Raskausdiabeteksen oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla 36+5
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milla 36+5

Vieras
Hei,
Tästä on ehkä kirjoitettu aiemminkin, mutten loytänyt mitään selvää viestiä itse oireista. Säikähdin tänään lukiessani, että kutina alapäässä yhdistettynä lisääntyneeseen janoon, saattaa merkitä raskausdiabetesta. Itselläni on ollut noin 3 viikon ajan on-off kutinaa ulkosynntyttimissä, luulin kuitenkin, että kun 2 vkoa sitten kontrollissa pissa oli puhdas, ei tulehduksia ole. Kutina on välillä poissa päivän pari, sitten saattaa vaivata kovastikkin, yleensä aina iltaisin. Liäksi olen mielestäni viime viikkoina ollut tavalista janoisempi, ja hyppään pissalla jatkuvasti. Vauva on ultrissa ollut isohkon kokoinen (rv 36 painoarvio 2.9kg). Itse olen normaalipainoinen, painoa tullut nyt 11kg lisää, kyseessä toinen raskaus ja viikkoja nyt 36+5.

Yllihuomenna on kontrolli, voinko odottaa sinne asti?

Teillä joilla RD on todettu tässä loppuvaiheessa, millaisia oireita teillä on ollut?

Kiitos etukäteen.
Milla 36+5

... mutta ei tuollaisia. Mitään lisääntynyttä janoa ei ollut eikä kutinaakaan, samoin pissa on ollut koko ajan puhdas vaikka toinen raskaus (ja samalla myös raskausdiabetes) meneillään. Ekassa raskaudessa ilmeni rv 28, nyt diabetes hyökkäsi kimppuun jo rv 12 :)

Oireet ovat: syömisen jälkeen tulee paha olo (kuvotus), sokerisyömisen jälkeen (jota ei tietenkään saa harrastaa mutta siinä vaiheessa kun ei vielä tiennyt asiasta) tuli sellainen "lötkö olo" ja sokerihumala, sydän hakkasi kovaa ja iski löysä voimattomuuden tunne eli piti käydä pitkälleen huilaamaan. Samoin yöllä jossain vaiheessa pitää syödä välipala kun sokerit laskevat liian alas ja tulee oksetuksen tunne.

Eli siis diabeetikolla sokeriarvot sahaavat rajusti ylös ja alas, kun "normaalilla" pysyttelevät suht stabiilisti paikallaan. Korkeimillaan verensokeri voi olla ruuan jälkeen vaikka jotain 10, mutta taas yöllä pitkän syömättömyyden aikana esim. 3. Liian korkea ja liian matala sokeritaso aiheuttaa siis sen pahan olon ja ylläolevat oireet.

Tuo janon tunne on sitten käsittääkseni merkki siitä "oikeasta" kakkostyypin diabeteksesta, jota raskausdiabetes ei siis ole.

Mulla on ihan samanlaista kuin ap:lla ja raskausviikotkin samat. Eli ihan mieletön jano (ihan pakko saada juoda) ja kutinaa alapäässä, erityisesti iltaisin.

**Johanna** - tietääksei ei hiivatulehdusta, vai näkyisiko se normaalista neuvolan pissanäytteestä edes?

ja 'kiinnostavaa' - hassua että se kutina on samoin aina iltaisin, ei juuri koskaan päiväsaikaan...

leena - en ole sen kummemmin perehtynyt raskausdiabetekseen, mutta lukemani perusteella RD häviää raskauden päätyttyä, mutta lisää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen myohemmin elämässä

Alkuperäinen kirjoittaja Milla 36+5:
**Johanna** - tietääksei ei hiivatulehdusta, vai näkyisiko se normaalista neuvolan pissanäytteestä edes?

ja 'kiinnostavaa' - hassua että se kutina on samoin aina iltaisin, ei juuri koskaan päiväsaikaan...

leena - en ole sen kummemmin perehtynyt raskausdiabetekseen, mutta lukemani perusteella RD häviää raskauden päätyttyä, mutta lisää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen myohemmin elämässä

Kiitos vastauksestasi...Minun äidilläni on diabetes...eli minunkin riskini sairastua on normaalia suurempi.Jotenkin tunnen vain luissani että jos tulen raskaaksi niin siihen sairastun. =(

Vaikka sulla Milla oiskin raskausajan diabetes, en usko että sille noilla viikoilla aletaan välttämättä tehdä mitään. Tablettihoitoa ei ylipäänsä aloiteta raskausaikana ja insuliinin pistämisessäkin kestää aikansa saada annos kohdilleen, siinä vaiheessa vauva on todennäköisesti jo ulkona + että glukoosin sieto ilmeisesti alkaa taas parantua viimeisillä raskausviikoilla. Vauvan kokoonkaan ei kauheasti enää voi vaikuttaa. Se mitä voit tehdä -ellet ole jo tehnytkin, on jättää sokerit ja hiilarit vähälle loppuraskauden ajaksi.

Mulla todettiin raskausajan diabetes rv:lla 26. Kotikaupungissani tehdään sokerirasitus kaikille yli 27-vuotiaille odottajille ja siinä tutkimuksessa paastosokerini olivat hieman nousseet. Seurailin sokereitani ja olen edelleen seuraillut, mutta ainoastaan paastoarvot ovat hieman kohollaan (5,5-5,8). Piakkoin ratkeaakin aloitanko insuliinin vai en.
Mitään ihmeempiä oireita mulla ei oikeastaan ole ollut ainakaan vielä, vaikka rv 31 on meneillään. Vauva on ultran mukaan käyrän yläosilla ja hänen kokoaan nyt seuraillaan. Minun ymmärrykseni mukaan raskausajan diabetes loppuu synnytyksen jälkeen ja riski sairastua myöhemmin II-tyypin diabetekseen on olemassa.

Hei,

tässä omat kokemukseni rv:lla 26 todetusta raskausdiabeteksesta..

Minulla ei ollut minkäänlaisia oireita, jotka olisin voinut liittää raskausdiabetekseen. Painoa on tullut noin viitisen kiloa koko raskausaikana, ja ennen raskautta olin normaalipainoinen. Rasituksen jälkeen tarkensin, muutoin jo suht terveellistä, ruokavaliotani sekä aloitin verensokerin kotiseurannan. Ensimmäisen kotiseurannan jälkeen ei tullut kutsua äippäpolille, mutta toisen kotiseurannan jälkeen sain kutsun äippäpolille. Äippäpolireissua varten piti tehdä vielä kolmas kotiseuranta ja pitää ruokapäiväkirjaa.

Nyt äippäpolilla on käyty, olen rv:lla 35, ja sain loppuajaksi ns. vapautuksen mittauksista. Toki ruokavaliota pitää jatkaa tarkkana loppuunasti. Vauvan tämän hetkiseksi painoarvioksi sain noin 2500g. Eli ei mikään sokerivauva ole kasvamassa.

Raskausdiabeteksen kanssa voi hyvin elää, terveellisen ruokavalion sekä arkiliikunnan kanssa.

Tsemppiä muillekin raskausdiabeteksestä "kärsiville" odottajille!

Yhteistyössä