Raskausdiabeetikot, syötekö muut aamupalaa siltikin vaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rd

Vieras
aamun paastoverensokeri olisi yläkanttiin?

Tyylin yli 6.0.

Ja jos syötte, mikä on verensokeriarvo aamupalan jälkeen?

Tuli vain itse herkuteltua viikonloppu eikä eilenkään ollut reissun jäljiltä kummoisia syömisiä jääkaapissa. Otin myös yöllä närästyslääkettä (tosin ksylitolilla makeutettua). Tänä aamuna arvo oli 6.2. En ole nyt aamupalaa syönyt. Ajattelin, että verensokeriarvo saa laskea alemmas. Rv. 32+5 menossa.

Mulla ei koskaan ole kotimittauksessa ollut ongelmaa paastoarvoissa, vaikka sitten taas labrassa olen siitä jäänyt jo 5 kertaa kiinni.

Mutta kyllä söisin. Tietenkin. Mulla on aamuisin huutava nälkä.

Ennemmin jättäisin ne viikonlopun herkuttelut väliin, kuin seuraavan päivän aamupalan.

Ehdottomasti syön. Mulla ainakin nousee silloin paasto jos syön illalla esim.20 aikaan enkä sitten enää mitään. Elimistö alkaa nostamaan verensokeria sitten liiaksi. Yleensä syön esim. täysjyväleipää reiluilla päällisillä tai rahkaa tms.

Noh epäilen, että tämä korkea paasto-arvo johtuu siitä, kun eilen ei siis ollut kovin kummosia syömisiä täällä kotona. Lähinnä aika hiilaripitoinen oli eilinen ruoka. Tyyliin aamulla pieni pala kakkua ( kaverit kävi kahvilla ), ruoaksi perunaa ja voita, illalla taas pieni pala kakkua ja jätski + ruisleipä, illemmalla spagettia + kastiketta + normi makeaa rahkaa. Yöllä ne närästyslääkkeet.

Mutta palaan takaisin ruotuun. Terveellisempää sapuskaa kehiin.

Mulla nousi paastoarvo sitä mukaan mitä pidempään oli syömättä. Eli ap:n tapauksessa söisin aamupalan (mutten sitä kakkua), ja mittaisin tunnin päästä uudestaan. Mulle aikoinaan määrättiin myöhäinen iltapala just tuon paastoarvon nousun takia, pala ruisleipää juuri ennen nukkumaanmenoa auttoi.

aamupaasto arvo lähtee mulla laskuun vain syömällä, se pysäyttää maksan oman glukoosin tuotannon - eli tietenkin pitää syödä.

Paastoarvon saa parhaaksi syömällä myöhäisen iltapalan (eli ei liian pitkä paasto vaan tyyliin max 10h syömättä) ja vielä paremmaksi arvon olen saanut, kun olen käynyt kävelyllä tai uimassa (30min - 1h) päivällisen ja iltapalan välissä.

Hopotihoi, noh itse en halunnut eilen illalla myöhempään syödä mitään, koska kymmenen maissa söin sen aika sokeripitoisen herkkurahkan. Ajattelin, että syömiset saavat olla siinä.

Nimenomaan ne makeat, hiilaripitoiset herkut nostavat paastoarvoa! Iltapalaksi ruisleipää ja kohtuudella hedelmiä,mutta ei rahkaa/jogurttia, sillä maitosokerikaan ei tee verensokerille hyvää. Ja aamulla täytyy tietenkin syödä, aamupala on diabeetikonkin päivän tärkein ateria.

Joo. kyllä se näin on, että jos on "pakko" herkutella, kannattaa se ajoittaa siihen lounaan ja päivälliseen väliseen aikaan, silloin kyky käsitellä glukoosia on paras. Illalla sitten maltillisesti hyviä hiilihydraatteja, kuituja ja proteiiniä.

Puoli tuntiakin liikuntaa illalla voi tehdä ihmeitä paastoverensokerille! Itsellä tahtoi verensokerit kohta hyvästä iltapalasta ja ateriarytmistä/-laadusta huolimatta. Lisäsin iltaan vielä yhden liikuntakerran (kävely/uinti) ja paastoarvo on laskenut n. 5.7-5.8sta 5.2-5.3een.

Todellakin söin, mulla oli aamulla aina kova nälkä, ja tunnin jälkeen aamupalasta tuli jo oikein hyvät lukemat eli aamupalan syömisestä ei ollut mitään haittaa. Päinvastoin tuntui että se sai sokerit asettumaan normaaleiksi. Aamulla paastosokeri oli mulla aina liian korkea, söinpä illalla mitä vaan tai mihin aikaan vaan eikä iltalenkkikään auttanut, insuliiniahan siihen piti sitten alkaa ottamaan.

Yhteistyössä