Onkohan tämän raskauden kohdalla jotain arviota lapsen painosta joitakin viikkoja ennen LAta.
Viimeksi todettiin niin myöhään ettei ollut mitään puhetta tälläisestä. Neuvola lääkäri ja hoitaja (joka aina ylisti itseään, kun oli ennen toiminut kätilönä) antoivat tunnustelemalla vaan painoarviota. Joka oli alle 4kg, mutta tulikin 4,2kg. Josta neuvola hoitaja oli ihan ihmeissään, että miten hänen arvionsa niin vikaan meni, kun aina sanoi kätilöiden tai entisten kätilöiden tietävän paremmin kuin lääkäreiden :/ Tästäkin jäi hieman p*n maku suuhun.

http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50068

Tuo on aika hyvä tietolähde ja luotettava. Omat tietoni on peräisin Tays sokeripolilta, käyntejä on riittävästi viiden vuoden aikana. :D

Sun diabeteksesi on ollut lievä todennäköisesti koska rasitusta ei tehty alkuviikoilla (12-14) eli kun pidät huolta ruokavaliosta, pärjäät hyvin, siinä 28 vkolta eteenpäin ne arvot sitten alkavat heitellä kunnolla jos on heitelläkseen.

Mutta kysäise mittaria neuvolasta jos huolettaa!

Eikös ne sokerit sitten aiemmin vaikuta sikiöön?

Onkohan tämän raskauden kohdalla jotain arviota lapsen painosta joitakin viikkoja ennen LAta.
Viimeksi todettiin niin myöhään ettei ollut mitään puhetta tälläisestä. Neuvola lääkäri ja hoitaja (joka aina ylisti itseään, kun oli ennen toiminut kätilönä) antoivat tunnustelemalla vaan painoarviota. Joka oli alle 4kg, mutta tulikin 4,2kg. Josta neuvola hoitaja oli ihan ihmeissään, että miten hänen arvionsa niin vikaan meni, kun aina sanoi kätilöiden tai entisten kätilöiden tietävän paremmin kuin lääkäreiden :/ Tästäkin jäi hieman p*n maku suuhun.

Tottakai ne on hyvä olla koko ajan kunnossa, kuten ihan ykköstyypin diabeetikoillakin, mutta uskoisin, että ei sulla niin pahana ole, että oireita aiheuttaisikaan, koska olosi on hyvä. Ja usko mua, jos sokerit on jatkuvasti korkealla, sen huomaa...

Siksi se rasituskin tehdään niin myöhäisillä viikoilla, että tulos on luotettava. Se oma insuliini toimii kutakuinkin niille viikoille ja sitten heittelee jos heittelee, vakavassa häiriössä aiemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rd x 3:
Siis miten se sun rd todettiin? Kyllä yleensä on se yksi äitipolikäynti ainakin! Jos heittelee kovinkin, niitä on jopa viikoittain.

Ensinnäkin kiitti tosi hyvästä linkistä. Oon googlettanu monia sivuja, mutta tuo mennyt ohi :)

Siis ekassa raskaudessa vai?
Ekassa raskaudessa mulla oli jo viikolla 26+3 sokeria pissassa, mutta oli tuuraava hoitsu joka arveli sen johtuneen tuoremehusta mitä olin juonut ennen neuvolaa, joten asia jätettiin sikseen.
Sitten rvlla 34+3 oli toistamiseen pissassa sokeria niin tämän perusteella oma hoitsuni sitten pisti lähettiin sokerirasitukseen, joka oli sitten rvlla 35+2.
Arvot olivat 0h: 5.6, 1h 9.2 ja 2h 7.0. Ekasta arvosta siis narahdin ja tästä sitten papereihin merkintä rd ja ruokavalio.

Nyt tokassa raskaudessa sitten vaan ekasta neuvolasta lähtien käski ruokavaliota noudattaa.

Aika jännä, miten eri vaiheessa on rd todettu ja miten erilaisia neuvoja on asiasta annettu toimintatapoineen, vaikka luulis olevan olemassa ihan valtakunnalliset ohjeet ja toimintatavat terveydenhoidossa. Veikeetä.

Mun rd todettiin esikoista odottaessani, kun paastoarvo ylittyi niukasti mutta kuitenkin. Loppuraskaus meni ruokavaliolla ja arvot pysyivät ruodussa. Kakkosta ja kolmosta odottaessa oli ilman muuta selvää, että samalla tavalla mennään - kerran rd, aina rd. Mulla otettiin sokerirasitus hyvin varhaisessa vaiheessa ja taas paastoarvo hiuksen hienosti liian korkea. Ruokavaliolla menin ja lisäksi tein kotimittauksia - täällä annetaan mittari automaattisesti kotiin. Raskauden aikana kävin myös rakenneultrassa yht. neljästi eli sikiön kasvua seurataan tarkasti, mitä pidän hyvänä asiana.

Mittauksissakin näemmä on eroja, mikä oudoksuttaa. Viimisimmät ts. uusimmat sosiaali- ja terveyspiirin tiedot rd:n verensokerien tavoitearvoista ovat paastoarvo 5.3 ja tunti aterian jälkeen alle 7.8.

Yhteistyössä